آفتاب

البرز در مسیر انتخابات/رصد تبلیغات زودهنگام انتخاباتی

البرز در مسیر انتخابات/رصد تبلیغات زودهنگام انتخاباتی

کرج - ایرنا - انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراها که 29 اردیبهشت به طور همزمان برگزار می شود، صحنه دیگری از حضور بانشاط و آگاهانه مردم ایران در تعیین سرنوشت خود خواهد بود و تاکیدمردم،مجریان و ناظران انتخابات از هم اکنون بر قانونمندی و حرکت بر مدار قانون است.

به گزارش ایرنا، برگزارکنندگان انتخابات و ناظران بر این موضوع مهم تاکید دارند که تمام مراحل برگزاری انتخابات قانون فصل الخطاب است و همه فعالان در این عرصه باید آن را ملاک عمل و برنامه های خود قرار دهند.
پس از پایان زمان ثبت نام داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و در حالی که باید استعلام داوطلبان از مراجع چهارگانه اعلام شود و پس از آن نیز صلاحیت داوطلبان در هیات های اجرایی و نظارت صورت گیرد، اکنون انتخابات شوراها در حال ورود به مرحله های اجرایی است.
در این مقطع زمانی نکته ای که بیش از هر چیز جلب توجه می کند تبلیغات زودهنگام نامزدهای انتخابات شوراها به ویژه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است.
برغم تذکر مکرر هیات های اجرایی و نظارت مبنی بر خودداری از تبلیغات زودهنگام از سوی داوطلبان پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی برخی از این داوطلبان گوش شنوایی برای آن ندارند.
برخی از داوطلبان در فضای مجازی با تشکیل کانال های یک سویه خبری فعالیت های تبلیغاتی خود را آغاز کرده اند که با اطمینان از تایید صلاحیت خود درصدد جلب آراء مردم هستند.
این کانال ها و گروه های تلگرامی که حداقل تعداد اعضای آنها به 800 نفر می رسد، پس از تبلیغات چهره به چهره و حضور در محافل و مجالس این بار به بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی هر روز از سپیده صبح به بیان اهداف و برنامه های کاری خود می پردازند.
در برخی موارد حتی این افراد وعده هایی ارائه می دهند که در محدوده اختیارات شوراها نمی گنجد. رفع معضل بیکاری، داشتن شهری با حضور نیروهای متخصص و بومی، ساختن شهر از نو و حل مشکلات شهری از جمله وعده های داغ این داوطلبان است که به آن می پردازند. اگرچه برخی نیز تصاویر دیدار خود با خانواده های معظم شهدا و جانبازان را به نمایش می گذارند.
این اوصاف بیانگر آن است برخی از داوطلبان پنجمین دوره انتخابات شورای شهر کرج و البرز برای تصاحب کرسی های این پارلمان شهری هیچ گوش شنوایی به ندای هیات های اجرایی و نظارت مبنی بر تخلف تبلیغات زودهنگام و ثبت آن ندارند .
نائب رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای کشور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که این هیات از طریق بازرسان خود در سراسر کشور تبلیغات زودهنگام داوطلبان پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را رصد می کند.
محمد جواد کولیوند افزود: تخلفات انتخاباتی (تبلیغاتی) از طریق مراجع ذی‌ربط پیگیری می شود.
وی ادامه داد: رسیدگی به صلاحیت داوطلبان در هیات‌های اجرایی از 17 تا 23 فروردین ماه به مدت 7 روز ادامه خواهد داشت.
کولیوند گفت: بعد از اعلام نظر هیات‌های اجرایی، نوبت به اعلام نظر هیات‌های نظارت شهرستان و بخش می‌رسد که این مهم از 25 تا 30 فروردین ماه 96 صورت می‌گیرد و نتایج نهایی روز اول اردیبهشت ماه 96 به هیات‌های اجرایی ابلاغ می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: نتایج بررسی صلاحیت‌ها در تاریخ دوم اردیبهشت ماه 96 از طریق فرمانداری‌ها به داوطلبان اعلام خواهد شد.
رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها در استان البرز همچنین به محافل رسانه ای و سیاسی متذکر شد که به منظور جلوگیری از ایجاد فضای مسموم روانی در جامعه از هرگونه پیشگویی و پیش بینی در خصوص بررسی صلاحیت داوطلبان پرهیز کنند و از اینکه این فرایند بر محوریت قانون صورت خواهد گرفت، اطمینان خاطر داشته باشند.
کولیوند ادامه داد: به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی آحاد مردم و مسئولان باید برای جلوگیری از هرگونه دو قطبی شدن فضای جامعه در آستانه دو انتخابات مهم و سرنوشت ساز ریاست جمهوری و شوراها تلاش و مراقبت کنند.
وی افزود: امروز دشمنان و بدخواهان انقلاب اسلامی با استفاده از تریبون های رسانه ای مردم را به تحریم انتخابات دعوت می نمایند و ما تنها با ایجاد فضای امید و وحدت و تعامل قادر به مقابله با این جریانات انحرافی و شیطانی می باشیم و ضرورت دارد که بیش از پیش نسبت به گفتار و عملکردمان مراقبت کنیم.
معاون سیاسی اجتماعی و فرهنگی استاندار البرز نیز گفت: افرادی که می خواهند وارد پارلمان شهری شوند باید به قانون احترام بگذارند چراکه افرادی که در آینده می خواهند شورا و قانون گذار باشند، باید قانون مندی خود را به مردم نشان دهند.
فتح الله حقیقی افزود: این افراد الگوی مردم هستند بنابر براین رعایت قانون از شرایط مهم انتخابات است .
وی ضرورت توجه به ارکان انتخاب سالم را خاطرنشان کرد و گفت: سلامت و صحت انتخابات با بکارگیری شیوه های انتخاباتی سالم در عین رقابتی بودن این مانور سیاسی مدنظر قرار گیرد.
وی تصریح کرد: البته این مشارکت با توجه به مناسبت های روزشمار نباید موجب تبلیغات زودهنگام و سوء استفاده های انتخاباتی پیش از موعد شود
معاون استاندار البرز خاطرنشان کرد: 6 تا 7 اردیبهشت 96 انتشار اسامی نامزد ها و 8 تا 27 اردیبهشت فرصت تبلیغات برای کاندیداها در نظر گرفته شده است.
وی گفت: از 28 اردیبهشت ممنوعیت تبلیغات و در نهایت 29 این ماه انتخابات و اخذ رای برگزار می شود.
8029/1535 خبرنگار:حکیمه کشاورز** انتشاردهنده:داریوش غفاری
کد N1671611

وبگردی