آفتاب

تهدید جنگ بر سر جبل‌الطارق

تهدید جنگ بر سر جبل‌الطارق

ایرنا نوشت: یک وزیر پیشین انگلیس در کابینه «مارگارت تاچر» دولت اسپانیا را تهدید به جنگ بر سر جبل الطارق کرد.

روزنامه های ای بی سی (ABC) و ال پایس اسپانیا روز دوشنبه نوشتند، در خطوط کلی اتحادیه اروپا برای مذاکره با انگلستان که روز جمعه گذشته از سوی «دونالد توسک» رئیس اتحادیه اروپا منتشر شده، جمله ای کلیدی و حساس برای اسپانیا وجود داشته است.
بر این اساس، توافقاتی که پس از برگزیت میان اتحادیه اروپا و انگلستان حاصل شد به طور خودکار روی جبل الطارق اعمال نمی شود و برای این منظور موافقت دو جانبه لندن و مادرید نیز لازم است.

این مهم به عنوان یک پیروزی دیپلماتیک برای اسپانیایی ها توصیف شده و از طرفی خشم جناح‌های تندرو در انگلستان را رقم زده است.

به نوشته این روزنامه ها، «مایکل هوارد» 75 ساله که در گذشته ریاست حزب محافظه کار انگلستان را برعهده داشته در همین زمینه متوسل به یک تهدید نظامی برای حفظ حاکمیت انگلستان بر جبل الطارق کرده و گفته است: '35 سال پیش یک زن در جایگاه نخست وزیری انگلستان (مارگارت تاچر) نیروهای نظامی را به گوشه ای دیگر از کره خاکی اعزام کرد تا از حقوق و آزادی گروه کوچکی از بریتانیایی ها در برابر یک کشور اسپانیایی زبان دیگر دفاع کند (اشاره به جزایر فالکلند و آرژانتین). مطمئن هستم که بانوی نخست وزیر امروز نیز برای دفاع از جبل‌الطارق در صورت نیاز همین روش را در پیش خواهد گرفت'.
این اظهارات رهبر سابق جناح محافظه کار انگلستان با انتقاد شدید اپوزیسیون این کشور رو‌ به رو شده و اپوزیسیون انگلیس این اظهارات را 'تمسخر آمیز' توصیف کردند.

دولت انگلستان با تأکید بر اینکه حاکمیت منطقه جبل الطارق را هرگز بدون نظر موافق ساکنان آن به اسپانیا واگذار نخواهد کرد، وارد یک موضع تهاجمی علیه مادرید شده است.
بریتانیا که پس از آغاز روند برگزیت با پایان موضع خنثی اتحادیه اروپا در بحث جبل الطارق مواجه شده - به نحوی که بروکسل به دفاع از منافع اسپانیا در مناقشه لندن و مادرید بر سر جبل‌الطارق پرداخته - حال تصمیم گرفته است قاطعیت بیشتری در بحث جبل الطارق اعمال کند.

این موضع دولت انگلستان در دفاع از حاکمیت خود بر جبل‌الطارق در حالی صورت می گیرد که لندن در اعلام رسمی آغاز پروسه برگزیت به اتحادیه اروپا هیچ اشاره ای به این موضوع نکرده است.

رئیس شورای اروپا گفته که توافقات می بایست پس از قطعیت یافتن برگزیت میان انگلستان و اتحادیه اروپا حاصل شوند و به طور خودکار بر جبل الطارق اعمال نمی گردند تا به این ترتیب خواسته اسپانیا در این زمینه اجابت شده باشد.

52310

کد N1670776

وبگردی