آفتاب
ابتکار:

علت چهارساله شدن معاینه فنی خودروها از مجلس پرسیده شود

علت چهارساله شدن معاینه فنی خودروها از مجلس پرسیده شود

تهران- ایرنا- معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نظر سازمان حفاظت محیط زیست بر دو ساله شدن زمان معاینه فنی خودروها بود که مجلس شورای اسلامی زمان چهارساله را تصویب کرد؛ بنابراین علت را باید از نمایندگان جویا شد.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست ایرنا، معصومه ابتکار در حاشیه مراسم امضای فاز چهارم سند همکاری مشترک دفتر عمران ملل متحد، دولت ژاپن و سازمان حفاظت محیط زیست در راستای احیای دریاچه ارومیه، در جمع خبرنگاران به آخرین وضعیت بررسی لایحه هوای پاک در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: حداقل زمان معاینه فنی خودروهای عمومی یک ساله شد که تا حدودی زمان چهارساله را جبران می کند.
وی اظهار کرد: ما تمام توضیحات و پیشنهادات لازم را در ابعاد مختلف تشریح کردیم اما اینکه نمایندگان نسبت به این موضوع چگونه تصمیم گیری می کنند و چه اولویت هایی دارند و اینکه چرا معاینه فنی دو ساله را به چهار ساله ترجیح می دهند، باید از مجلس پرسیده شود.
ابتکار گفت: از نظر ما و نگاه کارشناسی، زیست محیطی، اقتصادی و حتی اشتغال، معاینه فنی موضوع بسیار مهمی است، زیرا معاینه فنی می تواند زمینه ایجاد اشتغال باشد و اکنون نیز با سامانه یکپارچه معاینه فنی نظارت ها بیشتر شده و با گذشته بسیار متفاوت است و مراکز معاینه فنی به تعداد کافی در کشور وجود دارند؛ اما نظر مجلس بر چهارساله شدن مدت معاینه فنی بوده است.
وی در پاسخ به اینکه آیا سازمان محیط زیست موضوع را پیگیری می کند، اظهار کرد: بعد از سه سال کار تصویب لایحه هوای پاک در مجلس آغاز شد و اگر بخواهیم پیگیری کنیم، باید 6 ماه دیگر لایحه دیگری بدهیم، اما مجلس در راس امور قانونگذاری کشور است و نظر آن بر این اساس بوده است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست به تصویب سه بند از لایحه هوای پاک در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: امروز تبصره بند 9 که مربوط به معافیت مالیاتی برای خودروهای برقی و هیبریدی است و همچنین بند 10 در مورد تکلیف شهرداری ها برای توسعه حمل و نقل عمومی تصویب شد.
ابتکار با بیان اینکه در مورد بند 11 که در ارتباط با استقرار صنایع است، بحث های زیادی پیش آمد، افزود: در حال حاضر ضوابط استقرار صنایع در کشور وجود دارد؛ از طرفی نیاز به صنعت، فعالیت های صنعتی، تولید و اشتغال داریم و از طرف دیگر نباید این مساله موجب بروز اختلال در زندگی شهری شود، بنابراین این مساله اهمیت زیادی دارد.
وی تاکید کرد: این فعالیت ها باید سازگاری داشته باشد؛ یکی از این روش ها ضوابط استقرار، پایش و خوداظهاری است که بسیاری از آنها در آن ماده و تبصره های پیشنهادی در شور دوم با حضور رییس مجلس تصویب شده بود. این بند جامعی بود اما نمایندگان پیشنهاداتی داشتند که قرار شد به کمیسیون برود و امیدوارم در کمیسیون تقویت شود.
ابتکار با اشاره به اینکه در این بند تبصره ‌ای در مورد تشویق صنایع سبز نیز پیش بینی شده بود، گفت: صنایع سبزی که فعالیت آنها سازگار با حفظ محیط زیست است، می ‌توانند از مشوق‌ های مالیاتی برخوردار شوند.
فازچهارم سند همکاری مشترک ایران، ژاپن و دفتر عمران ملل متحد در راستای احیای دریاچه ارومیه از سوی معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست و گری لوییس نماینده مقیم سازمان ملل در ایران امضا شد.
علمی 9014**1834
خبرنگار : کیمیا عبدالله پور ** انتشار: ناهید شفیعی
کد N1674380

وبگردی