آفتاب
ویژه

تجدیدنظر در الگوی سکونتی شهرها

تجدیدنظر در الگوی سکونتی شهرها

وزیر راه و شهرسازی با بیان این مطلب كه ما باید الگوی سكونت در كلان‌شهرها را مورد تجدید نظر قرار دهیم و الگوی سكونتی جدیدی متكی بر سیستم حمل ...

وزیر راه و شهرسازی با بیان این مطلب كه ما باید الگوی سكونت در كلان‌شهرها را مورد تجدید نظر قرار دهیم و الگوی سكونتی جدیدی متكی بر سیستم حمل ونقلی طراحی كنیم، گفت: در صورت اجرایی شدن این الگو شاهد سكونتگاه‌هایی با كیفیت در اطراف كلان‌شهرها خواهیم بود كه ساكنان آنها می‌توانند از طریق حمل ونقلی سریع و ایمن به‌صورت روزانه با كلان‌شهر در ارتباط باشند.

 

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی گفت: در حال حاضر جمعیتی بیش از ۱۵ میلیون نفر در تهران و پیرامون آن سكونت دارند؛تهران همچنان مركز اصلی ارتزاق مردم ساكن چه در شهر تهران و چه در شهرهای پیرامونی آن است و به همین دلیل روزانه میلیون‌ها رفت‌و آمد به این شهر انجام می‌شود. وی افزود: اینكه ما فكر كنیم این رفت‌و آمدها می‌تواند با خودرو و از طریق جاده صورت بگیرد اشتباه است چراكه مشكلاتی از قبیل اتلاف سوخت، زمان و كاهش ایمنی را به دنبال دارد. آخوندی گفت: شهرسازی ریل‌پایه مبنای حمل ونقلی خود را به جای خودرو و جاده بر ریل قرار داده است. این نكته مهمی است كه ریل در این اندیشه تنها یك خط راه‌آهن نیست بلكه بیانگر تغییر الگوی زندگی و سرمایه‌گذاری بوده و باعث ارتقای كیفیت زندگی مردم می‌شود. وی با تاكید براینكه انتقال هر یك نفر از جاده به ریل باعث صرفه‌جویی دوسوم هزینه‌ها در مصرف سوخت می‌شود، گفت: با توسعه حمل ونقل ریلی علاوه بر مصرف سوخت در زمان نیز صرفه‌جویی می‌شود. آخوندی همچنین افزود: احداث ایستگاه‌های جدید در مسیرهای ریلی می‌تواند باعث تغییر الگوهای توسعه‌ای نیز باشد، چرا كه در برنامه‌ریزی‌های انجام شده در نظر داریم پیرامون این ایستگاه‌ها را نیز توسعه داده و به الگوهای آموزشی، گردشگری و... جدیدی فكر كنیم. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه تمامی تاكید ما از روز نخست برای تشكیل شركت قطارهای حومه‌ای وجود دغدغه خاطر برای انتقال هرچه سریع‌تر مردم از حومه به مركز بوده است، گفت: در حال حاضر روزانه نزدیك به ۴۰ هزار خودرو در محور تهران-قم و همچنین ۱۰۰ هزار خودرو در محور تهران-كرج در حال تردد هستند كه باید از جاده به ریل منتقل شوند. بدون شك این اقدام با شعار عملیاتی نشده و كار بسیار پیچیده‌ای است.

کد N1673044

وبگردی