آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

افزایش طلاق پدیده شوم اجتماعی

افزایش طلاق پدیده شوم اجتماعی

تبریز- از زمان آغاز بلوغ جنسی و به دنبال آن نیاز رفع نیاز جنسی از سن نوجوانی تا جوانی، مشکلات زیادی را برای افراد به وجود می آورد.

خبرگزاری مهر ؛  گروه استان ها - زهرا ناصران: مشکلات اقتصادی، کم رنگی حجاب زنان و دختران در جامعه اسلامی، رواج مدلهای غربی و ضداسلامی در پوشش بانوان، افزایش نرخ بیکاری، وجود ماهواره‌ها و شبکه‌های مستهجن، افزایش روابط غلط دختران و پسران،بسط استفاده نادرست از فضای مجازی، عدم تمایل به ازدواج و تشنگی بیشتر نسبت به فساد،فرهنگ سازی های برخی شبکه های خارجی برای جوانان و نوجوانان،الگو سازی غربی و.... در حال تغییر باورها و اعتقادات جوانان و یه به تعبیر ی تهاجم فرهنگی در حال شکل گیری است.

در روایات اسلامی تأکید شده است فقر و تنگ‌دستی ایمان افراد را محاصره می‌کند و آنها را تا مرز کفر پیش می‌برد، همان‌طور که از آمارها می‌توان دریافت، درصد قابل توجهی از دختران فراری، از خانواده های فقیر و مستمند بوده که برای برخورداری از زندگی مرفه اقدام به فرار از خانه می کنند، در نتیجه گرفتار باندهای فاسد می‌شوند و دچار بزهکاری و فساد اخلاقی می گردند که سلامت زندگی خود و جامعه را به خطر می‌اندازد.

در قرآن کریم گرچه «سن» خاص و معینی برای ازدواج بیان نشده، ولی از واژگانی همچون «بلوغ»، «بلوغ حلم»، «بلوغ نکاح» و «بلوغ اشدّ» می توان به نحوی سن بلوغ و ازدواج را به دست آورد. شاید رساترین آیه در تعیین سن ازدواج، این آیه شریفه باشد: (وَابْتَلُواْ الْیَتَامَی حَتَّی إِذَا بَلَغُواْ النِّکَاحَ فَإِنْ آنَسْتُم مِّنْهُمْ رُشْداً فَادْفَعُواْ إِلَیْهِمْ أَمْوَالَهُمْ) (نساء: ۶)؛ یتیمان را آزمایش کنید تا هنگامی که بالغ شده و به نکاح (همسرگزینی) تمایل پیدا کنند. اگر آنان را به درک مصالح زندگانی خود آگاه ساختید، اموالشان را به آنان بدهید.

کم شدن فاصله ها در جوامع بشری یکی از عوامل افزایش انحرافات اخلاقی در جامعه

مدرس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به علت های افزایش انحرافات اخلاقی در جامعه، گفت: با توجه به پیشرفت علوم و تکنولوژی و کم شدن فاصله ها در جوامع بشری، سرعت انتقال پیام ها، تبدیل شدن دنیا به دهکده جهانی و برداشته شدن مرزها و موانع ارتباطات زمینه برای گسترش فساد اخلاقی فراهم شده است.

دکتر محمد فتح الله زاده همچنین در ادامه بی عدالتی ها، تبعیض ها و مشکلات اقتصادی از یک طرف و دور شدن از عقلانیت، اسیر شدن در آداب و رسوم اجتماعی و سنت های غلط و غلبه احساسات و عواطف در برخی موارد را از جمله علت های افزایش انحرافات اخلاقی در جامعه برشمرد.

وی همچنین با اشاره به علت های دیگر افزایش انحرافات اخلاقی در جامعه، تصریح کرد: دور شدن از آموزه های انسان ساز الهی و رفتارهای منافقانه برخی دین مداران و عملکرد غلط برخی کارگزاران دینی جوامع اسلامی بشر را با تهدید جدی روبرو کرده است.

افزایش طلاق یکی از عوامل مهم افزایش انحرافات اخلاقی در جامعه

عضو انجمن روانشناسان ایران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به علت های افزایش انحرافات اخلاقی در جامعه، اظهار داشت: یکی از علت هایی که باعث افزایش فساد اخلاقی در جامعه می شود افزایش طلاق است، افزایش طلاق به قسمتهای مختلفی از جمله ازدواج در سن پایین، مسئولیت پذیر نبودن جوانان و شناخت نداشتن به امر ازدواج از عوامل دیگر رشد.

هانیه خمسه همچنین در ادامه با اشاره به ورود تکنولوژی و عدم فرهنگ استفاده افراد کشور از آن، افزود:  ورود تکنوژی در سال های اخیر به کشور که افراد بدون آگاهی از تکنولوژی استفاده می کنند و به علت اینکه آگاهی لازم را ندارند منجر به یک سری رفتار ها می شود که نتیجه آن بالا رفتن فساد اخلاقی در جامعه می شود.

وی همچنین فقر فرهنگی در جامعه را یکی از علت های افزایش طلاق در جامعه دانست و گفت: دین گریزی افراد و نداشتن ایمان قلبی به خدا و در نتیجه رسیدن به پوچی که در حال حاضر در میان جوانان شایع شده است از دیگر عوامل افزایش طلاق است.

گرایش افراد به سمت تفریحات غیر سالم یکی از علل افزایش انحرافات اخلاقی در جامعه

این روانشناس تبریزی ابراز داشت: نداشتن تفریحات سالم در اجتماع و گرایش افراد به سمت تفریحات غیر سالم مانند مواد مخدر و الکل و ... و بی توجهی به شناسایی و درمان وجود اختلال شخصیت های روانی در افراد از عوامل بروز مشکلات است.

خمسه همچنین در ادامه با بیان اینکه وجود بیکاری و عدم اشتغال جوانان در سنی که باید فعال و سازنده باشند، اظهار داشت: سخت گیری بی مورد در روابط دختر و پسر در حال حاضر فضایی را در جامعه به وجود آورده که منجر به گرایش همجنس گرایانه در افراد شده است چرا که جوانان به خصوص دخترها وقتی احساس می کنند وقتی که با هم جنس خود در تماس و رفت و آمد است اجتماع و والدین به آنها کاری ندارند این امر باعث تبدیل یک نوع عادت و علاقه و باعث یک سری فسادهای دیگر در جامعه می شود.

وی تصریح کرد: برنامه های صدا و سیما که محتوای شاد و ارضا کننده ندارند به همین دلیل مردم به ماهواره روی می آورند و برنامه هایی که در ماهواره ساخته و تولید می شود منجر به یک سری رفتارهایی در جامعه می شود که فساد اخلاقی در جامعه پدید می آید.

جلوگیری از فساد در جامعه هم نیاز به مهارکننده ی درونی دارد وهم مهارکننده ی بیرونی، متاسفانه در جامعه ی ما به دلیل کم رنگ شدن فریضه امر به معروف ونهی از منکر شاهد افزایش فساد در جامعه هستیم و شاید دلیلش این باشد که با عملی نشدن این فریضه افرادی که به دنبال فساد در جامعه هستند به هیچ وجه احساس نا امنی ونا آرامی ندارند و گویا با سکوت دیگران رفتار خود را مورد تایید می یابند وبه انجام آن تشویق می شوند.

یکی از مشکلات جوانان مجرد و عدم فراهم سازی زمینه برای ازدواج به نوبه خود باعث انواع انحرافات و بی بند و باری های اخلاقی در جامعه و به ویژه در بین جوانان شده است، محرومیت از ازدواج و کامروایی های جنسی خارج از چارچوب خانواده، عامل اصلی است. گرچه نمی توان همه انحرافات اخلاقی و بی بند و باری های جنسی جوانان را ناشی از افزایش سن ازدواج دانست، اما به یقین بخش عمده ای از انحرافات اخلاقی جوانان، ریشه در این مسئله دارد.

کد N1673457

وبگردی