آفتاب

کوله برانی که روزی حلال را در امنیت حمل می کنند

کوله برانی که روزی حلال را در امنیت حمل می کنند

ارومیه- ایرنا- کوله بری در آذربایجان غربی تا چندی پیش با خطرهای ناشی از تردد غیرمجاز و دشواری های طبیعت خشن کوهستان همراه بود؛ دشواری های مرگباری که با مصوبه شورای تامین این استان در دولت یازدهم به حمل روزی حلال در حاشیه امن مرزبانی تبدیل شد.

به گزارش ایرنا کوله بران امروز، مرزنشینان شناخته شده ای هستند که به واسطه سکونت در مناطق محروم مرزی و دریافت دفترچه کوله بری، این امتیاز دولت یازدهم را به درآمدی برای گذران زندگی در زمان های مشخص و معابر کوله بری تبدیل کرده اند.
مبارزه با قاچاق کالا در نقاط مرزی به عنوان یکی از دغدغه های فکری مسئولان، بسیاری از راهکارها از جمله انسداد مرزی، افزایش توان نظارتی از مرزها و توانمندسازی شهرستان های مرزی را پیش رو قرار داده اما هیچکدام از این تدبیرها همچون طرح ساماندهی کوله بران آذربایجان غربی که در دولت یازدهم به اجرا در آمده، رضایت مندی مرزنشینان را به همراه نداشته است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی در مورد طرح ساماندهی کوله بران این استان گفت: بر اساس این طرح 'کوله بر' کسی است که در زمان های معین از معابر مشخص، کالاهای مجاز را در نقطه صفر مرزی حمل ‌کند و با توجه به این تعریف، هیچ کوله بری تاکنون در این استان مورد تعرض قرار نگرفته است.
علیرضا رادفر اظهار کرد: در قالب این طرح دفترچه های ویژه ای توسط مرزبانی برای مرزنشینان صادر شده است و بر اساس آنها، مجوز حمل کالا از معابر مرزی ارائه می شود.
رادفر گفت: بر اساس مصوبه شورای تامین این استان، 68 مورد کالای مجاز در نظر گرفته شده که کوله بران می توانند این کالاها را حمل کنند و پس از آن نیز گردش این کالاها در داخل استان ممنوعیت ندارد.
وی تاکید کرد: افرادی که در حادثه سقوط بهمن در ماه های گذشته در مرزهای استان کشته شده اند، کوله بر نبودند و قوانین کوله بری را رعایت نکرده بودند.
کوله بر پیرانشهری با ابراز رضایت از امنیت ایجاد شده در مرزهای کشور به ویژه برای کوله بران در این شهرستان، گفت: این امنیت حاصل رهنمودهای رهبری، تدبیر دولت و نظارت مرزبانی است و رضایت مرزنشینان را نیز به دنبال داشته است.
امیر حسن زاده با تاکید بر استفاده کوله بران از بیمه تامین اجتماعی، افزود: ما در کنار کوله بری در مرز ایران و عراق، امنیت قابل توجهی داریم و باید از تلاش مرزبانان در این خصوص قدردانی کنیم.
کوله بر دیگری که هزینه های یک خانواده 6 نفری ساکن پیرانشهر را از همین راه تامین می کند، گفت: به لطف مقام معظم رهبری این مسیر برای ما هموار شده است و با حمایت های خوب مرزبانی توانسته ایم در مسیر قانونی کسب روزی حلال کنیم.
علی مهربانی با اشاره به اینکه پیش از این از راه قاچاق تامین معاش می کرد، افزود: با راهنمایی مرزبانی، دفترچه کوله بری برای من تهیه شد و در حال حاضر از درآمد کوله بری نیز بسیار راضی هستم.
وی اظهار کرد: فعالیت کوله بری از ساعت 8 صبح شروع می شود و انواع کالاهای مجاز را از این طریق وارد کشور می کنیم که شامل لوازم بهداشتی، لاستیک و لوازم خانگی است.
این کوله بر ابراز امیدواری کرد تا افرادی که از راه غیرقانونی اقدام به ورود کالا به کشور می کنند نیز این مسیر را انتخاب کنند تا زمینه توسعه روزافزون اقتصادی کشور فراهم شود.
کوله بر دیگری با هشت سال فعالیت در این عرصه گفت: در مرز پیرانشهر فعالیت کوله بری از ساعت 8 صبح آغاز می شود و تحت نظات و و در مسیر امن تا 17 ادامه می یابد.
توفیق درویشی با اشاره به اینکه مسیر این مرز حدود 500 متر است، ادامه داد: مسیر داخل ایران، خوب ولی مسیر داخل کشور همسایه بسیار بد است و در این خصوص باید از تلاش های مسئولان ایرانی قدردانی کنیم.
وی اضافه کرد: تا 2 سال گذشته مشکلات زیادی برای کار کوله بری وجود داشت ولی در این مدت با تلاش مرزبانی و مسئولان مرزی، اقدامات خوبی انجام شده و رضایت ما از این کار بسیار بیشتر شده است.
این کوله بر پیرانشهری اظهار کرد: امروزه هر کوله بر می تواند روزانه بین 70 هزار تا 120 هزار تومان درآمد از این طریق کسب کند که رقم قابل توجهی است.
فرمانده مرزبانی آذربایجان غربی نیز گفت: مرزنشینان و کوله بران بخشی از توان مرزبانی هستند و ما خود را حامی کوله بران واقعی می دانیم.
سردار عزت الله رشیدیان با اشاره به اینکه بهبود وضعیت معیشتی مرزنشینان این استان در اولویت قرار دارد، افزود: در همین راستا مکان هایی برای فعالیت مرزنشینان و ورود کالا توسط کوله بران به شکل هدفمند و قانونی ایجاد شده است.
به گفته وی مرزبانی به دنبال ایجاد رفاه برای مرزنشینان است اما با افرادی که درصدد هستند تا در قالب شرارت و قاچاق کالا، امنیت اقتصادی را برهم بزنند با اقتدار مقابله می کند.
سردار رشیدیان با اشاره به اینکه کنترل مرزها و جلوگیری از ورود کالای قاچاق از وظایف ذاتی مرزبانی است، ادامه داد: مرزبانان وظیفه دارند تا اقلامی که به صورت قاچاق و غیرمجاز از مبادی غیرقانونی و غیرکوله بری وارد یا خارج می شود را کنترل کنند.
وی با تاکید بر اینکه مرزبانی با افرادی که با قانون شکنی آبروی کوله بران را می برند نیز برخورد می کند، اضافه کرد: مرزبانان مقابله با قاچاق کالا را در راستای حمایت از اقتصاد ملی دنبال می کنند.
وی اظهار کرد: در این میان برخی از افراد سودجو و قانون شکن به دنبال منافع خود بوده و با ورود و خروج کالاهای غیرمجاز اقدام به قاچاق می کنند اما مرزبانان با این افراد مدارا نخواهد کرد و با آنان برخورد قانونی می کند.
فرمانده مرزبانی آذربایجان غربی با اشاره به حوادثی که در مرزهای جنوب آذربایجان غربی برای همشهریان به دلیل ریزش بهمن اتفاق افتاد، گفت: هر چند این حادثه موجب تاسف همگان و مرزبانان این استان شد اما هیچگونه ارتباطی با نیروهای مرزی و مرزبانی نداشت.
وی اضافه کرد: معاندان در این قضیه می خواستند تا موضوع را به مرزبانی ربط دهند و از آن به نحو خودشان بهره ببرند اما مرزنشینان ما مثل همیشه آگاه، بیدار و هوشیار بودند و توطئه های آنان را خنثی کردند.
فرمانده هنگ مرزی پیرانشهر نیز گفت: با توجه به مشکل بیکاری در مرزها، تصمیم بسیار خوبی در خصوص کوله بری مرزنشینان گرفته شده است که در کنار اشتغال برای این افراد، زمینه انجام قاچاق نیز از بین می رود.
سرهنگ فرامرز بابایی اضافه کرد: در کنار ایجاد مقدمات انجام کوله بری آسان، تمهیدات خوبی نیز برای جلوگیری از بروز مشکلات در مرزها اندیشیده شده که از جمله آنها می توان به ارائه لیست کالاهای مجاز کوله بری، صدور دفترچه کوله بران و ایجاد معابر خاص برای این کار اشاره کرد.
وی اظهار کرد: یکی از معابری که کوله بران مجاز به تردد از آن هستند، معابر مرزی پیرانشهر است که هر روز 500 تا هزار نفر در اینجا فعالیت دارند.
وی با ابراز خرسندی از همبستگی و همراهی متقابل نیروهای مرزبانی و کوله بران در این مرز ادامه داد: به همین خاطر مشکل خاصی در این شهرستان وجود ندارد و طبق قانون، عملیات کوله بری انجام می شود.
فرمانده هنگ مرزی پیرانشهر با تاکید بر برخورد قاطع این هنگ با پدیده قاچاق و قاچاقچیان گفت: ما اجازه نمی دهیم تا کالای قاچاق از مرزهای این شهرستان وارد کشور شود زیرا این امر تبعات اقتصادی بسیار زیادی دارد.
سرهنگ بابایی با تکذیب برخی شایعه ها در خصوص مشکلات کوله بران و سنگ اندازی بر سر راه فعالیت این قشر افزود: اینها شیطنت رسانه های خارجی و معاند است و عملیات کوله بری بدون کمترین مشکل در این شهرستان انجام می پذیرد.
به گزارش ایرنا بسیاری از کوله بران آذربایجان غربی با رضایت از فعالیت خود و همراهی مسئولان به ویژه مرزبانی، علاقه خاصی نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی دارند و این علاقه روز به روز نیز بیشتر و بیشتر می شود.
آذربایجان غربی با داشتن 960 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای مهمی نظیر ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان، ظرفیت های قابل توجهی در تجارت مرزی دارد.
2093/3072 ** گزارش از: صابر چهرقانی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
کد N1671593

وبگردی