آفتاب

پویش نه به ریختن زباله ها سرآغاز پایداری محیط زیست

پویش نه به ریختن زباله ها سرآغاز پایداری محیط زیست

گچساران- ایرنا - پویش نه به ریختن زباله ها سرآغاز توسعه پایدار محیط زیست به عنوان یکی از عوامل توسعه است.

به گزارش ایرنا، با توجه به در پیش بودن روز طبیعت (سیزده بدر) و تجربه سال های گذشته در نامهربانی با طبیعت و رهاسازی مقادیر زیادی از زباله ها در مناطق گردشگری عزم ملی برای نه به ریختن زباله ها لازمه صیانت از این سرمایه های خدادادی است.
**کارکردهای جنگل ها
کارشناسان تولید اکسیژن، تنوع زیستی، حیات پرندگان، تبدیل قطرات باران به منابع آب زیرزمینی به جای سیلاب و جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش آلودگی های هوا و آلایندگی های صوتی محیط پیرامون را از کارکردهای درختان می دانند که با رهاسازی زباله ها در معرض تهدید هستند.
**نگاهی به آمار و پیامدهای ریختن زباله ها
هر دقیقه در ایران، حدود پنج تن زباله پلاستیکی دور ریخته می‌شود که این مواد 250 الی 500 سال در محیط زیست می‌مانند و تجزیه نمی‌شوند.
کیسه‌های پلاستیکی با باد جابه جا شده و وارد رودخانه‌ها و کانال‌های آب می‌شوند و درصورت ورود به محیط زیست دریایی، وارد زنجیره غذایی جانوران دریایی شده و سالانه هزاران گونه از جانوران آبزی می شود.
ایران یکی از پنج کشور اصلی در زمینه مصرف مواد پلاستیکی است.
** صیانت از جنگل ها لازمه رونق جهانگردی و ایرانگردی
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت که فرهنگ سازی برای تغییر نگاه ها به محیط زیست در طبیعت گردی ها ضروری است.
غلام رضا تاجگردون بیان کرد که صیانت از جنگل ها و طبیعت مناطق گردشگری به عنوان ظرفیت های رونق صنعت ایرانگردی و جهانگردی نیازمند توجه بیشتری است.
وی با اشاره به نامگذاری سال 1396 از سوی رهبر فرزانه انقلاب به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال بر ضرورت پیوستن همه اقشار جامعه به پویش نه به ریختن زباله ها در طبیعت به عنوان سرآغاز رونق صنعت گردشگری تاکید کرد.
تاجگردون افزود که تخریب جنگل ها و محیط زیست می تواند زمینه ساز افزایش آثار آلودگی هوا بر سلامت انسان، ناپایداری منابع آب و خاک به عنوان زیرساخت های توسعه کشاورزی و افزایش درآمد مردم نیز باشد.
** آموزه های دینی در اهمیت پاسداشت طبیعت
امام جمعه موقت گچساران گفت که احترام به طبیعت و پاکیزگی از آموزه های دین مبین اسلام است که برخی شهروندان از آن غفلت می کنند.
حجت الاسلام پرویز خواجه زاده افزود که پویش نه به ریختن زباله ها که از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) راه اندازی شده اقدامی ارزشمند در راستای پایداری جنگل ها و مناطق گردشگری است.
وی بیان کرد که نگاه مصرف گرایی به محیط پیرامون و دور کردن زباله ها از خود از سوی برخی شهروندان به دور از اخلاق اسلامی است.
خواجه زاده تصریح کرد که حفاظت از محیط زیست برای سلامت و رفاه نسل های آینده ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
** مسئولیت پذیری در طیبعت گردی ها
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت که سلامت محیط زیست نیازمند مسئولیت پذیری شهروندان در طبیعت گردی ها و پیوستن به پویش نه به ریختن زباله هاست.
عبدال دیانتی نسب با اشاره به اینکه ریختن حجم زیادی از ظروف یک بار مصرف، کیسه های یلاستیکی، قوطی های نوشابه و کنسرو، با توجه به اینکه سال های طولانی برای بازگشت به طبیعت نیاز دارد افزود که محیط زیست توان این همه آلودگی و ریختن زباله ها را ندارد.
وی اظهار داشت: پیشگیری از آلودگی منابع آب و خاک با فرهنگ سازی جمع آوری زباله ها به جای رهاسازی در طبیعت و خاموش کردن کامل آتش در جنگل ها در هنگام طبیعت گردی ازجمله کارهایی است که شهروندان مسئولیت پذیر می توانند برای صیانت از محیط زیست انجام دهند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران با اشاره به اینکه اقتصاد سبز یعنی فعالیت های اقتصادی بدون ضرر زدن به محیط زیست، گفت که 18 واحد تولیدی و صنعتی آلاینده در این شهرستان سال گذشته اخطار زیست محیطی دریافت کردند.
دیانتی نسب افزود: این واحدها شامل هفت سنگ شکن، 2 واحد بیمارستان، چهار دکل ملی حفاری، 2 کارخانه آسفالت و سه کشتارگاه مرغ و دام است.
وی بیان کرد: اخطار به این واحدها در راستای اجرای مفاد قانون مدیریت پسماند و به دلیل پراکنده شدن ضایعات این واحدها در محیط زیست داده شد.
وی ادامه داد که پویش نه به ریختن زباله ها می تواند سرآغاز محیط زیست پایدار باشد.
دیانتی نسب تصریح کرد که رونق صنعت گردشگری، کشاورزی پایدار با حفاظت از منابع آب و خاک، کاهش آلودگی هوا و سلامت انسان از کارکردهای جنگل هاست که باید برای تحقق ادامه حیات این سرمایه های ارزشمند رسانه های ارتباط جمعی بسیج شوند.
** ضرورت پیشگام شدن الگوهای فرهنگی
کارشناس ملی داوری فوتبال کشور گفت که ورزشکاران به عنوان الگوهای اثر بخش جامعه برای پیوستن به پویش نه به ریختن زباله ها پیش قدم شوند.
نوذر رودنیل افزود: همان طور که بدن انسان برای سلامتی نیازمند ورزش است، طبیعت نیز برای ادامه بقای خود نیاز به پاکی و خالی بودن از آلودگی هاست که تحقق این امر در گرو تلاش همه اقشار جامعه به ویژه الگوهای فرهنگی است.
وی با اشاره به عبارت شهر ما خانه ماست، تصریح کرد که در صورتی که انسان باور داشته باشد محیط پیرامونش مانند خانه اوست، هرگز به رهاسازی زباله ها در طبیعت اقدام نخواهد کرد.
این کارشناس داوری فوتبال کشور بیان کرد که طبیعت پاک سر آغاز سلامت آب، خاک و زمین به عنوان بسترهای زندگی انسان هاست.
رودنیل ابراز داشت که رهاسازی زباله ها در زیباترین جلوه های آفرینش در شان فرهنگ اسلامی و تمدن چندین هزار ساله ایرانی نیست.
وی، از تمام مردم ایران خواست برای صیانت از مناطق گردشگری زباله های خود را در کیسه ریخته و در مناطق تعیین شده قرار دهند.
رودنیل افزود که پویش نه به ریختن زباله ها که از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در تعطیلات عید امسال برای فرهنگ سازی آغاز شد، اقدامی ارزشمند است.
وی از دیگر رسانه های ارتباط جمعی خواست به این پویش سبز بپوندد.
شهرستان گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد سه منطقه حفاظت شده با 60 هزار هکتار مساحت دارد.
این شهرستان در ایام نوروز امسال مقصد 700 هزار گردشگر نوروزی بوده است.
خبرنگار: فرزانه شریفی**انتشار دهنده:حسینعلی رشکی
8143 /8005
کد N1669148

وبگردی