آفتاب

تراز تولید محصولات کشاورزی یک و نیم میلیون تن از مصرف پیشی گرفت/ افزایش ۸ درصدی تولید برنج در سال ۹۵

تراز تولید محصولات کشاورزی یک و نیم میلیون تن از مصرف پیشی گرفت/ افزایش ۸ درصدی تولید برنج در سال ۹۵

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برنامه‌هایی در رابطه با افزایش تولید محصولات اساسی مانند دانه‌های روغنی ، شکر، برنج، گندم و جو تدوین شده است که هدف آن افزایش عملکرد در واحد سطح بدون افزایش سطح زیر کشت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری که در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، بیان داشت: در سال گذشته واردات محصولات کشاورزی داشته‌ایم اما ذخائر به سه میلیون تن افزایش پیدا کرد.

او با اشاره به واردات شکر با تعرفه صفر بیان داشت: در سال‌های گذشته تعرفه صفر واردات شکر بسیاری از کارخانجات چغندر قند را ورشکست کرد اما در دولت یازدهم سطح زیر کشت چغندر قند به دلیل تغییر فصل 70 هزار هکتار  کاهش یافت این در حالی است که عملکرد تولید از 27 تن به 54 تن در هکتار رسیده است. در حال حاضر استان‌هایی مانند خوزستان به دلیل نبود کارخانه فرآوری چغندر قند، اجازه کشت ندارد چرا که باید روزانه 50 تا 60 هزار تن چجغدر قند فرآوری شود.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه در خصوص وضعیت کشت دانه‌های روغنی بیان داشت: در دولت یازدهم کشت دانه‌های روغنی را در تناوب کشت با گندم توسعه داده‌ایم تا نیاز داخل را تامین کنیم. کشت این محصول در مقطعی به 16 درصد و پس از آن به 6 درصد رسید اما در سال 95 تولید دانه روغنی در کلزا و سایر دانه‌ها به سه برابر افزایش پیدا کرد.

حجتی با اشاره به ظرفیت‌های مغفولی که در حوزه کشاورزی وجود دارد و به آن توجهی نشده است، بیان داشت: با توجه به وضعیت آب و هوا می‌توانیم کشت گلخانه‌ای را افزایش دهیم و نیاز خود را در گلخانه‌ها تامین کنیم. از طرفی با کمک دولت و مجلس سرمایه بانک کشاورزی از 1800 میلیارد تومان در سال 92 به 6 هزار میلیارد در اواخر سال 95 رسید و 85 درصد منابع این بانک در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفت. با احداث هر هکتار گلخانه برای 10 نفر اشتغال‌زایی می‌شود و مصرف آب را تا 90 درصد کاهش می‌دهد.

وی در خصوص صادرات محصولات کشاورزی به خصوص سبزی و صیفی بیان داشت برای صادرات این محصولات به کشوری مانند روسیه نیاز به بسته بندی مناسب محصول داریم که متاسفانه هنوز به آن دست پیدا نکردیم.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تولید برنج در کشور بیان داشت: تجهیز و نوسازی اراضی شمال را در دستور کار داریم و به همین خاطر در نقاطی که این برنامه اجرایی شد امکان کشت دوم نیز فراهم شد در سال گذشته تولید برنج 8 درصد افزایش یافت اما به دلیل محدودیت منابع آب، کشت این محصول را در برخی نقاط محدود کرده‌ایم. همچنین 10 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای اصلاح زیرساخت‌های آب و خاک اختصاص یافته است و در سال گذشته 500 میلیون دلار برای توسعه سیستم های نوین آبیاری اختصاص داده‌ایم.

کد N1670814

وبگردی