آفتاب

کاخ سفید: آمریکا باید واقعیت سیاسی در سوریه را بپذیرد

کاخ سفید: آمریکا باید واقعیت سیاسی در سوریه را بپذیرد

تسنیم نوشت: سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که واشنگتن باید واقعیت سیاسی در سوریه را قبول کند و بپذیرد که آینده «بشار اسد» به مردم سوریه مربوط می‌شود.

به گزارش «رویترز»، کاخ سفید، روز جمعه اظهارات مقام‌های ارشد دولت آمریکا، که گفته‌اند ایالات متحده در حال حاضر بر حذف «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه از قدرت تمرکز ندارد را تایید کرد و گفت که اولویت واشنگتن شکست گروه تروریستی داعش است.

براین اساس، «نیکی هیلی» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: «شما عرصه نبردهایتان را انتخاب می‌کنید. و با چنین نگاهی گاهی اولویت‌هایتان تغییر می‌کند. اولویت ما الان دیگر این نیست که بر رفتن بشار اسد (رئیس‌جمهوری سوریه) تمرکز کنیم.» این اظهارات ساعاتی پس از آن بیان شده است که «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا، نیز به‌طور تلویحی از تغییر موضع واشنگتن در قبال بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه خبر داد بود.

در همین راستا، «شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه طی نشست خبری گفت: «در مورد اسد یک واقعیت سیاسی وجود دارد که باید آن را بپذیریم... این، موضع کنونی ما است.»

اسپایسر عدم توانایی دولت سابق آمریکا به ریاست «باراک اوباما» درخصوص متقاعد کردن بشار اسد به کناره‌گیری را به باد انتقاد گرفت. دولت اوباما طی سال‌های اخیر تلاش می‌کرد تا با روسیه به توافقی دست باید که در نهایت به کناره‌گیری اسد از قدرت منتهی شود.

سخنگوی کاخ سفید گفت: «ما فرصت داشتیم و اکنون باید روی شکست دادن داعش تمرکز کنیم. آمریکا اولویت‌های عمیقی در سوریه و عراق دارد. ما تصریح کردیم که مقابله با تروریسم به خصوص برای شکست دادن داعش، جزو اولویت‌های مهم ما است. به همین علت است که نیروهای ما در ائتلاف جهانی به همراه نیروهای محلی علیه داعش در عراق و سوریه اقدام می‌کنند. واقعیتی وجود دارد که در دولت قبلی وجود نداشت.»

این در حالی است که «جان مک‌کین» و «لیندزی گراهام» سناتورهای جمهوری‌خواه این تغییر موضع در سیاست خارجی آمریکا را تقبیح کردند. آنها می‌گویند ماندن بشار اسد در راس قدرت پاداشی بزرگ برای روسیه و ایران خواهد بود.

52311

کد N1669145

وبگردی