آفتاب

منع شدن من از تصدی مشاغل دولتی، انگیزه سیاسی داشته است

منع شدن من از تصدی مشاغل دولتی، انگیزه سیاسی داشته است

رهبر مخالفان ونزوئلا، دستوری را که بر اساس آن به مدت ۱۵ سال از انجام مشاغل دولتی منع شده، رد کرده و دارای انگیزه سیاسی خوانده است.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، «انریکه کاپریلس» گفت که متهم است که در پست فرمانداری ایالت میراندا مرتکب اقدام‌های غیرقانونی شده و این ممنوعیت به همین دلیل برای وی اعمال شده است.

وی این اتهام‌ها را نادرست خواند.

این ممنوعیت می‌تواند مانع از شرکت انریکه کاپریلس در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده ونزوئلا شود.

مخالفان دولت ونزوئلا و در صدر آنها انریکه کاپریلس خواهان برگزاری یک همه‌پرسی برای عزل «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری فعلی، هستند.

کاپریلس بزرگ‌ترین امید مخالفان برای شکست دادن مادورو است.

انریکه کاپریلس در سخنرانی برای هوادارانش در کاراکاس، پایتخت، گفته است که از سمت خود کنار نخواهد رفت. وی چهارمین سیاستمدار برجسته ونزوئلا است که فعالیت دولتی آنها ممنوع شده است.

کاپریلس از معترضان خواسته است که روز شنبه نیز در تظاهرات شرکت کنند.

کاراکاس از هفته پیش شاهد گردهمایی‌های اعتراضی بوده است. در تظاهرات روز پنج‌شنبه یکی از معترضان به ضرب گلوله کشته شد. معترضان، دولت را به سرکوب اعتراض‌ها متهم می‌کنند و مقام‌های دولتی نیز انریکه کاپریلس را به تحریک ناآرامی‌ها و خونریزی متهم کرده‌اند.

تصمیم اخیر دیوان عالی ونزوئلا برای سلب اختیار پارلمان و انحلال آن، جرقه این اعتراض‌ها بود. با وجود آن که دیوان عالی به سرعت از تصمیم خود عقب نشست اما اعتراض‌های خیابانی ادامه یافت. اکثر نمایندگان پارلمان ونزوئلا مخالف دولت هستند.

منتقدان می‌گویند که اقدام دیوان عالی در سلب اختیار پارلمان، به پیشنهاد نیکلاس مادورو انجام شده و چنین روندی، کشور را به سوی استبداد خواهد برد.

نیکلاس مادورو ٥٤ ساله در انتخابات سال ٢٠١٣ که پس از مرگ «هوگو چاوز» رئیس‌جمهوری فقید ونزوئلا برگزار شد، با اکثریت اندکی انریکه کاپریلس را شکست داد و به ریاست‌جمهوری رسید. نتیجه این انتخابات بحث‌‌برانگیز بود و مخالفان گفتند که در آن تقلب شده است.

 

 

کد N1673344

وبگردی