آفتاب
از آن سو

برترین اکوسیستم‌های استارت‌آپی در جهان

برترین اکوسیستم‌های استارت‌آپی در جهان

این روزها دنیای استارت‌آپ‌ها رونق زیادی دارد و تاکنون قطعا سیلیکون ولی-Silicon Valley- به‌عنوان قطب اصلی استارت‌آپ‌ها در جهان شناخته ‌شده ...

دنیای اقتصاد:این روزها دنیای استارت‌آپ‌ها رونق زیادی دارد و تاکنون قطعا سیلیکون ولی-Silicon Valley- به‌عنوان قطب اصلی استارت‌آپ‌ها در جهان شناخته ‌شده است اما دیگر شهرها، میدان رقابت را ترک نکرده‌اند و تلاش زیادی می‌کنند تا تاج پادشاهی را از سر سیلیکون ولی بردارند. وب‌سایت Startup Genome، رتبه‌بندی جدید «گزارش جهانی سال 2017 از اکوسیستم استارت‌آپ‌ها» را منتشر کرده و در آن به تمام شهرهایی که در این میدان رقابت حضور دارند اشاره شده است. این گزارش 150 صفحه‌ای، بر اساس یک سال تحقیق متخصصان، بررسی 10 هزار استارت‌آپ و 300 شرکت مرتبط انجام گرفته و منتشر شده است. این سومین گزارش رسمی و جامع وب‌سایت Startup Genome است که با جمع‌آوری حجم عظیمی از اطلاعات و گفت‌وگو با کارآفرینان مختلف انجام شده است. وب‌سایت Startup Genome، میزان آمادگی شهرهای مختلف برای شکل‌گیری و توسعه استارت‌آپ‌ها را از طریق بررسی 8 فاکتور مختلف تخمین ‌زده است. این فاکتورها عبارتند از: سرمایه‌گذاری مالی، میزان دسترسی به بازار، میزان اتصال به جامعه جهانی، تعداد استعدادهای بالقوه متخصص، تجربه شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها، میزان جذب منابع، میزان فعالیت‌ شرکت‌های بزرگ و میزان بلندهمتی و استراتژی موسسان. سه منطقه برتر در این فهرست عبارتند از سیلیکون ولی، نیویورک و لندن، اما این گزارش حاوی اطلاعاتی فراتر از مشخص کردن سه شهر برتر است. مدیریت وب‌سایت Startup Genome در مصاحبه‌ای، جزئیات بیشتری درباره این گزارش افشا کرده است که در ادامه خلاصه آن را می‌خوانید.

 

طبق گفته مدیرعامل این شرکت، نفوذ آمریکا در شهرهای آسیایی و اروپایی رو به افول است. مثلا شهرهای لس‌آنجلس و شیکاگو بیشترین میزان رکود را در بین 20 شهر اول این فهرست داشته‌اند که بیشتر این رکود به دلیل کمبود فاکتور «اتصال به جامعه جهانی» بوده است. با وجود این سلطه آمریکا هنوز پابرجا است. در بین 20 شهر اول، 7 شهر فقط مختص به این کشور است. سیلیکون ولی هنوز سرآمد دیگر منطقه‌ها است، با این وجود فاکتور «تعداد استعدادهای متخصص» این شهر هنوز از سنگاپور عقب است. وجود حقوق‌های درخواستی بالا و همچنین عدم توانایی استارت‌آپ‌های نوپا در جذب استعدادهای متخصص در مراحل اولیه شکل‌گیری، از دلایلی است که سیلیکون ولی را در این زمینه کمی به عقب می‌راند.

مونترآل و سائوپائولو دو شهری هستند که نسبت به سال پیش پیشرفت زیادی داشته‌اند و اکوسیستم‌های مناسب‌تری برای استارت‌آپ‌ها فراهم کرده‌اند. شهر تورنتو نیز خود را بالا کشیده و حالا به دلیل اتصال بالا به جامعه جهانی، در جایگاه 16 این فهرست قرار دارد. مشکل عدم توانایی استارت‌آپ‌های نوپا در جذب استعدادهای متخصص نیز در این شهر وجود دارد. جایگاه شهرهای اروپایی در فهرست 20 شهر برتر فهرست قابل توجه است.لندن(سوم)، برلین(هفتم)، پاریس(یازدهم) استکهلم(چهاردهم) و آمستردام(نوزدهم).

شهر لندن با جهش سه پله‌ای نسبت به سال گذشته و با توسعه فاکتورهای سرمایه‌گذاری و تجارب استارت‌آپ‌ها، توانست فضای بهتری برای رشد استارت‌آپ‌ها نسبت به سال 2015 فراهم کند. لندن، با وجود 4300 تا 5900 استارت‌آپ، هنوز پایتخت تکنولوژی اروپا و یکی از چهار شهر برتر دنیا در زمینه بازدهی استارت‌آپ‌های نوپا است. یکی از جالب‌ترین نتایج اعلام شده در گزارش امسال، ارتقای جایگاه شهر استکهلم بوده است. این شهر که تا سال گذشته در رده‌هایی بالاتر از 20 شهر برتر قرار داشت، امسال جایگاه 14 لیست را از آن خود کرد. فاکتورهایی که جایگاه شهر استکهلم را بالا کشیدند میزان اتصال به جامعه جهانی، کیفیت سرمایه‌گذاری و بازدهی بالا بوده است. دو نمونه از استارت‌آپ‌های موفقی که در این شهر ریشه دارد، Spotify و King است. King شرکت سازنده بازی فوق‌العاده محبوب Candy Crush است.

شهرهای آسیا و اروپا، در رقابتی نزدیک تلاش می‌کنند تا آمریکا را از مسند این قدرت به زیر بکشند. بسیاری از دولت‌های آسیایی و اروپایی رسما اهداف روشنی در زمینه حمایت از اکوسیستم‌های نوآورانه اعلام کرده‌اند. سنگاپور یکی از این شهرهاست. دولت سنگاپور نقش فعالی در زمینه ایجاد اکوسیستم‌های حامی استارت‌آپ‌ها دارد. این شهر امسال رتبه اول را در زمینه تعداد استعدادهای متخصص دارد که یکی از دلایل آن، تصویب قوانین حمایت از مبتکران و مخترعان در دهه 1990 است. بلندنگری، نقش اصلی را در ارتقای شهر سنگاپور داشته است. این شهر با وجود داشتن دولتی حامی و صبور توانست امسال در بین 10 شهر برتر این لیست قرار بگیرد. چین نیز از دیگر شهرهای آسیاست که یکی از اکوسیستم‌های با کیفیت و حامی استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا را دارد و با ارتقای فاکتورهایی مانند بازدهی بالا، سرمایه‌گذاری و اتصال به جامعه جهانی توانست جایگاه معقول و قابل قبولی در این فهرست داشته باشد.

هیچ شهری از قاره آفریقا در بین 20 شهر برتر گزارش امسال وجود ندارد اما این به آن معنی نیست که اکوسیستم‌های روبه رشدی برای استارت‌آپ‌ها در بین شهرهای آفریقایی وجود ندارد. سه شهر آفریقایی اشاره شده در این لیست، لوگوس در نیجریه، کیپ تاون و ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی است. اکوسیستم استارت‌آپ‌ها در لوگوس جایگاه چندان بالایی ندارد اما در کل قاره آفریقا، این شهر در بین برترین‌ها است. این شهر اتصال چندان خوبی با جامعه جهانی ندارد و شرکت‌های پا گرفته عمدتا بدون تجربه هستند اما به دلیل وجود مهندسان متخصص کم‌توقع، این شهر جای پیشرفت زیادی دارد. شهر کیپ‌تاون در صدر کشورهای آفریقایی است. این شهر مانند لوگوس اتصال چندان پیشرفته‌ای به جامعه جهانی ندارد ولی شاخص‌های «سرمایه‌گذاری» و وجود متخصصان کم‌توقع، می‌تواند این شهر را به زودی بالا بکشد.

کد N1671364

وبگردی