آفتاب

دولت یازدهم در سال گذشته موفق عمل کرد

دولت یازدهم در سال گذشته موفق عمل کرد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دولت یازدهم در سال گذشته موفق عمل کرد و در بسیاری زمینه ها از جمله اقتصاد و سیاست خارجی و همچنین علم و فناوری توفیقات مهمی به دست آورد.

به گزارش ایلنا، محمد فرهادی در دیدار نوروزی با مدیران وکارکنان این وزارت اظهار داشت: علی رغم مشکلات اقتصادی، دولت در سال گذشته موفقیت های خوبی کسب کرد که از جمله آن رسیدن به طراز تجاری مثبت و پیشی گرفتن صادرات از واردات بود.

وی رسیدن به تورم تک رقمی، کسب رشد اقتصادی ۱۱ درصد با لحاظ کردن بخش نفت و ۹ درصدی بدون آن و ایجاد ۷۰۰ هزار شغل جدید را از جمله توفیقات دولت یازدهم در سال ۱۳۹۵ برشمرد.

دکتر فرهادی با اشاره به نامگذاری سال جدید با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید- اشتغال و اهمیت موضوع اشتغال گفت: دولت یازدهم موفق شد در سال گذشته از طریق فعال شدن بنگاههای کوچک و متوسط برای ۲۲ هزار نفر شغل ایجاد کند.

وی اظهار داشت: در دو سال اخیر شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری توانستند حدود ۵۰۰ میلیون دلار محصول دانش بنیان صادر کنند و مجلس شورای اسلامی و دولت نیز قوانین و مقررات خوبی بری حمایت از این شرکت ها در سال گذشته تصویب کردند.

دکتر فرهادی در ادامه گفت: در سال ۱۳۹۶ با همکاری سازمان برنامه و بودجه، صندوق رفاه دانشجویان مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان را برای پرداخت وام به دانشجویان دکترا در نظر گرفته است و به همه دانشجویان دکترا ماهانه بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان وام پرداخت خواهد کرد.

وزیر علوم اظهار داشت: اجرای آمایش آموزش عالی، سوق دادن دانشگاهها به سمت کار آفرینی، تقویت آموزش های مهارتی و تقویت ارتباط دانشگاهها با صنعت از جمله برنامه های محوری این وزارت در سال ۱۳۹۶ هستند.

وی افزود: در‌آخرین روزهای اسفندماه سال ۱۳۹۵، ۴۰۰ میلیارد تومان صکوک به دانشگاهها پرداخت شد تا بدهی های انباشته شده از گذشته را تسویه کنند و سال جدید را بدون هیچ مشکل مالی آغاز کنند.

وزیر علوم اظهار داشت: در سال ۱۳۹۵ در بخش های مختلف آموزش عالی، وزارت علوم توفیقات خوبی کسب کرد، برای مثال می توان به ارتقای چشمگیر شاخص های رشد علمی و توسعه فناوری اشاره کرد که گزارش های آن به تفصیل در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت. همچنین در بخش دیپلماسی علم و فناوری شاهد کثرت حضور هیئت های دانشگاهی خارجی در کشور و اجرایی شدن تعدادی از طرح های پژوهشی مشترک با دانشگاههای خارجی بودیم.

وی افزود: در بخش آموزشی نیز دستاوردهای مهمی داشتیم که از جمله آن تاسیس ۷۰ رشته میان رشته ای و واگذاری برنامه ریزی درسی به دانشگاههای سطح ۱ و ۲ بود.

دکتر فرهادی گفت: در سال ۱۳۹۵ بسیاری از اختیاراتی که حق دانشگاهها بود و در گذشته سلب شده بود به دانشگاهها تفویض شد.

وی با اشاره به تصویب اعتبارات مناسب برای پژوهش در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ گفت: در سال جاری ۱۳۱ آزمایشگاه مرکزی تجهیز خواهند شد و چند آزمایشگاه نیز به عنوان آزمایشگاه مرجع تعیین خواهد شد.

وزیر علوم گفت: دانشگاه جامع نگر و مسئول در قبال جامعه شعار دانشگاههای ما در سال جدید است و در همین راستا و در جهت اشتغال زایی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب، دوره های کارورزی و کارآموزی دانشجویان در دانشگاههای کشور اجرا خواهد شد.

دکتر فرهادی با اشاره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ گفت: وظیفه دانشگاهها، تشویق مردم به حضور در انتخابات و فراهم کردن طرح دیدگاههای مختلف در محیط دانشگاهها بدون جانبداری حزبی است.

کد N1671077

وبگردی