آفتاب
مهر گزارش می‌دهد؛

یک بیکار به ازای هر ۸ شاغل/ چند نفر به جمعیت بیکار اضافه شد؟

یک بیکار به ازای هر ۸ شاغل/ چند نفر به جمعیت بیکار اضافه شد؟

آمار روایت از آن دارند که در سال گذشته به ازای هر ۸ نفر فرد شاغل یک نفر بیکار بوده است اما در سال ۹۴ تقریبا به ازای هر ۹ نفر بیکار یک نفر بیکار بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در سال گذشته جمعیت فعال اقتصادی کشور ۲۵ میلیون و ۷۹۱ هزار و ۴۵۰ نفر اعلام شد که نرخ مشارکت ۳۹.۴ درصدی را به ثبت رساند. جمعیت فعال یا همان نرخ مشارکت اقتصادی مجموع جمعیت شاغل و بیکار در سن کار محسوب می‌شود.

از مجموع جمعیت ۲۵ میلیون و ۷۹۱ هزار نفری فعال اقتصادی، ۳ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۳۹۸ نفر جمعیت بیکار کشور و ۲۲ میلیون و ۵۸۸ هزار و ۵۲ نفر جمعیت شاغل کشور را شامل می‌شود که نتیجه آن ثبت نرخ بیکاری ۱۲.۴ درصد برای سال ۹۵ بود؛ یعنی به ازای هر ۱۰۰ نفر شاغل ۱۲.۴ نفر بیکار بودند.

اما بررسی آمار وضعیت بازار کار کشور در ۹۴ نشان می‌دهد نرخ مشارکت اقتصادی در این سال ۳۸.۲ درصد و جمعیت فعال کشور ۲۴ میلیون و ۷۰۱ هزار و ۱۷۷ نفر بود که از این میزان ۲ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۹۲ نفر بیکار و ۲۱ میلیون و ۹۷۲ هزار و ۸۴ نفر شاغل بودند.

با این حال بررسی و محاسبه نسبت جمعیت بیکار به شاغل در دو سال اخیر حکایت از آن دارد که در سال ۹۵ تقریبا به ازای هر ۸ نفر شاغل یک نفر بیکار و در سال ۹۴ نیز تقریبا به ازای هر ۹ نفر شاغل یک نفر بیکار بوده است.

مقایسه شاخص‌های نیروی انسانی درسال‌های ۹۵ و ۹۴ از افزایش ۱.۲ درصدی نرخ مشارکت اقتصادی حکایت می‌کند که یک امتیاز مثتب برای اقتصاد ایران تلقی می‌شود، بر این اساس جمعیت فعال اقتصادی کشور در سال گذشته نسبت به سال ۹۴ به میزان یک میلیون و ۹۰ هزار و ۲۷۳ نفر افزایش یافت و به ۲۵ میلیون و ۷۹۱ هزار و ۴۵۰ نفر رسید.

جدول تغییرات شاخص‌های بازار کار در دو سال گذشته

شاخص‌های بازار کار

شاخص

۱۳۹۴

۱۳۹۵

نرخ مشارکت اقتصادی

۳۸.۲

۳۹.۴

نرخ بیکاری

۱۱

۱۲.۴

سهم اشتغال ناقص

۹.۸

۱۰.۳

وضعیت جمعیتی بازار کار

شاخص

۱۳۹۴

۱۳۹۵

جمعیت فعال اقتصادی

۲۴۷۰۱۱۷۷

۲۵۷۹۱۴۵۰

جمعیت شاغل

۲۱۹۷۲۰۸۴

۲۲۵۸۸۰۵۲

جمعیت بیکار

۲۷۲۹۰۹۲

۳۲۰۳۳۹۸

در عین حال نرخ بیکاری از ۱۱ درصد در سال ۹۴ با افزایش ۱.۴ درصدی به ۱۲.۴ درصد در سال ۹۵ رسید به طوریکه در سال گذشته ۴۷۴ هزار و ۳۰۶ نفر به تعداد بیکاران اضافه شد. در مقابل تعداد ۶۱۵ هزار و ۹۶۸ نفر به آمار شاغلان کشور هم افزوده شده است.

سهم اشتغال ناقص نیز در سال ۹۵ نسب به ۹۴ رشد داشت. یعنی تعداد افرادی که به دلایل اقتصادی نظیر رکود کاری و پیدا نکردن کار با ساعت بیشتر، کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند و در حال حاضر آماده برای انجام کار اضافی هستند بیشتر شده است.

سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد چند درصد از جمعیت شاغل کشور کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند و خواهان کار اضافه هستند. مقایسه آمار نیروی کار طی دو سال گذشته از این شاخص نیز حاکی از آن است که تعداد افراد دارای اشتغال ناقص ۰.۵ درصد افزایش یافت و از ۹.۸ درصد در سال ۹۴ به ۱۰.۳ درصد در سال ۹۵ رسید.

کد N1670899

وبگردی