آفتاب

اظهار نظر غیرکارشناسی در زمینه محوطه تاریخی فهرج کرمان فاقد اعتبار است

اظهار نظر غیرکارشناسی در زمینه محوطه تاریخی فهرج کرمان فاقد اعتبار است

کرمان - ایرنا - مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به انتشار خبری مبنی بر آشکار شدن محوطه تاریخی در فهرج به دلیل بروز توفان شن گفت: هرگونه اظهار نظر غیرکارشناسی تا زمان بررسی کارشناسان میراث فرهنگی در این زمینه فاقد اعتبار است.

محمدمهدی افضلی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اظهار نظر افراد محلی فهرج در مورد آشکار شدن محوطه تاریخی در این شهرستان غیرکارشناسی و فاقد اعتبار است.
وی با بیان اینکه شهرستان های فهرج و ریگان در شرق استان کرمان قرار دارد و با استان سیستان و بلوچستان همجوار است تاکید کرد: در این شهرستان ها در ایام خاصی از سال سیلاب و یا توفان های فصلی رخ می دهد و همین امر موجب جا به جایی اشیاء و یا خرده سفال ها شده که در بیشتر موارد با وزش باد و یا توفان نمایان می شود.
وی با بیان اینکه هرازگاهی برخی از افراد محلی برای جلب نظر افکار عمومی و رسانه ها با مشاهده این قبیل اشیا اقدام به انتشار اخباری در مورد کشف محوطه های باستانی می کنند تصریح کرد: البته اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان منکر وجود محوطه های تاریخی در این مناطق نیست اما هرگونه اظهار نظر در زمینه تاریخی و یا باستانی بودن یک منطقه به طور صرف برعهده سازمان میراث فرهنگی است و سایر اظهار نظرها اعتبار علمی و تخصصی ندارد.
مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان کرد: از رسانه ای شدن محل نمایان شدن سفال ها بر اثر توفان های اخیر در فهرج از سوی فرماندار این شهرستان انتقاد داریم و متاسفانه اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان تا قبل از رسانه ای شدن این مسئله از این موضوع بی اطلاع بود.
وی تصریح کرد: رسانه ای کردن این مسائل تا قبل از بررسی های کارشناسی به صلاح نیست و اعلام دقیق مکان نمایان شدن آثار، سبب سوء استفاده غارتگران اشیا تاریخی و حفاران غیرمجاز می شود و برای میراث فرهنگی این امکان وجود ندارد که در کنار هر محوطه تاریخی یک پایگاه حفاظتی مستقر کند.
افضلی با بیان اینکه کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان به شهرستان فهرج اعزام می شوند افزود: بزودی نتایج بررسی های اولیه در اختیار افکار عمومی و رسانه ها گذاشته خواهد شد.
وی ادامه داد: در زمان بروز چنین مسائلی مقامات محلی باید در مرحله اول سازمان میراث فرهنگی را در جریان قرار دهند تا تمهیدات لازم اندیشیده و کارشناسان بدون هرگونه حاشیه و یا هیاهو در کمال آرامش به منطقه اعزام شوند.
طی روز های اخیر خبر و عکس هایی با عنوان نمایان شدن محوطه تاریخی مدفون در فهرج توسط توفان شن از قول فرماندار شهرستان فهرج در فضای مجازی منتشر شده است.
خبرنگار: داود رجبی بهجت ** انتشار دهنده: فاطمه نوری جهانگرد
/1042/7437
کد N1672159

وبگردی