آفتاب
حمیدیان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

سرگردانیِ انجمن‌های موسیقی/بودجه نداریم؛ دست‌مان خالی‌ست

سرگردانیِ انجمن‌های موسیقی/بودجه نداریم؛ دست‌مان خالی‌ست

رییس دفتر انجمن موسیقی استان بوشهر با بیان اینکه کیفیت آموزش موسیقی در استان بوشهر بسیار پایین است، گفت: انجمن موسیقی اساسنامه مشخصی ندارد همین مسئله مشکلات اساسی برای ما ایجاد کرده و ما نمی‌دانیم دقیقا چه فعالیت‌هایی را باید انجام بدهیم.

احمد حمیدیان رییس دفتر انجمن موسیقی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره فعالیت‌های این انجمن اظهارکرد: از اردیبهشت ماه سال گذشته تمام هم و غم دفتر انجمن موسیقی بر مسائل آموزشی بود چراکه مشکلات پایه‌ای در موسیقی کلاسیک و ایرانی در بوشهر وجود دارد.

او ادامه داد: سیستم موسیقی بومی و نحوه برخورد و فعالیت‌هایی که در این زمینه می‌شود کاملا متفاوت است و خوشبختانه ما در این زمینه مشکلی نداریم و تمام سعی خود را بر آموزش موسیقی صحیح کلاسیک و ایرانی گذاشتیم.

رییس انجمن موسیقی استان بوشهر به فعالیت‌های صورت گرفته توسط این انجمن در سال ۹۵ اشاره کرد و افزود: با دعوت از اساتید معتبر موسیقی بیش از ۱۰ مستر کلاس در سال گذشته برگزار کردیم همچنین یکی دیگر از برنامه‌های انجمن حمایت از موسیقی ارزشی بود از همین‌رو ۴ کنسرت موسیقی با حمایت انجمن برگزار شد.

حمیدیان ادامه داد: کنسرت «پردگیان باغ سکوت»، کنسرت «ریستال پیانو» و «کنسرت موسیقی دستگاهی گروه حیراب» با حمایت انجمن موسیقی بوشهر برگزار شد و در کنار این کنسرت‌ها نیز مستر کلاس‌هایی توسط نوازندگان این گروه‌ها برگزار شده است.

او تاکید کرد: تمام فعالیت‌های انجمن با دست خالی و بدون هیچ بودجه‌ای از سوی وزارت ارشاد و یا انجمن موسیقی انجام شده است. متاسفانه از آنجا که برای انجمن موسیقی ایران بودجه تعریف شده‌ای در نظر گرفته نشده به شعبات انجمن در سراسر ایران نیز بودجه‌ای تعلق نمی‌گیرد البته در گذشته انجمن موسیقی بودجه مشخصی داشت که از حدود ۶ الی ۷ سال گذشته این بودجه قطع شده است.

رییس انجمن موسیقی استان بوشهر با بیان اینکه در اوایل دولت نهم هم مبالغی پرداخت می‌شد، گفت: از دولت دهم به بعد این بودجه قطع شده و تمام دفاتر انجمن موسیقی در ایران با دست خالی فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند و با مشکل بودجه روبرو هستند البته ما در انجمن موسیقی بوشهر با برگزاری کنسرت‌های هزینه‌های لازم برای فعالیت‌ انجمن را تامین می‌کردیم.

حمیدیان با گلایه از اینکه انجمن موسیقی اساسنامه مشخصی ندارد؛ گفت: متاسفانه انجمن موسیقی اساسنامه مشخصی ندارد اگرچه دوستان در حال پیگیری این موضوع هستند و قول داده‌اند که هرچه سریعتر این اساسنامه به تایید وزیر فرهنگ و ارشاد برسد.

او تصریح کرد: یکی از معضلات ما این است که ما نمی‌دانیم دقیقا چه کاری باید انجام بدهیم البته ما وظایف خود را می‌دانیم اما وقتی می‌خواهیم آن‌ها را اجرایی کنیم با مشکلاتی در دیگر دستگاه‌ها مواجه می‌شویم و به علت نداشتن اساسنامه دست ما بسته است و ما نمی‌توانیم فعالیت‌هایمان را اجرایی کنیم.

رییس انجمن موسیقی استان بوشهر خاطر نشان کرد: یکی از وظایف انجمن موسیقی کنترل و نظارت بر آموزشگاه‌های موسیقی است که به علت نبود اساسنامه اجازه این نظارت و بررسی‌ها به انجمن نمی‌شود و با مشکلاتی در این زمینه روبرو هستیم قطعا اگر ما بدانیم برطبق اساسنامه چه کارهایی را باید انجام بدهیم با مشکلات کمتری روبرو می‌شویم.

حمیدیان بیان کرد: بدون شک تا زمانی که ما اساسنامه مشخصی نداشته باشیم نمی‌توانیم با سازمان‌ها و نهادهایی که برای ما مانع ایجاد می‌کنند برخورد کنیم چراکه اساسنامه‌ای وجود ندارد که وظایف ما را مشخص کرده باشد اما مسئله مهم این است که ما حتی خودمان نمی‌دانیم چه کارهایی را باید دقیقا انجام دهیم، البته دفتر اداره کل ارشاد در بوشهر همیشه با ما همراه است اما بازهم تاکید می‌کنم به دلیل نبود اساسنامه برای هر فعالیتی پروسه اداری طولانی باید سپری شود.

او ادامه داد: وقتی دیگر حوزه‌های فرهنگی ازجمله حوزه تئاتر را با حوزه موسیقی مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که آن‌ها به مراتب فعالیت‌های بیشتری را می‌توانند انجام دهند و این به دلیل این است که بودجه‌های مشخصی دارند و می‌توانند جشنواره‌های مختلف درون استانی را برگزار کنند همچنین اساسنامه مشخصی دارند و محدوده فعالیت خود را می‌دانند.

رییس انجمن موسیقی استان بوشهر در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه سطح کیفیت آموزش موسیقی در استان بوشهر پایین آمده، گفت: در استان بوشهر کمتر از ۱۰ نفر هستند که تحصیلات موسیقی دارند و بقیه به صورت تجربی کار کرده‌اند و گاها افرادی ناکار آمد وارد حوزه آموزش می‌شوند و ما نمی‌توانیم نظارت و کنترلی بر آن‌ها داشته باشیم. در گذشته در دفاتر اداره کل وزارت ارشاد آزمونی برای مربیگری برگزار می‌شد که متاسفانه چند سالی‌ست همین آزمون هم برداشته شده است.

حمیدیان ادامه داد: همین موضوع به یکی از معضلات اساسی ما تبدیل شده است و هر کسی با اندک اطلاعاتی کتاب چاپ کرده و شروع به تدریس می‌کند. البته ما تلاش‌های زیادی در این زمینه داشته‌ایم و به دفتر آموزش دفتر موسیقی در تهران هم نامه زدیم اما پاسخ مشخصی از آن‌ها دریافت نکردیم ما حتی به دفتر موسیقی هم پیشنهاد دادیم تا نمایندگان‌شان را معرفی کنند و ما هزینه‌ها را به حساب دفتر موسیقی پرداخت می‌کنیم تا بتوانیم آزمون را برگزار کنیم اما متاسفانه بی‌نتیجه ماند البته ما هنوز پیگیری این موضوع هستیم.

او خاطرنشان کرد: متاسفانه میزان ارائه مجوز از سوی وزارت ارشاد برای تاسیس آموزشگاه موسیقی کنترل نشده است. آموزش موسیقی در شهر بوشهر در حال حاضر در ۶ آموزشگاه مجوز‌دار، ۳ فرهنگسرا و ۳ آموزشگاه بدون مجوز، برگزار می‌شود البته در حال پیگیری هستیم که آموزشگاه‌های بدون مجوز یا مجوز بگیرند و یا تعطیل شوند اما سوال اینجاست که آیا برای ارائه مجوز به یک آموزشگاه موسیقی چه مواردی مد نظر گرفته می‌شود. آیا در همه این آموزشگاه‌ها معلم موسیقی متخصص مسئولیت آموزش را برعهده دارد؟ معتقدم ما اینقدر استاد و معلم با تجربه موسیقی در استان نداریم و مجوزها بدون هیچ گزینش ارائه می شود.

رییس انجمن موسیقی بوشهر با بیان اینکه خوشبختانه آموزش موسیقی محلی با خودِ موسیقی مطابقت دارد، ادامه داد: موسیقی بومی و محلی متد آموزشی مشخصی ندارد و بالصطلاح یک موسیقی بدوی است و برای اقوام اولیه بوده و بدون هیچ تغییری تا امروز باقی مانده. آموزش این نوع موسیقی نیز سینه به سینه است و از هیچ پیچیدگی خاصی برخوردار نیست و با بررسی‌هایی که شده موسیقی بومی کیفیت خود را حفظ کرده و میزان افرادی که در بوشهر موسیقی بومی کار می‌کنند برابری می‌کند با افرادی که در دیگر سبک‌های موسیقی در این استان مشغول فعالیت هستند و ما دغدغه‌ای در این زمینه نداریم.

حمیدیان خاطر نشان کرد: در سال گذشته اداره کل ارشاد استان بوشهر بیشترین حمایت را از موسیقی محلی و بومی داشت و هر کدام از گروه‌های موسیقی محلی حداقل یک بار در سال گذشته در این استان کنسرت برگزار کرده‌‌اند همینطور بسیاری از گروه‌های موسیقی بومی در خارج از کشور نیز اجراهایی را برگزار کرده‌اند البته اگرچه وضعیت موسیقی بومی خیلی بهتر از دیگر انواع موسیقی است اما قطعا فعالان موسیقی بومی نیز خواسته‌های بحقی دارند و ما و اداره کل ارشاد استان سعی در حفظ این نوع از موسیقی داریم چراکه موسیقی بومی هویت فرهنگی استان بوشهر است.

کد N1673175

وبگردی