آفتاب

ساماندهی زباله در اطراف علم کوه کلاردشت

ساماندهی زباله در اطراف علم کوه کلاردشت

نوشهر- ایرنا - رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان های چالوس و کلاردشت گفت : مکان های مشخص و مناسب برای جمع آوری زباله های کوهنوردان قله های علم کوه ، تخت سلیمان و سیاه کمان در شهرستان کلارشت تعیین می شود.

ابوالقاسم محمدپور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اگر چه 6 محیط بان نظارت های لازم را بر نحوه پاکیزگی این محیط بکر طبیعی منطقه برعهده دارند اما باید مکان های مشخصی در مسیرهای دسترسی افراد کوهنورد به قلل علم کوه ، تخت سلیمان و سیاه کمان برای تخلیه زباله در نظرگرفته شود.
وی گفت : برای تحقق این امر بزودی نشستی با حضور شهردار و بخشدار کلاردشت برگزار خواهیم کرد تا مکان های مشخص برای تخلیه زباله و نیز انتقال آن به مناطق پایین دست مشخص شود.
وی اظهار داشت : نکته مهم تر آنکه از آنجایی که این منطقه شاهد افراد کوهنورد خارجی است و این افراد بنوعی می توان گفت انتقال دهنده آداب، رسوم و فرهنگ ایران به کشور خودشان هستند بنابر این باید با جدیت بیشتر این موضوع پی گیری تا از این پس شاهد پراکندگی زباله در جای جای اطراف علم کوه و دیگر قلل این منطقه نباشیم .
رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالوس و کلاردشت گفت : هر چند هر سال در پایان فصل کوهنوردی با همکاری نیروهای مردمی و افراد کوهنورد نسبت به جمع آوری زباله های رها شده در طبیعت بکر منطقه علم کوه اقداماتی صورت می گیرد اما امسال باید با نظارت و مدیریت بیشتر نگذاریم این وضعیت دوباره تکرار شود.
قله علم کوه به ارتفاع حدود چهار هزار و 850 متر در قسمت جنوب غربی شهر کلاردشت واقع است.
این قله که پس از دماوند دومین قله مرتفع ایران محسوب می شود ، دارای مسیرهای سخت سنگ نوردی و دیواره نوردی در کشور است
طبق آمار منابع رسمی ، سال گذشته دستکم 9 هزار کوهنورد که از این شمار دستکم 400 نفرشان خارجی بودند به قله علم کوه و تخت سلیمان در شهرستان کلاردشت صعود کردند.
فصل کوهنوردی در منطقه علم کوه کلاردشت هرسال از اوایل خرداد ماه آغاز می شود و تا پایان شهریور نیز ادامه دارد.
همه سال بین 4 تا 5 تن زباله در دامنه های این قله ها جمع آوری می شود.
شهرستان تاریخی و کوهستانی کلاردشت با جمعیتی حدود 50 هزار نفر درغرب مازندران واقع است.
خبرنگار: مهراب زکی پور کینجی **انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
7078 /1602/1899
کد N1674335

وبگردی