آفتاب
کمیت تولید علم ۱۴ درصد رشد کرد؛

رتبه نخست رشد کمیت تولید علم دنیا برای ایران/ ارتقا دو پله ای

رتبه نخست رشد کمیت تولید علم دنیا برای ایران/ ارتقا دو پله ای

براساس اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی ISI کمیت تولید علم ایران نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد رشد داشته و در بین ۲۵ کشور برتر تولید کننده کمی علم حائز رتبه نخست رشد کمیت تولید علم دنیا شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمد جواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: براساس اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی ISI کمیت تولید علم کشور به ۴۳ هزار و ۲۹۲ مورد رسید که نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد رشد نشان می دهد.

دهقانی اظهار داشت: به این ترتیب جمهوری اسلامی ایران در بین ۲۵ کشور برتر تولید کننده کمیت علم دنیا حائز رتبه نخست رشد کمیت تولید علم دنیا شده است. براساس پایگاه ISI میزان ۸۵ درصد از علم دنیا توسط همین ۲۵ کشور تولید می شود.

وی افزود: در سال ۲۰۱۵ میلادی کمیت تولید علم دنیا ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۳۳۴ مدرک بود. با وجود اینکه از سال ۲۰۱۷ میلادی چندین ماه سپری شده است، اما اطلاعات سال ۲۰۱۶ میلادی هنوز تکمیل نشده است. تا حال حاضر در سال ۲۰۱۶ میلادی تعداد ۲ میلیون و ۵۲۶ هزار و ۸۱۱ مدرک در پایگاه ISI  ثبت شده است. بنابراین در مقایسه با سال ۲۰۱۵ میلادی رشد کمیت علم دنیا بیش از منفی ۱ درصد است.

دهقانی گفت: در سال های ۲۰۱۱ ،۲۰۱۲ ، ۲۰۱۳ ، ۲۰۱۴ و۲۰۱۵ میلادی تعداد مدارک ثبت شده برای جمهوری اسلامی به ترتیب برابر با  ۲۹۰۸۵ ،۳۰۶۵۲ ، ۳۱۱۴۲، ۳۳۱۷۴، ۳۷۹۸۶ و ۴۳۲۹۲ مورد بوده است و بنابراین میزان رشد علمی در سال های ۲۰۱۲ ، ۲۰۱۳ ، ۲۰۱۴ ، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ نسبت به سال قبل از آن به ترتیب برابر با  ۵.۲، ۱.۶، ۶.۵، ۱۴.۵ و ۱۴ درصد بوده است. بدین ترتیب جمهوری اسلامی ایران در دو سال اخیر بالاترین میزان رشد کمیت تولید علم را در طول پنج سال گذشته داشته است.  

وی ادامه داد: براساس پایگاه استنادی ISI در سالهای۲۰۱۳، ۲۰۱۴ ، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی میزان سهم ایران از کمیت تولید علم دنیا نیز به ترتیب برابر با ۱.۳۳، ۱.۳۸، ۱.۴۸ و ۱.۷۷ درصد بوده که از این نظر نیز رشد نسبتا مناسبی داشته به طوری که در سال ۲۰۱۶ میلادی بالاترین سهم تولید علم را درطول ۱۵ سال اخیر داشته است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از نظر کمیت تولید علم در سال ۲۰۱۶ میلادی تا این تاریخ رتبه ۱۷ دنیا را دارد که این رتبه برای اولین بار در طول ۶ سال گذشته بوده است. همچنین درسال ۲۰۱۵ میلادی ایران رتبه ۱۹ را داشت و بدین ترتیب درسال ۲۰۱۶ میلادی نسبت به سال قبل دو رتبه ارتقا داشته است.    

سرپرست ISC گفت: براساس اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی ISI  با مقایسه میزان رشد جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی، با ۱۴ درصد رشد کمیت تولید علم در میان  ۲۵ کشور برتر تولید کننده کمیت علم دنیا صدرنشین است. بعد از جمهوری اسلامی ایران، کشور روسیه با ۹ درصد بیشترین رشد کمیت علم دنیا را داشته است. چین با ۴ درصد در رتبه سوم قرار دارد و لهستان و ترکیه هرکدام با ۳ درصد رتبه در رتبه بعدی قرار گرفته اند.

دهقانی افزود: هر چند رشد کمیت علم یکی از شاخص های مورد توجه در توسعه علمی است، اما چنانکه مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید کرده اند، مهمترین مسئله حال حاضر کشور، هدایت علم تولید شده در مسیر رفع نیازها است. بنابراین در عین توجه به کمیت تولید علم توجه به شاخص های اساسی شامل کیفیت تولید علم، دیپلماسی علمی و همچنین اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی علم تولید شده اهمیت بسزائی دارند.

کد N1671792

وبگردی