آفتاب

رویگردانی از مصرف کالای قاچاق راهکاری برای تحقق اقتصاد مقاومتی

رویگردانی از مصرف کالای قاچاق راهکاری برای تحقق اقتصاد مقاومتی

یاسوج- ایرنا- رویگردانی از مصرف کالای قاچاق راهکاری برای تحقق شعار سال جاری است که از سوی رهبر فرزانه انقلاب به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نام‌گذاری شده است.

به گزارش ایرنا، هرچند دولت تدبیر و امید در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای کنترل ورود کالای قاچاق به کشور کرده و این امر منجر به کاهش چشمگیر ورود کالای قاچاق به ایران شده است، اما کارشناسان بر این باورند درصورتی‌که مردم از این کالاها خرید نکنند و برای مصرف کالای ساخت داخل کشور همت داشته باشند، زمینه برای شکوفایی اقتصاد ملی فراهم خواهد شد.
متخصصان معتقدند که اخلال در الگوی مصرف، دامن زدن به دلالی، قانون‌گریزی و ضربه بر پیکر تولید داخلی و تهدید سلامتی مردم با کالاهای غیراستاندارد از عواقب جدی مصرف کالای قاچاق است.
هر کالایی که خارج‌ازمسیر رسمی یا از طریق گمرک وارد کشور شود و در مسیر ورود، مقررات و قوانین مربوط به‌صورت کامل رعایت نشود کالای قاچاق نامیده می‌شود.
** راهکارهای کاهش کالای قاچاق
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سالانه بین 18 تا 25 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود، گفت که مبارزه با کالای قاچاق دارای خلاء های قانونی است.
غلام رضا تاجگردون اظهار داشت: وجود تعداد زیادی دستگاه اجرایی برای کنترل کالای قاچاق که برخی از آنها لزومی به وجودشان نیست و ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی دارند، یکی از این خلاء های قانونی است.
وی با اشاره به اهمیت مبارزه با کالای قاچاق، برای حمایت از ایجاد اشتغال و تولید ملی بیان کرد که در برخی موارد تعریف دقیقی وجود ندارد که کدام وظیفه بر عهده کدام دستگاه اجرایی است و این امر نیازمند توجه جدی است.
20 دستگاه اجرایی وظیفه کنترل کالای قاچاق در کشور را به عهده دارند.
کارشناسان می گویند: ورود کالای قاچاق به کشور سبب از دست رفتن 2 میلیون فرصت شغلی در طول سال می‌شود.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت که عملکرد دولت در سال‌های اخیر درباره قاچاق کالا، شفاف و مثبت بوده است.
تاجگردون افزود: میانگین ضریب تعرفه واردات کالا به عنوان یکی از عوامل سبب ساز افزایش کالای قاچاق به کشور از 18 تا 20 درصد در برنامه سوم به 11 درصد در زمان حاضر کاهش یافته است.
سامانه جامع گمرکی (پنجره واحد تجارت فرامرزی) از اقدامات خوب دولت برای کنترل کالای قاچاق بود که در سال 1393 رونمایی شد.
اتصال الکترونیکی بارنامه، درگاه خروج هوشمند، دریافت دیجیتالی گواهی بازرسی، تعیین شناسه ارزش واحد کالا (تی.اس.سی-TSC)، پنجره واحد مجازی و آغاز تبادل الکترونیکی اطلاعات با نهادهای مختلف مانند سازمان بنادر و کشتیرانی، راه‌اندازی سامانه پیشخوان خدمات الکترونیکی، سامانه رصد کالاهای ترانزیتی، سامانه جامع بازبینی و سامانه هوشمند بیمه، دوراظهاری واردات و صادرات و ترانزیت و کیف پول الکترونیکی، قابلیت‌های ویژه سامانه جامع الکترونیک گمرک است که نیاز به مراجعه حضوری را کاهش می‌دهد.
تاجگردون از برنامه ریزی برای ورود بخش خصوصی برای کنترل کالای قاچاق در برنامه ششم خبر داد و تصریح کرد: براساس این برنامه، بخش خصوصی با دریافت تسهیلات از دولت و حمایت نیروی انتظامی برای مبارزه با کالای قاچاق وارد عرصه خواهد شد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که با تصویب قوانین جدیدی که در برنامه ششم توسعه به تصویب رسیده قاچاق کالا کاهش پیدا کند.
تاجگردون بر فرهنگ سازی برای عدم استقبال از کالاهای قاچاق از سوی مصرف کنندگان تاکید کرد.
** نه به مصرف کالاهای خارجی ضرورتی برای تحقق شعار سال
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که مصرف کالای ایرانی و تمرکز گامی مهم برای تحقق شعار امسال است که از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به نام اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نام‌گذاری شده است.
سید موسی خادمی اظهار داشت که دولت یازدهم با درک شرایط موجود و برخی نابسامانی‌های اقتصادی در کشور سیاست‌ها و راهبردهای اقتصادی خود را برای رونق بخشی و بهبود فضای کسب‌وکار با بهره‌گیری از توان ‌بخش خصوصی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی معطوف کرده اما عزم مردم برای رونق تولید کالای داخلی ضروری است.
وی گفت: فعال سازی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در همه استان‌ها نمونه‌ای عینی و واقعی از نگاه و رویکرد مثبت دولتمردان در حمایت از تولید و فضای کسب و کار داخلی است.
خادمی افزود که فعال شدن افزون بر پنج هزار واحد راکد نیمه فعال در سطح کشور ظرف سه سال گذشته یکی از دستاوردهای مهم در راستای حمایت دولت از تولیدات داخلی بوده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که خرید کالای ایرانی بدون شک مهمترین و امیدبخش‌ترین راهکار برای بهبود وضع موجود، تقویت و حمایت از تولیدکنندگان داخلی خواهد بود.
وی تصریح کرد که نخریدن کالای داخلی علاوه بر زمینه سازی برای ترویج فساد، قاچاق و رکود در سطح بازار سبب برندسازی های دروغین و فریب افکار عمومی نیز خواهند شد.
خادمی یادآور شد که البته تولیدکنندگان داخلی کشورمان نیز به همان میزان باید نسبت به تولید کالاهایی با کیفیت و با توان رقابت با اجناس و کالاهای خارجی متعهدانه و مسئولانه به خواسته و حق و حقوق مصرف کنندگان پایبند باشند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد که نخریدن و اعتماد نکردن به کالا و تولیدات داخلی نیز یکی از عوامل اساسی در بروز و افزایش پدیده قاچاق کالا در کشور محسوب می‌شود.
وی، تبلیغات کاذب و فریبکارانه و برندسازی های تقلبی در زمینه افزایش اقبال مردم به کالاهای غیرایرانی و بی اعتمادی نسبت به خرید تولیدات داخلی را مهم دانست و گفت که نقش رسانه‌ها در تغییر نوع نگاه و جهت گیری مردم بسیار حائز اهمیت و تعیین کننده خواهد بود.
مصرف‌کنندگان بازیگران اصلی عرصه تولید کشورند زیرا با خرید و حمایت از کالاهای ایرانی، ضمن کمک به رونق صنعت و تولید کشور، اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حمایت از تولید داخلی و مبارزه با کالای قاچاق را محقق می‌کنند.
** رشد کشف کالای قاچاق
فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: مأموران مبارزه با قاچاق کالا در یک سال گذشته موفق شدند افزون بر 260 میلیارد ریال کالای قاچاق در محورهای ارتباطی این استان کشف کنند.
سردار مهدی انصاری اظهار داشت که کشف کالای قاچاق در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به پارسال 36 درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: تلفن همراه، لوازم آرایشی و بهداشتی، انواع لوازم یدکی خودرو، قطعات کامپیوتر، پودر و مواد نیرو زا، تجهیزات ماهواره‌ای، سیگار، انواع مشروبات الکلی، سوخت، باتری خودرو و لوازم صوتی و تصویری از مهمترین اقلام کالاهای قاچاق کشف شده در سال جاری در استان بوده است.
وی تاکید کرد که قاچاق کالا ضربه جبران ناپذیری به بدنه اقتصادی کشور وارد می‌کند و نیروی انتظامی با این مفسدان اقتصادی برخورد قاطع و قانونی خواهد کرد.
فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد که پلیس در راستای انجام وظایف سازمانی و حمایت از تولید داخلی به‌طور شبانه روزی با تمام توان با هر نوع قاچاق کالا مبارزه می‌کند.
وی، از مردم خواست هرگونه اخبار و اطلاعات درباره قاچاق کالا در مناطق مختلف کهگیلویه و بویر احمد را به سامانه 110 اطلاع دهند.
** لزوم تلاش بیشتر برای کنترل کالاهای قاچاق
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که برای مبارزه مؤثر با قاچاق کالا باید حساسیت و تعامل بیشتری میان دستگاه‌های ذیربط وجود داشته باشد.
فتاح محمدی تاکید کرد که کشور در شرایطی قرار دارد که برای کمک به تولید ملی و رونق اقتصادی نیاز بیشتری به مبارزه بی امان با قاچاق کالا احساس می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد از جمله استان‌های کشور است که در مسیر انتقال کالای قاچاق از بنادر جنوبی کشور به مناطق مرکزی و تهران قرار دارد.
** لزوم فرهنگ‌سازی برای مصرف کالای داخلی
یک فعال هنرهای نمایشی در کهگیلویه و بویراحمد گفت که بهره‌گیری از هنر راهکاری برای فرهنگ‌سازی درباره خرید کالای ایرانی است و تاکنون از این ظرفیت استفاده کمتری شده است.
اورنگ نارکی اظهار داشت که خرید کالاهای ایرانی برای حمایت از اقتصاد ملی به فرهنگ‌سازی نیاز دارد.
وی که تاکنون به‌عنوان کارگردان، نویسنده و بازیگر در 40 اثر نمایشی راه یافته به جشنواره‌های ملی منطقه‌ای و شهرستانی نقش‌آفرینی کرده، افزود که بسیاری از کالاهای ایرانی باوجود کیفیت بهتر از برندهای خارجی به دلیل ضعف تبلیغات و آگاهی مردم بازار فروش مناسبی ندارند که رفع این مشکل نیازمند همت بیشتری است.
وی بیان کرد: ساخت پویانمایی برای تبلیغ مصرف کالای باکیفیت ایرانی ظرفیت مغفولی است که مسئولان باید از آن استفاده بیشتری داشته باشند.
نارکی ابراز داشت که اجرای تئاترهای خیابانی یا پایان هفته در پارک‌های بزرگ مناطق شهری، ساخت فیلم‌های تلویزیونی و برپایی نمایشگاه‌های عکس و هنرهای تجسمی نیز می‌تواند به نهادینه کردن فرهنگ مصرف کالاهای تولیدکنندگان داخل کشور کمک کند.
این فعال هنری بیان کرد که اعزام گروه‌های موسیقی، تئاتر، آواها و نواها به کشورهای خارجی و یا دعوت آنها به کشورمان در کنار آن تبلیغ برای کالاهای ساخت تولیدکنندگان ایرانی راه‌های دیگری برای رونق تولید ملی و کمک به ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان است.
وی با اشاره به انسجام مردم ایران در سخت‌ترین شرایط تحریم بیان کرد که خرید کالاهای ایرانی در صورت فرهنگ‌سازی و تبلیغ با استقبال گسترده مردم روبه‌رو خواهد شد.
گزارشگر: فرزانه شریفی ** انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
8143/6110/8005
کد N1673945

وبگردی