آفتاب

بازیابی حرکت پاها با استفاده از دستگاه تحریک کننده نخاع

بازیابی حرکت پاها با استفاده از دستگاه تحریک کننده نخاع

تهران- ایرنا- محققان کلینیک مایو با استفاده از تحریک الکتریکی نخاع و درمان حرکتی به یک مرد فلج کمک کردند تا برای اولین بار پاهای خود را که سه سال پیش فلج شده بودند، به طور ارادی تکان دهد، روی آنها بایستد و حرکاتی مانند گام برداشتن انجام دهد.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، محققان می گویند، نتایج مطالعه موید این است که این فناوری در کنار توانبخشی می تواند به بیماران مبتلا به آسیب های نخاعی کمک کند تا کنترل حرکاتی را که از دست داده اند مانند گام برداشتن، کنترل تعادل و ایستادن، دوباره به دست آورند.
'کندال لی' محقق اصلی و مدیر آزمایشگاه مهندسی عصبی مایو گفت: ما واقعا شگفت زده شدیم زیرا نتایج مطالعه ما فراتر از انتظارتمان بود؛ این نتایج ابتدایی هستند اما فرآیند بهبودی بیمار مستمر است.
بیمار 26 ساله، سه سال پیش در ششمین مهره ناحیه توراسیک دچار آسیب نخاعی شد و حواس و حرکات قسمت میانی تنه خود را از دست داد، وی تحت 22 هفته درمان حرکتی قرار گرفت تا عضلاتش برای حرکت در جریان تحریک نخاعی آماده شود.
بیمار یاد شده تحت سه جلسه تمرین حرکتی در هفته به منظور آماده سازی عضلاتش برای انجام وظایفی در جریان تحریک نخاعی قرار می گرفت. همچنین مرتب آزمایش شد و نتایج این آزمایش ها محققان را بر آن داشت تا حدس بزنند که ممکن است هنوز اتصالات نهفته ای در سراسر منطقه جراحت باقی مانده باشد.
این بیمار بعد از درمان حرکتی، تحت یک جراحی قرار گرفت که در جریان آن یک الکترود در فضای اپیدورال در نزدیکی نخاع و در زیر منطقه آسیب دیده قرار گرفت.
الکترود به یک ابزار تحت کنترل رایانه در زیر پوست شکم بیمار، متصل شد و با ارسال جریان الکتریکی به نخاع، بیمار توانست حرکاتی را انجام دهد.
وی سه هفته پس از بهبودی از این عمل جراحی دوباره درمان حرکتی خود را از سر گرفت و در دو هفته اول توانست پای خود را به طور ارادی در حالت دراز کشیده به پهلو حرکت دهد و در همین حالت حرکاتی مانند گام برداشتن انجام دهد و با کمک حمایت جزئی روی پاهای خود بایستد و نیز با قرار دادن بازوهای خود روی میله های تعادل بدن به طور مستقل بایستد.
علمی**2038**
مترجم: درنا محمدیان* انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
کد N1671098

وبگردی