آفتاب
۱۶۲ ورزشکار و ۱۰۷ همراه؛

ترکیب کاروان ورزش ایران برای بازی‌های کشورهای اسلامی چگونه است؟

ترکیب کاروان ورزش ایران برای بازی‌های کشورهای اسلامی چگونه است؟

ایران به عنوان «ام القری» کشورهای اسلامی از شرکت کنندگان در بازی های اسلامی است اما در فاصله یک ماه تا این بازی ها، هنوز وضعیت کاروان نهایی نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، چهارمین دوره بازی های همبستگی کشورهای اسلامی از ۲۲ اردیبهشت ماه به میزبانی جمهوری آذربایجان و در شهر باکو آغاز می شود. این دوره از بازی ها، همانند دو دوره ای که عربستان و اندونزی میزبانی آن را بر عهده داشتند، زیر نظر سازمان کنفرانس اسلامی و با حضور ورزشکاران زن و مرد از ۵۷ کشوری که عضو این سازمان هستند، برگزار خواهد شد.

ایران که میزبان دومین دوره بازی های کشورهای اسلامی بود و البته در نهایت نتوانست این میزبانی را به سرانجام برساند و در کل بازی ها این دوره بازی ها(دوره دوم) لغو شد، با سابقه حضور در هر دو دوره دیگر برگزار شده بازی های کشورهای اسلامی، از مدعیان بازی های باکو به حساب می آید.

کاروان ورزش ایران با حضور در اولین دوره بازی های کشورهای اسلامی صاحب ۱۰ مدال طلا، ۹ نقره و ۱۱ برنز شد و جایگاه پنجم را به دست آورد. در سومین دوره این بازی ها هم ایران ۸۸ نفره ایران (شامل ۲۹ ورزشکار زن و ۵۹ ورزشکار مرد) در رشته های تکواندو، ووشو، تیر و کمان، کاراته، دوومیدانی و والیبال شرکت کرد. در این دوره بازی ها کاروان ایران بعد از کشور میزبانی یعنی اندونزی با ۵۹ مدال که ۳۰ مدال آن به رنگ طلا بود در جایگاه دوم قرار گرفت.

حالا ورزش ایران در آستانه حضور در چهارمین دوره بازی های کشورهای اسلامی (سومین حضور) قرار دارد تا به عنوان «ام القری» کشورهای اسلامی حداقل از جایگاه دومی دوره گذشته خود دفاع کرده و حتی آن را ارتقا دهد. برای حضور در این دوره بازی ها کمیته ملی المپیک از خیلی وقت پیش اقدامات اولیه و لازم برای اعلام آمادگی رسمی، ثبت نام ورزشکاران و دیگر کارهای مربوط به اعزام کاروان را انجام داد اما به نظر می رسد در فاصله یک مانده تا آغاز بازی ها، هنوز وضعیت کاروان ورزش کشورمان نهایی نشده است.

بر اساس اقدامی که کمیته ملی المپیک در مرحله ثبت نام بازی های کشورهای اسلامی انجام داد، کاروان ایران در ۲۱ رشته کاراته، جودو، جودو نابینایان، ژیمناستیک، شنا، تیراندازی، وزنه برداری، تکواندو، بوکس، واترپلو، بسکتبال، دوومیدانی، دوومیدانی معلولان، والیبال، شیرجه، تنیس، تنیس روی میز، کشتی فرنگی، کشتی آزاد، ورزش های زورخانه ای و ووشو در این دوره بازی ها شرکت خواهد کرد اما هنوز مشخص نیست و شاید هم اعلام نشده که در هر یک از این رشته ها دقیقا چند ورزشکار زن و مرد عازم باکو خواهد شد.

در یک مرحله و پس ازمشخص شدن سهمیه هر یک از رشته ها، برخی از فدراسیون ها خواستار افزایش سهمیه ورزشکاران شان برای بازی های کشورهای اسلامی شدند که موجب آن سهمیه تیراندازی دو برابر شد و واترپلو هم در کنار رشته های اعزامی قرار گرفت.

البته کمیته ملی المپیک هنوز آمار رسمی و مشخصی از ترکیب کاروان اعزامی به بازی های کشورهای اسلامی اعلام نکرده اما خبرنگار مهر کسب اطلاع کرده که این کاروان با ۱۶۲ ورزشکار و ۱۰۷ همراه در ۲۱ رشته عازم باکو خواهد شد. از طرفی هم شنیده شده که تغییرات احتمالی در این ترکیب در پیش است و احتمال دارد هفته آینده این ترکیب مجددا با تغییراتی مواجه شود.

به گزارش مهر، آنچه مسلم است حضور کاروان ورزش ایران در چهارمین دوره بازی های کشورهای اسلامی به عنوان اولین رویداد سال ۹۶ قطعی است. این دوره بازی ها با برگزاری رقابت های رشته کاراته آغاز می شود. ووشو هم آخرین رشته ای که رقابت های آن در باکو برگزار خواهد شد.

کد N1673969

وبگردی