آفتاب

گنجینه های مازندران ؛ امتداد جاذبه های جادوئی سرزمین کهن

گنجینه های مازندران ؛ امتداد جاذبه های جادوئی سرزمین کهن

ساری - ایرنا - تاریخ مازندران و آداب و رسوم مردمان این دیار را باید روی دیوارها و طاقچه های اتاق های سنتی موزه و خانه موزه هائی جست و جو کرد این روزها به خاطر تعطیلات نوروزی رونق خاصی گرفته است .

زیبائی های جادوئی طبیعت مازندران از امواج آبی خزر گرفته تا طراوت غنچه های بنفشه ای که زیر بوته های خشن در دشت و دمن مخفی شده اند ، شاید مهم ترین بهانه برای انتخاب این دیار سرسبز و همیشه بهار برای گردشگری باشد ، ولی تنها دلیل سفر محسوب نمی شود .
گنجینه های مازندران که در جای جای نقاط شهری و روستائی این استان دایر شده ، نقش دسر خوشمزه ای را دارد که غذای اصلی را برای سفارش دهنده ، دلچسب تر می کند.
مازندران تاریخ پر فراز و نشیب ولی در عین حال ساده ای دارد ، به سادگی قلب پاک مردمانش که میهمان نوازی را در طول تاریخ زیستشان در این سرزمین پرناز و نعمت تداوم بخشیده اند و پی بردن به ریزه کاری های این تاریخ ، نیاز به گشت و گذار در گنجینه هایی دارد که این روزها با فشردگی بیشتری فعالیت دارند.
موزه ها و خانه موزه های مازندران با همان ابزار و وسایل قدیمی چیده شده در آن به ما نشان می دهد که چطور پدران و مادرانمان زندگی می کردند و چه می پوشیدند ، هنرشان چه بود و چه ها می خوردند .
موزه ها همچون پرده های صحنه تئاتر برایمان مراحل تغییر زندگی و شهرنشین شدنمان را نشان می دهند و از این طریق نقش بی بدیلی را در انتقال فرهنگ ، رسوم و آداب استان ایفا می کنند .
** موزه مردم شناسی آلاشت ، پیوند سنت و طبیعت
موزه مردم شناسی آلاشت ، از جمله گنجینه های تاریخی مازندران است که بنایش منسوب به خانه پدری رضا شاه پهلوی و زادگاه پهلوی اول است .
این بنای 2 طبقه با خشت خام و بام شیروانی برگرفته از معماری بومی منطقه احداث شد .
این بنا در سال 1388 به همت مردم آلاشت ومشارکت شهرداری شهر و اداره کل میراث فرهنگی مازندران به عنوان موزه مردم شناسی افتتاح شد و اشیا مردم شناسی مرتبط با زندگی روزمره ساکنان منطقه در گذشته و برخی از اموال فرهنگی متعلق به پهلوی اول در آن نگهداری می شود و در معرض نمایش گذاشته شد .
**سایت موزه گوهرتپه ، نمادی ازشهرنشینی کهن
محوطه باستانی گوهرتپه در 2 کیلومتری شهر رستمکلا قرار دارد که براساس یافته های باستان شناسی حاصل از کاوش نشان می دهد که این منطقه از اواخر دوران مس و سنگ ( اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد ) روند روستانشینی را طی کرده و وارد دوره شهرنشینی یا جوامع پیچیده عصر برنز شد .
این مجموعه یکی از نخستین جوامع عصر برنز حاشیه دریای خزر است که از 1386 به عنوان سایت موزه بین المللی آغاز به کار کرد.
** خانه موزه مکرمه قنبری ، نماد هنرمندی بانوان مازندران
خانه موزه مکرمه قنبری یکی از موزه های غیر دولتی مازندران است که با مجوز سازمان میراث فرهنگی کشور در مرداد 1384 افتتاح شد .
مکرمه قنبری متولد روستای دریکنده بابل ، هنرمند خود آموخته و نقاش سبک پست مدرنیسم بود که به خاطر نقاشی هایش به شهرت جهانی رسید .
روحیات و شرایط خاص زندگی موجب گرایش وی به هنرنقاشی شد و باعث شد تا به نقش پردازی بر در و دیوار و حتی لوازم خانگی و هر آنچه که در دسترس بود ، می پرداخت .
خانه این هنرمند پس از فوتش در سال 1384 به موزه ای از آثار و نقاشی هایش تبدیل شده است و با وجود اینکه از نظر رده بندی در جایگاه موزه های محلی محسوب می شود ، اما مخاطبان جهانی دارد .
**موزه نیما یوشیج ، خانه ای در آمیختگی طبیعت بکر و معماری سنتی
خانه نیما یوشیج شاعر بلند آوازه کشور در روستای ' یوش ' از توابع بخش بلده شهرستان نور واقع است .
یوش روستایی است با قدمت نسبتا کهن در اقلیم کوهستانی و ییلاقی که طبیعت بکر و بافت روستایی آن به خوبی حفظ شده است .
وجود خانه پدری نیما در این روستا ، بیش از پیش به ارزش فرهنگی این منطقه افزوده است و زادگاه او که آرامگاه وی نیز شده است از بناهای دوره قاجار است .
خانه نیما یوشیج در سال 1375 از سوی سازمان میراث فرهنگی با شماره 1802 در فهرست آثار ملی ثبت و در سال 1388 به عنوان موزه پدر شعر و ادب نو پارسی بازگشایی شد .
** موزه شهدای آمل ، نماد معماری ویژه مازندران
بقعه میر بزرگ در بافت قدیم شهر آمل خیابان مفتح و درمحدوده بازار قرار دارد .
این اثر تاریخی در زمان سلطنت شاه عباس صفوی درسال 1020 هجری قمری بر روی قبر میر قوام الدین مرعشی بنیانگذار سلسله مرعشیان در اواخر قرن هشتم هجری قمری ساخته شد .
بنای این بقعه باشکوه به لحاظ ویژگی های معماری شامل گنبد ، سردرها ، کتیبه ها و هنر کاشیکاری در مازندران کم نظیر است .
این بنا در سال 1310 به شماره 59 به عنوان یکی از آثار ملی کشور ثبت شد و در 21 بهمن سال 1386 با مشارکت بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران و اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان با هدف اشاعه دستاوردهای معنوی فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان موزه شهدای آمل بازگشایی شد .
** کاخ موزه رامسر ، تابلویی از آثار هنری
ساخت مجموعه باغ وکاخ مرمر در سال 1316 در ضلع جنوبی شهر رامسر به دستور پهلوی اول آغاز شد و چهار سال ساخت آن زمان برد .
در سال 1387 با عنوان باغ رامسر و مستحدثات آن با شماره 2323 در لیست فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در سال 1379 به عنوان کاخ موزه رامسر گشایش یافت .
آثار به نمایش در آمده در این موزه شامل یافته های باستان شناسی ، مبلمان ، فرش خای بی نظیر هنرمندان ایرانی ، تابلوهای نفیس از نقاشان دنیا ، بوفه های آنتیک ، شمعدان ها ، ظروف چینی ، بلوری و کریستال ، مجسمه های برنزی و مرمرین و دیگر آثار منحصر بفرد هنرمندان بزرگ جهان است .
مسئول موزه های اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت که تاریخ شهر ساری ( عمارت کلبادی ) ، تاریخ شهر بابل ، خانه موزه نیما یوشیج ، تاریخ شهر آمل ، شهدای آمل ، مردم شناسی برسه تنکابن ، مردم شناسی آلاشت ، سایت موزه گوهرتپه ، مردم شناسی کندلوس ، مردم شناسی رامسر ، خانه موزه مکرمه قنبری و کاخ موزه رامسر موزه ها ، کاخ موزه و سایت موزه های مازندران هستند .
مریم الطافی با اشاره به اینکه از این تعداد 11 موزه و 2 سایت موزه هستند ، افزود : از این تعداد کاخ موزه رامسر ، مردم شناسی شمال رامسر ، مکرمه قنبری بابل و مردم شناسی کندلوس نوشهر موزه های شخصی هستند و بقیه موزه ها ، دولتی هستند .
وی ادامه داد : از 28 اسفند پارسال تاکنون حدود 40 هزار نفر از موزه های دولتی مازندران بازدید کردند .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشاردهنده : حسن فلاحتی
2096/1654
کد N1669017

وبگردی