آفتاب

ترامپ در بیانیه مشترک با السیسی مدعی پذیرش ماهیت صلح آمیز اسلام شد

ترامپ در بیانیه مشترک با السیسی مدعی پذیرش ماهیت صلح آمیز اسلام شد

ایرنا نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری مسلمان ستیز آمریکا در بیانیه مشترک با همتای مصری خود مدعی شد که ماهیت صلح طلبانه اسلام را به رسمیت می شناسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این بیانیه مشترک که پس از دیدار با عبدالفتاح السیسی در واشنگتن منتشر شد، 'بر لزوم به رسمیت شناختن ماهیت صلح طلبانه اسلام و مسلمانان سراسر جهان' تاکید شده است.
این ادعا در حالی صورت می گیرد که ترامپ در فرمان مهاجرتی خود شهروندان کشورهای عمدتا مسلمان را هدف قرار داده و ورود آن ها را به آمریکا ممنوع کرده است.

در بیانه مذکور همچنین بر اهمیت پیشبرد صلح در خاورمیانه، از جمله لیبی، سوریه و یمن و نیز حمایت از روند سازش میان فلسطین و رژیم صهیونیستی تاکید شده است.
آمریکا یکی از متحدان اصلی رژیم صهیونیستی در منطقه است، اما از زمان روی کار آمدن ترامپ سیاست های ضد فلسطینی و حمایت های متعصبانه اش از این رژیم آشکارتر شده است. ترامپ بلافاصله پس از تصویب قطعنامه اخیر سازمان ملل علیه شهرک سازی رژیم اشغالگر در اراضی فلسطینیان، آن را مورد انتقاد قرار داد و وعده داد که در دولت وی فلسطینیان در سازمان ملل تریبونی نخواهند داشت.

واشنگتن در بحران های چند ساله سوریه و یمن نیز نقشی محوری ایفا کرده است. آمریکا با حمایت از مداخله نظامی ائتلاف عربستان در یمن در کشتار شهروندان این کشور فقیر عربی سهیم بوده است. در سوریه نیز که جنگ گروه های مسلح و تروریستی علیه دولت این کشور وارد هفتمین سال شده است، بسیاری از گروه های درگیر در این جنگ از حمایت های نظامی، مالی و تسلیحاتی آمریکا برخوردارند.

برای السیسی به عنوان نخستین رهبر خارجی که پیروزی غیرمنتظره دونالد ترامپ را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به وی تبریک گفت، این دیدار معنای خاصی خواهد داشت، چرا که در دوره باراک اوباما، سلف ترامپ، هیچگاه به کاخ سفید دعوت نشد.
مصر و اردن تنها دولت های عربی هستند که پیمان سازش با رژیم صهیونیستی را امضا کرده اند و احتمالا در هر روند جدید دیگری نیز نقش خواهند داشت.

ترامپ تاکنون درباره از سرگیری تلاش های سازش میان اسرائیل و فلسطین که در آوریل 2014 به بن بست رسید، اظهار نظر مشخصی نکرده است.

وی در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ماه فوریه (بهمن/اسفند) اعلام کرد که پایبند راه حل دو دولت نخواهد بود؛ اظهاراتی که از رویگردانی سیاست دهها ساله آمریکا در قبال این مساله خبر داد.
ترامپ اعلام کرد که از یک دولت هم استقبال می کند، مشروط به آنکه 'صلح' به همراه داشته باشد. وی در عین حال از رژیم صهیونیستی خواست تا برای مدتی روند ساخت و سازهای غیرقانونی در اراضی فلسطینیان را به تعویق اندازد.
ترامپ و السیسی پیشتر در ماه سپتامبر (شهریور/مهر) که فعالیت های انتخاباتی ترامپ در اوج خود بود، با یکدیگر دیدار کرده بودند.

گفته می شود که این دو نفر قرار نیست کنفرانس خبری مشترک برگزار کنند.
یک مقام ارشد دولت برگزاری همچنین از 'نشست خصوصی' میان این دو رییس جمهور درباره موضوع بحث برانگیز حقوق بشر در مصر خبر داد و این تصمیم را 'موثرترین راه سر و سامان دادن' به موضوع یاد شده دانست؛ موضعی که گروه های حقوق بشری از آن به شدت انتقاد کرده اند.

در بیانیه مشترک و در اظهارات علنی ترامپ، اشاره ای به موضوع حقوق بشر در مصر نشده است.
دولت اوباما پس از سرنگونی دولت 'محمد مرسی' رئیس جمهوری سابق مصر در سال 2013 و سرکوب خونین حامیانش توسط السیسی به عنوان وزیر دفاع وقت، کمک های نظامی خود را به مصر متوقف کرد.
اما مصر که پرجمعیت ترین کشور عربی است و یکی از بزرگترین ارتش های جهان را در اختیار دارد، در سال 2015 بار دیگر از این کمک ها برخوردار شد.

کمک های آمریکا سالانه یک و نیم میلیارد دلار است که 1 میلیارد و 300 میلیون دلار آن در قالب کمک های نظامی ارائه می شود.
کاخ سفید که اخیرا در بودجه پیشنهادی اش از کاهش چشمگیر کمک های بین المللی رونمایی کرده، وعده داده است که حمایت 'قاطع و کافی' از مصر به عمل خواهد آورد، اما آمار و ارقامی در این خصوص ارائه نکرده است.
دولت جدید آمریکا همچنین قرار است درباره افزودن نام اخوان المسلمین به فهرست سازمان های تروریستی تصمیم گیری کند.

52310

کد N1670830

وبگردی