آفتاب

ترکیه از حدود ۶۰ فرد و موسسه در برلین جاسوسی کرده است

ترکیه از حدود ۶۰ فرد و موسسه در برلین جاسوسی کرده است

تسنیم نوشت: نشریه بیلد آلمان با استناد به اطلاعات پلیس، از جاسوسی بیش از ۶۰ نفر یا موسسه در برلین از طرف سازمان اطلاعات و امنیت ملی ترکیه خبر داده است.

به گزارش نشریه "بیلد" آلمان، بر اساس اطلاعات پلیس این کشور بیش از 60 نفر یا موسسه در برلین قربانی جاسوسی سرویس اطلاعات و امنیت ملی ترکیه MIT شده اند. این آمار تا هفتم آوریل توسط پلیس جنایی آلمان شناسایی شده است. تا به حال حدود 40 مصاحبه با قربانیان این جاسوسی ها انجام گرفته است.

به طور کلی روی لیست سازمان اطلاعات ترکیه که اواخر ماه مارس شناسایی شده است حدود 400 نام قرار می گیرد. تا به حال حدود 25 برلینی روی این لیست شناسایی شده که در بین آن ها یکی از نمایندگان حزب دموکرات مسیحی پارلمان آلمان هم قرار داشته است.

سازمان اطلاعات ترکیه از این افراد به عنوان طرفداران جنبش  فتح الله گولن در آلمان جاسوسی می کرده است. آنکارا جنبش گولن را مسئول کودتای نظامی نافرجام جولای 2016 در این کشور می داند.

پلیس آلمان اعلام کرده است که در لیست جاسوسی های سازمان اطلاعات ترکیه علاوه بر نام اشخاص سازمان هایی هم قرار می گیرد. تحقیقات گسترده‌ای لازم است تا مشخص شود این جاسوسی ها چه کسانی را هدف قرار داده است. به گفته پلیس این لیست اعلام شده تکمیل نبوده و بعد از تحقیقات به روز خواهد شد.

52310

کد N1674220

وبگردی