آفتاب

ثبت تنها 25 برند پوشاک خارجی در کشور

ثبت تنها 25 برند پوشاک خارجی در کشور

دبیر کل انجمن صنایع نساجی ایران گفت: از بین برندهای خارجی پوشاکی که در سطح کشور فعال هستند بیشتر آنها تقلبی هستند و تنها 25 برند پوشاک ...

دنیای اقتصاد:دبیر کل انجمن صنایع نساجی ایران گفت: از بین برندهای خارجی پوشاکی که در سطح کشور فعال هستند بیشتر آنها تقلبی هستند و تنها 25 برند پوشاک خارجی در کشور ثبت شده است.

 

محمدمهدی رئیس‌زاده همچنین از وجود دستورالعملی برای سامان دادن به فعالیت‌های شرکت‌های خارجی پوشاک در کشور خبر داد و اظهار کرد: این برندها برای اینکه بتوانند در کشور ادامه فعالیت دهند و ثبت شوند باید یا به صورت سفارش یا در راستای مشارکت با یک تولیدکننده داخلی فعالیت داشته باشند. طبق این دستورالعمل این برندها و شرکت‌ها موظف هستند ظرف دو سال اول 20 درصد از میزان واردات خود را با امکانات داخل تولید کنند. رئیس‌زاده درخصوص حقیقی بودن برندهای لباس در ایران گفت: بسیاری از برندهایی که در سطح خیابان‌ها شعبه دارند، تقلبی هستند. در دوران تحریم بهانه این برندها این بود که چون در دوره تحریم هستیم هیچ برندی به صورت رسمی نمایندگی نمی‌دهد؛ اما بعد از برجام مرکز اصناف 25 برند را رسما در حوزه پوشاک و صنعت نساجی ثبت کرد و از این برندها خواست تا دستورالعمل جدیدی را که برای فعالیت برندها تهیه شده است، اجرایی کنند. دبیر کل انجمن صنایع نساجی ایران در ادامه اظهار کرد: طبق این دستورالعمل برندها و شرکت‌ها موظف هستند ظرف دو سال اول 20 درصد از میزان واردات خود را با امکانات داخل تولید کنند. همچنین 10 درصد از این میزان تولید را باید صادر کنند که با این شرایط از یک‌سری معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات هم برخوردار خواهند شد. او افزود: البته این دستورالعمل که از 17 آذر نهایی شده است به‌دلیل لزوم هماهنگی بین نهادها و دستگاه‌های مرتبط هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است؛ اما باید هر چه زودتر این دستورالعمل اجرایی شود و اتحادیه صنفی از طریق بازرسی که انجام می‌دهد تابلوهای غیرمجاز فروشگاه‌های جعلی را پایین بیاورد. رئیس زاده درمورد نتایج اجرای این دستورالعمل گفت: بازار پوشاک با اجرای این دستورالعمل سروسامان خواهد گرفت و مانع ورود بخش مهمی از قاچاق پوشاک خواهد شد. البته در کنار این اقدامات باید بخش اطلاع‌رسانی و فرهنگی را هم فعال کرد تا مردم بدانند که بسیاری از این برندهای معروفی که در خیابان می‌بینند اصلا واقعی نیستند. او در ادامه اظهار کرد: تنها 25 برند وجود دارد که ثبت شده و نکته مهم این است که بسیاری از این برندها چندین نمایندگی ندارند؛ یعنی ممکن است یک برندی ثبت شده باشد، اما تنها یک شعبه داشته باشد نه اینکه در شهرهای مختلف چند شعبه مختص به آن برند وجود داشته باشد.

اکثر این برندها و کالاهایی که می‌فروشند از طریق فروشگاه‌های واسطه یا قاچاق تامین می‌شود و استوک است؛ اما چون از طریق قاچاق وارد می‌شوند، قیمت‌های پایینی دارند و همین موضوع باعث می‌شود که مردم از این برندها خرید کنند. دبیر کل انجمن صنایع نساجی ایران درخصوص سطح قدرت خرید مردم در پوشاک گفت: اگر پیش از این هر فردی 5 بار براساس شاخص‌های کلان اقتصادی در سال خرید می‌کرد، اکنون این عدد به‌دلیل رکود و کاهش قدرت خرید به 3 بار در سال کاهش پیدا کرده است.

کد N1671299

وبگردی