آفتاب

ایران مهمان ویژه جشنواره کتاب، قهوه و شکلات در استانبول

ایران مهمان ویژه جشنواره کتاب، قهوه و شکلات در استانبول

جشنواره کتاب، قهوه و شکلات امروز با حضور سفیر ایران در آنکارا و بختیار اسدزاده، سرکنسول این کشور در استانبول، پروفسور ایلبر اورتایلی مورخ و دانشمند نامی ترک در موزه نظامی حربیه استانبول افتتاح شد.

به گزارش ایلنا، محمدابراهیم طاهریان فرد در این جشنواره در گفت‌وگو با آناتولی با اشاره به ریشه‌های تاریخی روابط دو کشور اظهار داشت:‌ استانبول شهر فرهنگ و تمدن است و این جشنواره فرصت مناسبی برای معرفی فرهنگ دو کشور به بازدیدکنندگان محسوب می‌شود.

او ادامه داد: همان‌طور که گفته می‌شود از این جشنواره حدود نیم میلیون نفر هر سال بازدید می‌کنند که این امر خود بسیار حائز اهمیت است.

سفیر ایران در ترکیه با تأکید بر ضرورت افزایش تلاش دو کشور در حوزه اقتصاد و فرهنگی، تصریح کرد: گام برداری در حوزه اقتصادی و تنظیم نقشه راه در مورد آن خیلی آسان تر است. از این لحاظ روابط اقتصادی دو کشور در یک مسیر مناسب و رو به توسعه ای قرار دارد و در این جا لازم است که روابط به طور متوازن پیش رود.

طاهریان‌فرد برگزاری این جشنواره در ایام نوروز را مهم دانست و ادامه داد: ما باید کنار توسعه روابط اقتصادی و تجاری بیش از پیش روی موضوعات فرهنگی و به‌ویژه معرفی آن به جوانان و نسل جوان تمرکز داشته باشیم.

در همین راستا، ایلبر اورتایلی، نیز با اشاره به روابط کهن اقوام ترک و ایرانی در پیش از اسلام، خاطرنشان کرد:‌ "دوران ساسانی و هخامنشی مانند روابط این اقوام پس از اسلام نیز بسیار مهم است. در تاریخ دیده می‌شود که ایرانی‌ها پیش از ترک‌ها به اسلام گرویدند و از این رو برخی اصطلاح‌های دینی مانند نماز، پیغمبر و وضو(در ترکی آب‌دست) به زبان فارسی است.

اورتایلی همچنین افزود: همان‌طور که تمدن و فرهنگ یونان باستان برای اروپایی‌ها بسیار اهمیت دارد، فرهنگ ایران باستان نیز همان اندازه نزد ترک‌ها ارزشمند است و تحقیر این فرهنگ ما را بسیار ناراحت می‌کند.

این مورخ و استاد دانشگاه معروف ترکیه تأکید کرد:‌ البته باید به نقش ترک‌ها در شکل‌گیری ارتش ایران اشاره کرد. ما باید برای شناخت ایران و ترکیه نخست باید فرهنگ آنها را دریابیم. در خیلی از اصطلاحات نظامی ایران هنوز واژگان ترکی به کار برده می‌شوند.

عبدالرضا راشد، وابسته فرهنگی سرکنسولی ایران در استانبول نیز گفت: "در این جشنواره که ایران به عنوان مهمان ویژه آن انتخاب شده، غرفه‌ای برای کشورمان اختصاص یافته که در آن آثار برخی نویسندگان ایرانی در حوزه‌های گوناگون را به علاقه‌مندان معرفی خواهیم کرد.

او می‌گوید: این جشنواره در یکی از بهترین محل‌های استانبول در حال برگزاری است که به نظرم می‌تواند در تقویت روابط دو کشور نقش موثری خواهد داشت. کنار این جشنواره همچنین همایشی تحت عنوان ارتباطات عثمانی و صفویه نیز برگزار خواهد شد.

در همین زمینه، دکتر فوندا اونکول مسئول برگزاری این جشنواره نیز با اشاره به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی در نزدیکی ملل کشورها به یکدیگر، درباره دلیل انتخاب ایران به عنوان کشور مهمان گفت:‌ "با آن‌که ایران یک کشور تاریخی و از همسایه‌های مهم ترکیه به شمار می‌رود، مردم کشورمان آشنایی لازم از این کشور را ندارند. یکی از دلالیل انتخاب ایران به عنوان کشور مهمان این امر بود.

او همچنین ادامه داد: یکی دیگر از دلایل نیز معرفی تولید کنندگان قهوه ترکیه کنار کتاب به علاقه‌مندان قهوه در ایران است. همان‌طور که می‌دانیم ایرانیان علاقه ویژه‌ای به انواع قهوه دارند، دسترسی آنها به قهوه مرغوب کمتر از ترکیه است. آنها می‌توانند در صورت درخواست با ما ارتباط برقرار کرده و نمایندگی این تولید کنندگان بزرگ قهوه را در کشورشان داشته باشند.

شایان ذکر است، این جشنواره که امروز 31 مارس شروع به کار کرده است تا 9 آوریل در موزه منطقه حربیه استانبول ادامه خواهد داشت.

کد N1669058

وبگردی