آفتاب

آمریکا، ایران را مجاب کند که با آتش بازی نکند/ واشنگتن هزینه‌های تهران و مسکو را افزایش داد

آمریکا، ایران را مجاب کند که با آتش بازی نکند/ واشنگتن هزینه‌های تهران و مسکو را افزایش داد

روزنامه «نیویورک تایمز» در مقاله‌ای تحت عنوان «آمریکا هزینه‌های ایران و روسیه را افزایش داد» مدعی شده که تصمیم ترامپ مبنی بر پرتاب ۶۰ موشک «تامهاک» علیه مواضع دولت بشار اسد و نیروی هوایی این کشور سریع و هدفمند بوده است.

به گزارش ایلنا، روزنامه «نیویورک‌تایمز» آمریکا،  پاسخ این کشور به حمله شیمیایی هفته گذشته دولت سوریه علیه مردم این کشور را پیام روشنی برای دولت اسد و متحدانش و حتی جامعه بین‌المللی خواند و نوشت: استفاده از سلاح شیمیایی بی‌جواب نمی‌ماند.

«نیویورک تایمز» مدعی شد: «بی‌شک حمله موشکی آمریکا خرابی‌های قابل توجهی را متوجه پایگاه هوایی سوریه کرده و ایران و کره شمالی را نیز قانع خواهد کرد که حرف‌های این دولت را جدی‌تر بگیرند. اینکه این اقدام همزمان با حضور رییس‌جمهور چین به عنوان اصلی‌ترین شریک کره جنوبی اتفاق افتاد نیز حتما بدون دلیل نیست.

این روزنامه ادامه داد: «امروز دشمنان آمریکا فهمیدند که پاسخ‌های آمریکا در سطح اظهارنظر و لفاظی باقی نمی‌ماند و زمانی که از خط قرمزها عبور کنند یا به هشدارهای آمریکا بی‌توجهی کنند، پاسخ جدی‌تری دریافت خواهند کرد و این مساله متحدان آمریکا در خاورمیانه از جمله کشورهای عربی و اسرائیل را دلگرم خواهد کرد. آنها در دوران اوباما قانع شده بودند که آمریکا قصد خروج از منطقه و عقب‌نشینی از مسئولیت‌هایش را دارد.»

در ادامه این گزارش آمده است: « آنها از اینکه ایران را بخشی از راه حل مشکلات منطقه بدانند می‌ترسیدند. متحدان منطقه‌ای آمریکا امروز حرف‌های آمریکا را جدی‌تر می‌گیرند و طبعا نسبت به درخواست‌های آمریکا از این به بعد پاسخگوتر خواهند بود. برای دوستان و دشمنان آمریکا این اقدام تاثیر یکسانی داشت؛ به ویژه اگر این اقدام در سوریه موفقیت‌آمیز باشد و بر رفتار ایران و روسیه تاثیر بگذارد.»

نیویورک‌تایمز در ادعایی ادامه داد: «زمان به زودی به ما خواهد گفت که اسد قصد داشته با حمله شیمیایی آمریکا را محک بزند. اگر او چنین کرده باشد ریسک از دست دادن بخش اعظمی از پایگاه‌های هوایی‌اش را که بیشترین مزیت را در برابر شورشیان به او داده بود، به جان خریده است. قطعا دولت اسد می‌توانست به جای استفاده از سلاح شیمیایی در ادلب از همان بمب‌های بشکه‌ای استفاده کند. این یعنی نیروهای زمینی دولت اسد کم شده‌اند و او برای توسعه سرزمین‌های تحت سلطه‌اش به نیروهای تحت حمایت ایران وابسته است. آیا ایرانی‌ها آماده گرفتن سهم بیشتر در سوریه در پاسخ به اقدام آمریکا هستند؟»

این روزنامه آمریکایی همچنین مدعی شده که «ایرانی‌ها سرمایه عظیمی را برای حفظ اسد در سوریه صرف کرده‌اند اما آیا آماده اقدام بیشتر هم هستند؟ ایران اگر بخواهد آمریکا تاوان اقدام نظامی‌اش در سوریه را بپردازد گزینه‌های دیگری نیز دارد. این کشور می‌تواند از نیروهای تحت حمایت خود برای حمله به نیروهای آمریکا چه در سوریه چه در عراق استفاده کند. اما قبل از آن  مسئولان ایران احتمالا در مورد اینکه آیا آنها واقعا به دنبال تضعیف آمریکا در مبارزه علیه داعش هستند یا نه فکر خواهند کرد. اما روسیه چه طور؟ آیا می‌تواند نیروهای بیشتری را در سوریه برای بالا بردن هزینه‌های اقدام نظامی آمریکا مستقر کند؟ یا می‌تواند تصمیم بگیرد که وقت آن فرا رسیده که به اسد بگوید دیگر از او حمایت نخواهد کرد؟ روسیه در اولین اقدام حمله نظامی آمریکا را محکوم کرد و مدعی شد که سلاح‌های شیمیایی توسط شورشیان مورد استفاده قرار گرفته است نه دولت است.»

این روزنامه ادامه داد: «پوتین آنچه را در سوریه می‌خواست به دست آورده؛ حفظ دولت و دستیابی به پایگاه هوایی و توسعه تاسیسات دریایی. وقت آن رسیده که به دنبال راهی برای تحکیم این دستاوردها باشد نه بالا بردن  هزینه دخالتش در سوریه.»

در ادامه گزارش «نیویورک تایمز» آمده است: «خیلی زود است که نتیجه بگیریم آیا هیچ یک از این بازیگران قرار است دولت آمریکا را به آزمون بگذارند یا نه. اما ترامپ و دولتش نباید منفعل باشند. آنها باید به طور خصوصی روسیه و ایران و سوری‌ها را قانع کنند که نباید آمریکا را بیازمایند و با آتش بازی کنند. در مورد روسیه به طور خاص باید پیامشان این باشد که طغیان علیه بشار اسد تمام نمی‌شود در نتیجه اگر نمی‌خواهند در باتلاق سوریه گیر کنند و هزینه‌های بالاتری بپردازند ما می‌خواهیم که با شما برای اجرای اصول تصویب شده در فرآیند صلح ژنو همکاری کنیم.»

نیویورک تایمز در پایان نوشت: «دیپلماسی اغلب باید با شاخص‌های قهری همراه باشد و حمله نظامی آمریکا، به روس‌ها نشان داد که آتش‌بس و ترک مخاصمه و پایان حکومت نظامی و اجازه دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و زمان ۱۸ ماهه برای گذار دولت که در قطع نامه ۲۲۴۵ و ۲۲۶۸ شورای امنیت سازمان ملل مطرح شده را زیر پا گذاشته است. ممکن است حمله آمریکا به سوریه تحرکات دولت این کشور را تغییر دهد و احتمالات جدیدی را به وجود بیاورد. با همه این‌ها آمریکا پیام قدرتمندی را مخابره کرده و آن این که هزینه استفاده از سلاح شیمیایی بالاست. این پیام باید به درستی درک شود.»

کد N1673534

وبگردی