آفتاب
خیال بعضی ها راحت شد؛

نگاهی به اتفاقات پیرامون شانزده تیم لیگی/ حساسیت و هیجان بالا رفت

نگاهی به اتفاقات پیرامون شانزده تیم لیگی/ حساسیت و هیجان بالا رفت

هفته بیست و پنجم رقابت‌های لیگ برتر در روزهای یازدهم و دوازدهم فروردین برگزار شد و شاهد تغییراتی در جایگاه تیم‌ها در جدول بودیم. خیال برخی تیم ها هم راحت شد.

به گزارش خبرنگار مهر، رقابت‌های لیگ برتر بعد از یک وقفه حدودا بیست روزه در روزهای یازدهم و دوازدهم فروردین ماه با انجام ۸ بازی دنبال شد و نتایجی در آن به دست آمد که بعضا غیر قابل پیش بینی بود و البته منجر به ایجاد یکسری تغییرات در رده بندی تیم ها در جدول نیز گردید.

* پرسپولیس باخت و صدر نشین ماند
شاگردان برانکو که مدتهاست از آن اقتدار ابتدای فصل خود فاصله گرفته‌اند، در آبادان هم شکست خوردند تا تیره روزی‌های این تیم که در آخرین روزهای سال ۹۵ آغاز شده بود، در سال ۹۶ هم ادامه داشته باشد. حالا این تیم نه تنها بر خلاف ابتدای فصل به راحتی گل می‌خورد، بلکه رفته رفته با امتیاز از دست دادن و شکست نیز آشنا شده است.

سرخ پوشان سومین شکست خود در لیگ را هم تجربه کردند، اما آنها در گذشته آنقدر از تعقیب کنندگان خود فاصله گرفته بودند که همچنان و بعد از تحمل سومین شکست شان در این مسابقات از حاشیه امنیت بالایی برخوردار باشند. 

علیرغم این که تعداد گل‌های خورده سرخ پوشان با احتساب گلی که در آبادان خوردند دو رقمی شد، اما آنها همچنان با فاصله بهترین خط دفاعی لیگ برتر را در اختیار دارند و کماکان شانس نخست کسب عنوان قهرمانی در این فصل محسوب می شوند.

* استقلال در بالاترین حد ممکن
آبی پوشان تهران که آهسته و پیوسته خود را از رده‌های انتهایی جدول بالا کشیدند، در پایان هفته بیست و پنجم از تیم تراکتورسازی هم عبور کردند تا برای اولین بار در لیگ شانزدهم در رده دوم جدول جای گرفته باشند. این رده بالاترین رتبه‌ای است که علیرضا منصوریان با استقلال آن را تجربه کرده است. گرچه کار نشد ندارد و استقلال روی کاغذ شانس رسیدن به صدر جدول را از دست نداده است، اما فاصله زیاد امتیازی این تیم با پرسپولیس این فرضیه را ایجاد می‌کند که همین رتبه دوم را باید حد نصاب رده‌ای آبی پوشان در این فصل دانست.

استقلالی‌ها که به دلیل کسب ۲۵ امتیاز در ۱۰ بازی حالا عنوان بهترین تیم نیم فصل دوم را هم در اختیار دارند، کماکان هجومی ترین تیم لیگ برتر هستند و با زدن ۳۸ گل زده عنوان بهترین خط حمله را هم در اختیار دارند. 

* ادامه سقوط سرخ پوشان تبریز
هرچقدر استقلال در نیم فصل دوم شرایط به سامان تری به خود گرفت و روی نوار پیشرفت گام برداشت، تراکتورسازی به عکس، با افت مواجه شد و این موازنه معکوس آنقدر ادامه یافت تا سرانجام بعد از سوت پایان هفته بیست و پنجم، شاگردان منصوریان موفق شدند برای اولین بار در این فصل بالاتر از شاگردان امیر قلعه نویی قرار بگیرند.

هرچند اتفاقات حاشیه‌ای که برای تراکتورسازی افتاد و این تیم را از نقل و انتقالات نیم فصل محروم کرد ضربه سنگینی به این تیم وارد کرد، اما باید در نظر داشت که استقلال هم دقیقا با همین شرایط مواجه بود. 

شرایط جدول نشان می‌دهد که حتی در صورت ادامه روند نزولی تراکتورسازان، به دلیل فاصله بعید امتیازی این تیم با تیم های پایین تر، امکان سقوط بیشتر این تیم در جدول وجود ندارد. شاگردان امیر قلعه نویی حالا تنها تیمی هستند که با تحمل تنها دو شکست، کمترین باخت را در بین ۱۶ تیم لیگ برتری دارند و از این حیث حرف اول را می‌زنند.

* ذوبی ها حاشیه امنیتی ندارند
ذوب آهن بعد از اوج گیری با مجتبی حسینی و رسیدن به جایگاه سوم جدول رده بندی لیگ برتر، آنقدر بد نتیجه گرفت که حالا گرچه در رده چهارم جدول قرار دارد، اما دیگر هیچ حاشیه امنیتی برای ادامه حضور در این رده ندارد و هیچ بعید نیست طی یکی دو هفته آینده با سقوطی چند پله‌ای مواجه شود. 

ذوب آهن که روزگاری نه چندان دور از آن بعنوان تاکتیکی ترین تیم ایران یاد می شد، در هفته بیست و پنجم در دیداری سوپرجام گونه مقابل استقلال خوزستان تن به تساوی داد تا از حیث امتیاز با سپاهان و پیکان به برابری رسیده و تنها به لطف تفاضل گل بهتر در جایگاه چهارم قرار داشته باشد.

بد نیست بدانید که ذوب آهن با تحمل ۸ شکست در بین ۱۱ تیم بالای جدول به همراه دو سه تیم دیگر و به صورت مشترک دارای بیشترین شکست هستند و این تعداد شکست برای تیمی که در رده چهارم قرار گرفته است، قدری زیاد به نظر می‌رسد.

* صعود با یک آشنای قدیمی
سپاهان در اولین گام با کرانچار یک پیروزی با ارزش به دست آورد و به رده ای آبرومند در جدول رده بندی رسید. حالا این تیم در موج دوم تیم های بالای جدول جایگاه مناسبی دارد. کرانچار در بدو ورودش به اصفهان شوک خوبی به سپاهان داد و با یک پیروزی پرگل در خانه کارش را شروع کرد تا هواداران این تیم از الان به فصل بعد امیدوار باشند. حالا سپاهان تنها به خاطر تفاضل گل از قرار گرفتن روی پله چهارم جدول رده بندی محروم شده است و آنها امیدوار هستند که طی هفته های آتی بتوانند خود را به این رده از جدول برسانند.

* یک پیکان و یک منشا
مهاجم نیجریه‌ای تیم پیکان همچنان برای این تیم خوش می‌درخشد و با گل زنی‌های پی‌درپی‌اش این تیم را همچنان جزو تیم‌هایی قرار داده است که در رده‌های نسبتا بالای جدول حضور دارند. منشا با دو گلی که در هفته بیست و پنجم برای پیکان زد نه تنها باعث شد تا این تیم با ۳۵ امتیاز در رده ششم جدول قرار بگیرد، بلکه خودش را هم ۱۲ گله کرد تا به یک قدمی صدر جدول گل زنان برسد و البته که از سوی دیگر ماشین سازی را هم یک گام دیگر به بازگشت به لیگ یک نزدیک و نزدیک تر کرد.

* نفت در حد انتظار
از نفت تهران نه کسی انتظار قهرمانی و کسب سهمیه آسیا داشت و نه البته از این تیم توقع می‌رفت که به لیگ پایین سقوط کند. این تیم با توجه به بضاعتش نتایج معقولی گرفته است. شاگردان دایی که تیمی در حد معمولی در سطح لیگ برتر هستند، این هفته برابر تیم پایین جدولی سیاه جامگان به نتیجه مساوی رسیدند تا همچنان در میانه جدول رده بندی قرار داشته باشند. 

* استقلال خوزستان؛ همه چیز در حد تعادل
قهرمان فصل گذشته نتوانست در ورزشگاه خانگی‌اش از پس تیم افت کرده ذوب آهن بر بیاید تا عنوان آخرین تیم از نیمه بالای جدول را در اختیار داشته باشد. نگاهی به آمار عملکرد شاگردان پورموسوی نشان می‌دهد که در این تیم همه چیز در حد تعادل است. تعداد پیروزی‌ها، شکست‌ها و تساوی‌های این تیم خیلی با هم تفات نمی‌کند و حتی گل‌های زده و خورده این تیم هم با هم برابری می‌کند.

بهترین تیم ایرانی در لیگ قهرمانن آسیا قطعا هیچ امیدی برای تکرار حضور در این رقابت‌ها برای فصل آتی نخواهد داشت. چون فاصله امتیازی این تیم با حد نصاب دستیابی به سهمیه آسیا اجازه تکرار کسب سهمیه را به این تیم نمی‌دهد.

* گسترش تبریز سلطان مساوی
شاگردان فراز کمالوند در دربی تبریز هم تن به تساوی برابر تراکتورسازی دادند تا چهاردهمین مساوی این تیم در این فصل شکل گرفته باشد. حالا آبی پوشان تبریزی با ثبت ۱۴ نتیجه مساوی از این نظر رکورد دار باشند. 

* خیال پدیده راحت شد
شاید بتوان گفت با سه امتیاز خانگی که رضا مهاجری برابر تیم تحت رهبری صمد مرفاوی در مشهد  گرفت، خیال پدیده بابت بقا در لیگ برتر تا حدود بسیار زیادی راحت شد و حالا این تیم با کمترین دغدغه رقابت‌های خود را در سال ۹۶ دنبال می‌کند. حالا پدیده‌ای ها که به امتیاز ۳۱ رسیدند و فاصله امتیاز شان تا تیم چهارم جدول به عدد ۴ رسیده است، حتی نیم نگاهی به رده‌های بسیار بالاتر از جایگاه کنونی شان در جدول رده بندی دارند.

* سقوط یک پله ای فولاد
شاگردان سعداوی هفتمین شکست فصل خود را برابر استقلال تحمل کردند تا با یک پله سقوط نسبت به هفته قبل به رده یازدهم جدول تنزل پیدا کرده باشند. فولاد هم از جمله تیم‌های پر مساوی فصل است و این تیم هم با ۱۲ نتیجه مساوی بعد از گسترش تبریز دومین تیم پر مساوی لیگ برتر محسوب می‌شود. 

* کریمی ترک عادت نکرد، صنعت نفس کشید
صنعت نفت یکی از حساس ترین و سخت ترین دیدارهای نیم فصل دومش را با پیروزی پشت سر گذاشت تا به لطف این پیروزی، این تیم نفس راحتی کشیده باشد و تا حدود زیادی از خطر سقوط به لیگ یک فرار کرده باشد.

فیروز کریمی که هرگاه در لیگ برتر حضور داشته باشد معمولا یکبار با تیم های تحت رهبری‌اش پرسپولیس را می‌برد، اینبار هم ترک عادت نکرد و با غلبه کردن بر پرسپولیس تا حدودی تیم خودش را هم از خطر بازگشت به لیگ دسته اول دور کرد.

قطعا دور از انتظار ترین نتیجه هفته بیست و پنجم را شاگردان فیروز کریمی با شکست دادن پرسپولیس در آبادان رقم زدند.

* کرانچار دلهره به جان سایپا انداخت
سایپایی‌ها می‌رفتند با کسب چند نتیجه امیدوار کننده نفسی به راحتی بکشند که اتفاقات هفته بیست پنجم باز هم این تیم را از حاشیه امنیت خارج کرد. کرانچار در بدو بازگشت به تیم سابقش سایپا را با شکستی سنگین مواجه کرد تا حالا این تیم باز هم به جمع تیم‌های پایین جدول اضافه شود. سایپا با حسین فرکی در طی ۲۵ هفته گذشته از لیگ برتر تنها ۵ بار طعم پیروزی را چشیده است و آمارها نشان می‌دهد که این تیم یکی از ضعیف ترین دوران حضور خود در لیگ برتر را سپری می کند.

* صبا در لبه پرتگاه
شکست خفیف و خارج از خانه صبا برابر پدیده اگر در شرایط دیگری رقم می‌خورد، خیلی برای نماینده قم گران تمام نمی‌شد. اما وقتی این تیم روی لبه پرتگاه سقوط قرار گرفته باشد و به تک تک امتیازاتش بای بقا نیاز داشته باشد، این شکست می تواند بسیار سنگین باشد.

حالا صبا با سقوط مستقیم به لیگ یک تنها دو امتیاز فاصله دارد و حضور اکبر میثاقیان روی نیمکت سیاه جامگان نشان می‌دهد که کار مرفاوی و شاگردانش برای بقا سخت تر از آنچه که تصور می‌شود باشد. 

* سیاه جامگان با اکبر اوتی نه می برد نه می بازد
حداقلش این که سیاه جامگان بعد از استخدام میثاقیان، اگر با با بردن آشتی نکرده باشد، با باختن قهر کرده است. این تیم با میثاقان نه می‌برد و نه می‌بازد و تنها مساوی می‌کند. سومین مساوی سیاه جامگان با  میثاقیان در سومین بازی و کم شدن حدودی فاصله امتیازی این تیم با صبا در رده چهاردهم جدول تا حدودی ایجاد امیدواری کرده است. اما قطعا کار دومین نماینده شهر مشهد برای بقا در لیگ برتر ساده نخواهد بود.

* ماشین سازی گام به گام به سوی لیگ یک
امیدهای ماشین سازی با فرهاد کاظمی برای بقا در لیگ برتر هفته به هفته کمرنگ تر از هفته قبل می‌شود. ماشین سازی نه تنها با تنها ۱۶ امتیاز کم امتیاز ترین تیم لیگ برتر است و به تنهایی در قعر جدول قرار گرفته است و کمترین شانس را برای بقا در لیگ برتر برای خود متصور می باشد که با ۱۵ شکست پر شکست ترین تیم در جدول رده بندی هم محسوب می‌شوند. همچنین این تیم با ۳۷ گل خورده ضعیف ترین خط دفاعی لیگ و با ۱۷ گل زده ضعیف ترین خط حمله لیگ را در اختیار دارد.

کد N1669919

وبگردی