آفتاب

پشت‌پرده تصمیمات جمنا، لابی‌ها و رای بالای برخی کاندیداها /اصولگراها به فکر ریاست‌جمهوری 1400 باشند

پشت‌پرده تصمیمات جمنا، لابی‌ها و رای بالای برخی کاندیداها /اصولگراها به فکر ریاست‌جمهوری 1400 باشند

انتخاب نوشت: کارشناس سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه اصولگرایان با تعدد کاندیدا امیدی به پیروزی در انتخابات آتی ندارند از برنامه‌ریزی جمنا برای سال 1400 خبر داد و گفت: متاسفانه برخی کاندیداها به‌جای اثبات کارآمدی خود دولت موجود را زیرسوال می‌برند.

حسین کنعانی‌مقدم در رابطه با انتشار اخباری مبنی بر اینکه رئیسی سازوکار جمنا را پذیرفته است اظهار کرد: به نظر می‌رسد که آقای رئیسی با بیانیه‌ای که داد ساز و کار جمنا را پذیرفته است اما دلیل بر این نمی‌شود که وی منتخب جمنا باشد بنابراین این امکان وجود دارد که به طور مستقل وارد انتخابات شود و حمایت جمنا را هم داشته باشد.

وی در مورد لحاظ بندی در میثاق‌نامه جمنا مبنی براینکه اگر کاندیدای منتخب آنها در انتخابات رای بیاورد اعضای کابینه وی را جمنا انتخاب خواهد کرد افزود: پیشنهاد ما به نامزدهای انتخاباتی این بود که از توانی که جمنا دارد در کابینه استفاده کنند ضمن‌اینکه رئیس‌جمهور مستقل است و می‌تواند اعضای کابینه خود را انتخاب کند و مجلس شورای اسلامی هم مسئولیت تایید اعضای کابینه دولت را برعهده دارد بنابرین جمنا بیشتر نقش هماهنگ‌کننده و همکاری برای انتخاب اعضای کابینه را خواهد داشت.

عضو جبهه ایستادگی در رابطه با انتشار خبری مبنی بر دلخوری و جدایی قالیباف از جمنا تصریح کرد: آقای قالیباف در بیانیه‌ای که داده اعلام نکرده که از همکاری با جمنا منصرف شده است چراکه در عین حال اینکه سازوکار جمنا را پذیرفته ملاحظاتی هم دارد که به نظر بنده تا زمان ثبت‌نام‌ها و تعیین‌صلاحیت شورای نگهبان مشخص نخواهد شد.

کنعانی‌مقدم درباره رای آوری عجیب برخی از افراد در جمنا در مقابل رضایی و ضرغامی تاکیدکرد: در جلسه اخیر جمنا که بنده هم حضور داشتم بیش از سه هزار عضو اصولگرا حاضر در این جلسه با کارت‌های الکترونیکی مشخص شده رای دادند البته فعالیت گروه‌های مختلف و لابی‌هایی هم در داخل جمنا وجود داشت.

دبیر کل حزب سبز در پاسخ به اینکه برخی افراد چه ویژگی داشته‌اند که توانستند آرای بیشتری نسبت به رضایی و ضرغامی در این جلسه را به دست آورند، یادآورشد: آرای جمنا عمدتا سازمانی تشکیلاتی بوده و آرای عمومی نبوده است بنابراین هر فردی که فعالیت بیشتری کرده و به آن تشکیلات نزدیکتر بوده، توانسته است آرای سازمانی بیشتری را جذب کند و این نمونه نظرسنجی کلی برای انتخابات نیست بلکه یک نظرسنجی درون سازمانی است.

وی خاطرنشان کرد: اصولگرایان با شرایطی که جلو می‌روند و تعدد کاندیدایی که دارند تمایلی برای پیروزشدن در انتخابات و تشکیل دولت آینده ندارند چراکه تمایل به این اقدام نیازمند پاسخگویی به مشکلاتی است که شاید در حوزه انتقاد قرار بگیرند اما با عدم تشکیل دولت می توانند شرایط بهتری داشته باشند تا اینکه مرکز هدف و مورد انتقاد قرار بگیرند.

کنعانی‌مقدم در بیان اهداف جمنا برای حضور در صحنه انتخابات عنوان کرد: ما دو هدف را دنبال می‌کنیم که یکی بحث مشارکت حداکثری و پرشور مردم در انتخابات به منظور تقویت و اقتدار نظام است که رهبری بر آن تاکید فرموده‌اند و هدف دیگر نیز جلوگیری از دو قطبی‌شدن انتخابات است چراکه اگر بنا باشد آقای احمدی‌نژاد با اقداماتی که انجام می‌دهد بخواهد انتخابات را دو قطبی کند شاید بهترین راه این است که اصولگرایان وارد صحنه شوند و مانع دوقطبی‌شدن صحنه انتخابات شوند.

این فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: اگر تعدد کاندیداهای اصولگرا همچنان ادامه پیدا کند اصولگرایان برای انتخابات سال 1400 برنامه‌ریزی خواهند کرد چراکه با چند کاندیدای انتخاباتی هیچ امیدی به پیروزی وجود نخواهد داشت.

کنعانی‌مقدم افزود: ما در جلسات جمنا به اعضا و نامزدهای انتخاباتی توصیه کرده‌ایم که تنها در مسیر اثبات خودشان حرکت کنند تا نفی دولت موجود یا جریان‌های دیگر چراکه متاسفانه این نکته رعایت نمی‌شود و برخی در بیشترین تبلیغات به دنبال این هستند که دولت فعلی را زیرسوال ببرند و این در حالی است که ما باید اثباتی حرف بزنیم و با اثبات کارآمدی خود در دولت وارد انتخابات شویم.

27212

کد N1673549

وبگردی