آفتاب

درگذشت پدر علم تحلیل پوششی داده‌های ایران

درگذشت پدر علم تحلیل پوششی داده‌های ایران

تهران- ایرنا- دکتر غلامرضا جهانشاه لو، پدر علم تحلیل پوششی داده‌های ایران، امروز 16 فروردین ماه در تهران دعوت حق را لبیک گفت.

به گزارش ایرنا از دانشگاه خوارزمی، جهانشاه لو 27 اسفندماه 1322 در روستای سمقاور از توابع فراهان متولد شد.
او تابستان ۱۳۴۳ در کنکور سراسری شرکت کرد و در رشتهٔ ریاضی فیزیک دانشکده علوم دانشگاهی دانشگاه فردوسی مشهد پذیرفته شد و برای ادامه درس به شهر مشهد رفت.
دورهٔ کارشناسی جهانشاه لو آخرین دوره لیسانس سه ساله بود که در تابستان ۱۳۴۶ دریافت کرده و به تهران برگشت.
او در مهرماه 1347 به عنوان استادیار گروه ریاضی در گروه ریاضی دانشگاه خوارزمی (تربیت ‌معلم سابق) مشغول به کار شد و پس از سه سال تدریس در دانشگاه، در سال 1351 برای ادامه تحصیل روانه انگلستان شد و پس از دفاع از رساله دکتری خود در سال 1355 به تهران بازگشت و مجددا تدریس را از سر گرفت.
جهانشاه لو پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 به عنوان معاون دانشجویی دانشگاه خوارزمی انتخاب و مشغول به فعالیت شد و همزمان به عنوان معاون دانشجویی وزیر فرهنگ و آموزش انتخاب شد که مسئولیت سازمان سنجش و آموزش کشور نیز بر عهدۀ او بود.
وی در این دوران به سر و سامان دادن به ارز دانشجویی و روند اعزام دانشجو به خارج از کشور همت گماشت.
او در اسفندماه 1359به عنوان معاون سازمان هواپیمایی کشور منصوب شد و طی 18 ماه خدمت در این سازمان، باشگاه خلبانی را سر و سامان داد تا کشور بی‌نیاز از اعزام دانشجو برای آموزش خلبانی شود و مجتمع آموزش عالی هواپیمایی را به منظور تربیت متخصصان تعمیر و نگهداری هواپیما توسعه داد.
جهانشاه لو در سال 1371به دانشگاه خوارزمی برگشت و معاونت پژوهشی این دانشگاه را تا سال 1376عهده ‌دار بود. در سال 1376 به مرتبۀ استادی ارتقا یافت و کارهای اجرایی را رها کرد و از آن زمان تا به امروز به تدریس در کارشناسی ارشد و دکتری پرداخت که حاصل سال ها تلاش وی، چاپ 22 جلد کتاب، راهنمایی حدود 110 رسالۀ دکتری و بیش از 200 پایان نامۀ کارشناسی ارشد و چاپ بیش از 260 مقاله در مجلات معتبر داخلی و خارجی است.
شاگردان غلامرضا جهانشاه لو در کسوت بیش از 300 استاد در دانشگاه‌های مختلف به تدریس و تحقیق مشغول هستند و بیش از هزار دبیر را تعلیم و تدریس کرده است.
وی که به عنوان نفر اول و پدر علم تحلیل پوششی داده‌های ایران شناخته می شود در انجمن ریاضی ایران، انجمن تحقیق در عملیات و انجمن تحلیل پوششی داده‌ها عضویت فعال داشت.
دانشگاه خوارزمی با تسلیت درگذشت استاد جهانشاه لو از جامعه دانشگاهی، فرهیختگان و اندیشمندان دعوت کرد در مراسم تشییع پیکر آن مرحوم که ساعت هشت و نیم صبح روز جمعه، 18 فروردین ماه از مقابل تالار هفده شهریور دانشگاه خوارزمی به سمت بهشت زهرا برگزار می شود، شرکت کنند.
علمی**1055**
خبرنگار : زینب کارگر **انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:irnaelm@https://telegram.me
کد N1671822

وبگردی