آفتاب

مدیرکل شهرسازی اصفهان: جرایم کمیسیون ماده 100 موجب تشویق به تخلفات ساختمانی است

مدیرکل شهرسازی اصفهان: جرایم کمیسیون ماده 100 موجب تشویق به تخلفات ساختمانی است

اصفهان- ایرنا- مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: جرایم کمیسیون های ماده 100 و 99 ، در عمل موجب تشویق مردم به تخلفات ساختمانی است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، حجت‌الله غلامی روز چهارشنبه افزود: واریز درآمد کمیسیون های ماده 100 و 99 به حساب شهرداری ها از مهمترین دلایل بروز تخلفات ساختمانی است.
وی با بیان اینکه ما مُنکر پدیده تخلفات ساختمانی در سطح استان نیستیم، گفت: تخلفات ساخت و ساز، پدیده‌ای است که بخشی از آن بدلیل ضعف قانون و ابلاغ نکردن طرح‌های جامع و تفصیلی و بخش دیگر بدلیل نبود نظارت مستمر و همچنین نداشتن ابزار کافی دستگاه‌های نظارتی رخ می دهد.
وی افزود: بخشی از تخلفات ساختمانی نیز به قانون مربوط است که باید اصلاح شود.
غلامی، واریز درآمد حاصل از کمیسیون‌های ماده 100 (کمیسیون مربوط به تخلفات شهرها) و کمیسیون ماده 99 (کمیسیون مربوط به حریم شهرها) به حساب شهرداری‌ها را از مهمترین دلایل تمایل هدایت یافته و هدایت شده به تخلفات عنوان کرد و گفت: بدلیل آنکه ماده 100 و ماده 99 ، کُد درآمدی برای شهرداری‌ها و دهیار‌ها شده است، در عمل به نوعی برخی از افراد به سمت تخلفات سوق داده می‌شوند.
وی با تاکید براینکه جرایم این دو ماده در عمل موجب تشویق به ارتکاب تخلف است، یادآور شد: کسانی که نمی‌توانند از مجاری قانونی برای ساخت و سازهای شهری، مجوز لازم را دریافت کنند، به تخلف روی می‌ آورند و وقتی می‌بینند تخلف در کمیسیون‌ های ماده 99 و 100 به جریمه تبدیل می‌شود و از این طریق می‌توانند مشکلات خود را حل کنند، به این روش نادرست متوسل می‌شوند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: در حال حاضر این کمیسیون‌ها که باید عامل بازدارنده در برابر ساخت و ساز خلاف باشند، به عاملی برای کسب درآمدهای ناصحیح تبدیل شده‌اند.
غلامی تاکید کرد: اگر این درآمدها در ساختاری جز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها متمرکز شود، بخشی از تخلفات سازمان یافته و رو به پیشرفت نیز متوقف خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه ابلاغ طرح های جامع و تفصیلی در جلوگیری از تخلفات بسیار موثر است، گفت: تاریخ بعضی از طرح‌ها، گذشته و در بسیاری از نقاطی که تبدیل به شهر شده‌ ند، طرح هادی همچنان وجود دارد و اینگونه مسائل می تواند به افزایش تخلفات منجر شود.
وی یادآور شد: ماده های 33 و 35 در راستای کنترل تخلفات است اما در عمل هیچ ابزار بازدارنده‌ای در اختیار دستگاه‌های نظارتی برای توقف تخلفات نیست که اصلاح قانون می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود.
غلامی تاکید کرد: با این حال، تخلفات شهری در سه سال گذشته، در استان اصفهان نسبت به سال های قبل، کاهش قابل توجهی داشته است.
به موجب ماده 33 آئین‌ نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، مسئولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمام ساختمان ها و طرح های شهرسازی و شهرک‌سازی که اجرای ضوابط مزبور در مورد آنها الزامی است،بر عهده وزارت مسکن و شهرسازی است و بر اساس ماده 35 مالکانی که اقدام به احداث ساختمان می‌کنند موظفند از نخستین روز شروع عملیات اجرایی، یک نسخه از نقشه ساختمان، ممهور شده به مهر شهرداری و یک نسخه از پروانه ساختمان را، در تمام مدت اجرای ساختمان، در محل کارگاه نگهداری کنند تا در صورت مراجعه مأموران کنترل ساختمان، در اختیار آنها بگذارند.


*** واگذاری بیش از 72 هزار مسکن مهر استان در دولت یازدهم***
مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان همچنین اظهار کرد: از مجموع 210 هزار مسکن مهر در استان اصفهان 72 هزار و 332 واحد در دولت یازدهم به متقاضیان تحویل داده شد.
غلامی با اشاره به مهمترین اقدامات انجام شده در سال 95 در حوزه راه و شهرسازی گفت: 160 هزار واحد مسکن مهر استان در مناطق شهری و 50 هزار واحد آن در مناطق روستایی قرار دارد.
وی گفت: بیشترین حجم واحد مسکن مهر با 33 هزار واحد در شهر جدید فولاد شهر احداث شده است که در سه ماهه نخست سالجاری تکمیل خواهد شد.
وی با بیان وضعیت مطلوب طرح مسکن مهر در شهرهای جدید، شهرهای مجلسی و بهارستان اصفهان گفت: بیشتر خدمات روبنایی در این زمینه انجام شده است و ساخت مدارس و فضاهای بهداشتی، درمانی، مساجد و کلانتری‌ها ادامه دارد که تعدادی از آنها به بهره‌برداری رسیده و تعدادی نیز در دست ساخت است.
غلامی گفت: تعداد واحدهای باقی مانده مسکن مهر در استان حدود پنج هزار و 550 واحد به اضافه 10 هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: 45 سایت مسکن مهر در سال 95، با پرداخت هزینه‌های خدمات روبنایی تحویل شهرداری‌های مربوطه شده است.
وی افزود: هزینه عملیات باقی مانده همه سایت‌ها برآورد شده و بخشی از نیازمندی‌ این مجموعه‌ها که باید توسط شهرداری‌ها تکمیل شود بصورت یارانه نقدی و بخشی نیز بصورت معوض ملکی به شهرداری‌ها تحویل شده یا در حال تحویل است.

*** تهیه طرح جامع 95 شهر استان***
مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان همچنین گفت: از مجموع 107 شهر استان، طرح جامع 95 شهر تهیه و طرح جامع 90 شهر ابلاغ شده و بقیه شهرها یا در مرحله دستور کار شورایعالی شهرسازی و معماری قرار دارد یا شورای برنامه‌ریزی استان در حال تصویب طرح جامع آنهاست.
وی همچنین با اشاره به اینکه مباحث طرح‌های تفصیلی در بخشی از شهرهای مهم استان در حال پیگیری است، گفت: ابلاغ طرح‌های بازنگری تفصیلی کلانشهر اصفهان از مهمترین اقدامات در زمینه شهرسازی استان است که همه مراحل قانونی برای 15 منطقه شهری را طی کرده و در حال حاضر، طرح تفصیلی بازنگری شهر اصفهان ابلاغ شده و کلیه مناطق شهری کلانشهر اصفهان دارای طرح بازنگری تفصیلی است.
غلامی با بیان اینکه انجام این کار برای شهرهای بزرگ استان همچون شاهین شهر، کاشان، خمینی‌شهر و نجف‌آباد نیز در دستور کار قرار دارد، افزود: طرح تفصیلی بازنگری این شهرها نیز در نیمه اول امسال ابلاغ می‌شود.
وی افزود: تلاش می کنیم در سال 96 همه شهرهای استان دارای طرح تفصیلی شود.

*** بازآفرینی اندیشه ایرانشهری***
مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان همچنین گفت: گام‌های موثری در راستای بازآفرینی‌ شهری و اندیشه ایرانشهری در استان انجام شده است.
وی افزود: این اقدامات موجب ارتقای کیفیت زندگی شهری در بافت‌های ناکارآمد، حاشیه‌ای، مرکزی، تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی شده است.
غلامی با بیان اینکه در سال های گذشته تلاش کردیم تا تعامل تنگاتنگی را با شهرداری ها برقرار کنیم، افزود: برای این کار پروژه‌هایی در سطح استان تعریف شده و پروژه مشترکی با شهرداری‌ها در راستای بازآفرینی شهری در حال انجام است و اعتباراتی از شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برای اینگونه پروژه‌ها اختصاص پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه پروژه بزرگ همت‌آباد و پروژه بزرگ اطراف حرم زینبیه در شهر اصفهان از جمله پروژه‌های مشارکتی است که با دستور وزیر راه و شهرسازی،کار آنها انجام شده است،گفت: یکی از سازه‌های کلانشهری که در حال ایجاد آن هستیم، کارخانه ریسباف با بیش از 70 هزار مترمربع است.
وی افزود: ما بجای آنکه به توسعه سوداگرانه شهرها روی آوریم باید به طرف ایجاد فضاها و توسعه مسئولانه شهرها حرکت کنیم.
ت 7150/6027
خبرنگار: علی نعمانی* انتشار: شکراللهی
کد N1671898

وبگردی