آفتاب

رانش زمین به 15 واحد مسکونی در خراسان شمالی خسارت زد

رانش زمین به 15 واحد مسکونی در خراسان شمالی خسارت زد

بجنورد- ایرنا- مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: رانش زمین که در روزهای پایانی سال 95 در روستای 'پسرکانلو' بجنورد رخ داد تاکنون به 15 واحد مسکونی در این روستا خسارت زده است.

حسین عظیمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر اساس بررسی های اولیه بارندگی های زیاد و همچنین جاری شدن آب سرریز از منبع آب سبب شده تا در این روستا پدیده رانش رخ دهد.
وی گفت: تیمی متشکل از مدیریت بحران، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و متخصصان زمین شناسی برای بررسی این مشکل در روستا حاضر شده اند.
وی افزود: خسارت وارد شده به هفت واحد مسکونی جدی بود و برای جلوگیری از وقوع حادثه جانی، هفت دستگاه کانکس تهیه و در محل مدرسه روستا مستقر شد اما خانواده های خسارت دیده حاضر نشدند در کانکس ها مستقر شوند.
وی خاطر نشان کرد: با وجود اعلام اینکه مسئولیت وقوع هر گونه حادثه ناشی از ادامه سکونت در این روستاهای ناایمن و خسارت دیده با خود مالکان است، زیراکه روستاییان هنوز خانه خود را با وجود هشدارهای مسئولان ترک نکرده اند.
عظیمی گفت: هشدارهای لازم برای ناایمن بودن خانه های مزبور به صورت کتبی به مالکان داده شده است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی درباره حادثه های احتمالی ناشی از خسارت وارد شده به علمک های گاز خانگی گفت: شرکت گاز اقدامات و تدابیر لازم را در این باره انجام داده است.
عظیمی اظهار کرد: خاک این منطقه لسی است و به همین لحاظ پتانسیل وقوع رانش زمین در شرایط بارندگی زیاد و جاری شدن روان آب بالا است.
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بجنورد هم در این باره گفت: روستای پسرکانلو نیاز به جابجایی دارد.
رضا جبار ایمانی اظهار کرد: سه نقطه برای جابه جایی این روستا جانمایی شده که شرایط آن به لحاظ جنس خاک در دست بررسی است.
وی تصریح کرد: خاک هر کدام از این نقاط که در آزمایش های خاک شناسی مناسب تر باشد، محل جابه جایی روستای پسرکانلو خواهد بود.
جبار ایمانی گفت: نظر اعضای ستاد بحران شهرستان و فرماندار بجنورد نیز بر این است که روستای پسرکانلو باید جابه جا شود.
وی تصریح کرد: خاک منطقه مزبور به طور کلی مستعد وقوع رانش زمین است زیرا خاک رس با مرطوب شدن زیاد و بارگذاری زیاد آب، مستعد رانش می شود.
به گفته جبارایمانی چاه های جذبی که برای فاضلاب حفر شده نیز تاثیر بسیار زیادی در ناپایداری خاک و وقوع رانش زمین در روستای پسرکانلو دارد.

*اعلام آمادگی هلال احمر خراسان شمالی برای امدادرسانی
رئیس جمعیت هلال احمر بجنورد گفت : با توجه به رانش زمین در روستای پسرکانلو تمامی اقدامات و آمادگی های لازم به منظور امداد رسانی و اسکان آسیب دیدگان انجام شده است.
حمید امیری همچنین از ارسال هشت چادر به این روستا خبر داد و افزود : پیش از این نیز تعدادی کانکس به روستا منتقل و کلاس های مدرسه نیز برای اسکان آماده شده است.
وی گفت: با پیش بینی وقوع رانش در روستای نرگسلو، این جمعیت آمادگی لازم برای امداد رسانی به روستائیان این منطقه را دارد.
رانش زمین در اراضی تشکیل یافته از رسوب های لسی در خراسان شمالی تهدید است که مسوولان و مردم آن را جدی نگرفته اند.
براساس تحقیق یک کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی، این استان یکی از سیل خیزترین و فرسایش پذیرترین استان های کشور محسوب می شود که راه های مقابله با آن باید جدی گرفته شود.
طبق تحقیق مهندس بهمن هوشمند، افزون بر70 درصد از کل گستره دو میلیون و 840 هزار هکتاری این استان، در طبقه فرسایشی متوسط تا خیلی زیاد قرار دارد.
در تحقیق انجام شده از جمله اشکال مهم فرسایش در سطح استان، زمین لغزش ها هستند، بویژه سنگ ها و رسوبات حساس به فرسایش نسبت به پدیده لغزش حساس بوده و این نوع رسوبات بویژه در دامنه های پرشیب و با پوشش گیاهی کم به صورت توده های کوچک و بزرگ در جهت شیب دامنه ها حرکت کرده و موجب بروز پدیده رانش زمین یا همان زمین لغزش (Land Slide ) می شوند.
در این تحقیق آمده است، نمونه های زیادی از این رانش ها را می توان در مناطقی چون بدرانلو و روستای اسفیدان بجنورد، روستاهای اسطرخی و نامانلوی شیروان، هشت مرخ فاروج و حوزه سدهای بیدواز و شیرین دره در خراسان شمالی مشاهده کرد.
در این تحقیق به خسارات ناشی از زمین لغزش در استان نظیر تخریب ده ها هکتار باغ در روستاهای اسفیدان و اسطرخی، تخریب روستاهای قدیمی تاتار و خندقلو در منطقه بدرانلو و شورک زیارت در شهرستان شیروان اشاره شده است.
این تحقیق به مشکلات دیگری نیز نظیر رانش زمین در بخش هایی از روستای گلی و حسن سو در منطقه بدرانلو و روستای نامانلو در شیروان و نیز ورود رسوب به مخازن سدها و کاهش طول عمر مفید آن ها اشاره شده است.
با وجود این، کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری استان، ایجاد باغ آبی به شیوه سنتی در دامنه های اراضی شیب دار، ساخت خانه و حفر چاه فاضلاب، ایجاد دامداری و... را از جمله عوامل رانش زمین در این اراضی دارای رسوب لسی عنوان می کنند.
به گفته آنان، رسوبات لسی هرچند جزو رسوبات و خاک های حاصلخیز محسوب می شوند،اما این نهشته ها به صورت ذرات منفصل و فاقد هر گونه سیمان بوده و حساسیت خیلی زیادی برخوردار هستند.
روستای پسرکانلو با 65 خانوار جمعیت در 25 کیلومتری بجنورد قرار دارد.
7185/ 3007 / 6042 خبرنگاران: کبری علی آبادی. ربابه صانعی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
کد N1669016

وبگردی