آفتاب
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی

هدف روز طبیعت تکیه بر گفتمان حراست از داشته های زیست محیطی است

هدف روز طبیعت تکیه بر گفتمان حراست از داشته های زیست محیطی است

اراک - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: هدف از نامگذاری 13 فروردین با عنوان روز طبیعت، تکیه بر گفتمان حراست از داشته های زیست محیطی و حفاظت از منابع پایه است.

به گزارش ایرنا، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: زندگی انسان با محیط زیست و طبیعت گره خورده به طوری که بقاء زندگی آدمی بدون محیط زیست امکان پذیر نیست و آحاد جامعه باید ضمن بهره گیری از طبیعت و محیط زیست در حفظ و نگهداری این نعمت الهی کوشا باشند.
وی ادامه داد: اینکه در تفریح و تفرج چندساعتی خسارت های جبران ناپذیری بر محیط وارد شود فاجعه ای عظیم است و همه باید حراست از محیط زیست به عنوان سرمایه بین نسلی در تمامی ایام سال حساس باشند و خود را سهیم بدانند.
امام جمعه اراک بیان کرد: هر سال با فرا رسیدن روز طبیعت مردم برای سپری کردن این روز به طبیعت و دشت ها می روند تا از این نعمت الهی بهره مند شوند اما صحنه هایی از شکستن و قطع درختان و رها سازی زباله در طبیعت به جا می ماند که این مسئله زیبنده فرهنگ ایرانی و اسلامی نیست.
وی افزود: دوستداران محیط زیست در زمان حضور در طبیعت باید از قطع درختان و رها سازی پسماند های غذایی به خصوص مواد پلاستیکی خودداری کرده و در صورت نیاز به آتش، از زغال آماده استفاده کنند و از شکستن سرشاخه درختان جلوگیری کنند و نیز خاکستر آتش را با آب و خاک خاموش کنند.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی اظهار کرد: در صورت بی توجهی به نکات زیست محیطی و وارد نمودن آسیب، تخریب و رهاسازی زباله ها بدون شک شاهد از بین رفتن محیط زیست خواهیم بود.
وی، با بیان اینکه احترام به طبیعت و حفظ محیط زیست از آموزه های دین مبین اسلام است، بیان کرد: در قرآن کریم از نابود کردن و تخریب محیط زیست به عنوان اعتداء (تجاوز) نام برده شده است و بر این اساس کسانی که رفتار ناشایست نسبت به محیط زیست داشته باشند، از رحمت و محبت خداوند محروم خواهند بود.
آیت الله دری نجف آبادی ادامه داد: اسلام بین انسان و محیط زیست، جدایی قائل نیست و آن ها را مکمل یکدیگر می داند، از این رو دین اسلام کامل ترین سفارش ها را برای حفاظت از محیط زیست دارد و تمامی جنبه های انسانی را در ارتباطی هماهنگ و موزون با مسیر الهی، در قرآن کریم به تصویر کشیده است.
استان مرکزی با توجه به قدمت تاریخی و اقلیم، از جاذبه های گردشگری تاریخی، طبیعی و مذهبی متعددی بهره مند است و دارای 32 منطقه نمونه گردشگری است.
آب‌گرم و سرچشمه محلات، غار نخجیر، منطقه بوجه در خمین، سراب عباس‌آباد شازند، تالاب و کویر میقان، روستاهای هزاوه و انجدان در شهرستان اراک و وفس در شهرستان کمیجان، منطقه حفاظت شده هفتاد قله، غار سفیدخانی و چشمه چپقلی اراک، محوطه تاریخی خورهه در محلات، غار سوله خونزا، غار کبوتر و غار آسیلی از مهمترین جاذبه های طبیعی استان مرکزی به شمار می روند.
3017/6013/خبرنگار: مصطفی مجللی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
کد N1669512

وبگردی