آفتاب
با متخلفان برخورد می شود؛

سیزده بدر؛روزی برای انس باطبیعت/کوله بار سفرتان خالی ازسلاح و تبر

سیزده بدر؛روزی برای انس باطبیعت/کوله بار سفرتان خالی ازسلاح و تبر

خرم آباد - لرستانی‌ها روز سیزده فروردین‌ را با رفتن به دامان طبیعت پرسخاوت زاگرس آغاز کرده‌اند،روزی که انتظار می‌رود با توشه خالی از سلاح و تبر حیات‌وحش و محیط‌زیست هم روز آرامی داشته باشند.

خبرگزاری مهر – گروه استانها: لرستان در قلب زاگرس و مرکز این رشته کوه زیبا قرارگرفته است، استانی با جاذبه‌های بی بدیل از آبشارها، تالاب‌ها و دشت های سرسبز گرفته تا رودخانه‌های خروشان و کوهستان‌ها و جنگل‌های بکر و کم نظیر.

طبیعت لرستان در روز سیزده بدر علاوه بر پذیرایی از مردم استان لرستان، خوان پربرکت خود را به روی گردشگران و طبیعت گردان سایر استان‌ها نیز گشوده است تا این دیار پرجاذبه میزبان طبیعت گردانی از جای‌جای کشورمان باشد.

در این میان حفاظت از طبیعت این دیار به عنوان قلب زاگرس و بام طبیعت ایران از اهمیت مضاعفی برخوردار است چراکه به اعتقاد کارشناسان به خطر افتادن جنگل‌های این استان می تواند تأثیرات بسیار پیچیده‌ای بر روی کل اکوسیستم ناحیه زاگرس در پی داشته باشد.

استان لرستان میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه‌های اصلی گونه منحصربه‌فرد بلوط در غرب کشور بوده که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استان های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرارگرفته است. همچنین جنگلهای استان لرستان در بین استانهای زاگرس نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد.

این در حالی است که در سالهای اخیر جنگل‌ها و مراتع زاگرس تهدیدات بسیاری را تجربه کرده و در این بین بخش عظیمی از وسعت این جنگلهای ارزشمند از دست رفته اند. استان لرستان نیز از گزند آسیبها در امان نمانده و متاسفانه تخریب‌های خرد و کلان بسیاری را تجربه کرده است.

در این میان طی روز طبیعت به عنوان بزرگ‌ترین پیک نیک و طبیعت‌گردی مردم ایران، محیط‌زیست و جنگل‌ها و مراتع میزبان تخریب‌های گسترده‌ای هستند که امید می‌رود با ارتقای فرهنگ زیست محیطی مردم شاهد کاهش روزافزون این تخریب‌ها باشیم.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فعالیت فعالان و اعضای تشکل های زیست محیطی و همچنین پرسنل محیط زیست در روز سیزده بدر اظهار داشت: این افراد در مناطق مختلف حضور مردم و طبیعت گردان در روز طبیعت توزیع شده اند.

مهرداد فتحی بیرانوند با اشاره به استقرار ایستگاههای انس با طبیعت در مناطق مختلف استان عنوان کرد: همچنین گشت های نظارتی نیروهای محیط زیست نیز در سطح مناطق مختلف استان را خواهیم داشت.

مدیر کل محیط زیست لرستان با اشاره به برخورد با متخلفین شکار و صید ماهی و همچنین قطع درختان در مناطق مخلف گفت: در این راستا از شهروندان لرستانی انتظار داریم که الزامات زیست محیطی را رعایت کنند.

وی از توزیع کیسه های زباله و بروشورهای زیست محیطی با همکاری انجمن زیست محیطی بین گردشگران خبر داد و گفت: تحویل گرفتن سبزها از همشهریان و توزیع پلاستیک مخصوص زباله توسط پاکبانان خدمات شهری منطقه باهمکاری سازمان پسماند از دیگر اقدامات در دستور کار است.

کد N1669649

وبگردی