آفتاب
گزارش مهر از اتفاقات سال جودو؛

پایان سال آشفته جودو و امید به آینده/حرکت سرپرستی در سراشیبی سقوط

پایان سال آشفته جودو و امید به آینده/حرکت سرپرستی در سراشیبی سقوط

جودو ایران در حالی سال ۹۵ را به پایان رساند که تصمیمات غیرمنطقی و غیرکارشناسی سرپرستی که برای برگزاری انتخابات آمده بود این رشته المپیکی را به سراشیبی سقوط کشاند.

به گزارش خبرنگار مهر، سال ۹۵ برای جودو ایران خوب شروع نشد ولی بدون حاشیه تمام شد. سال ۹۵ را باید برای جودو کشور به دو بخش شش ماه تقسیم کرد. شش ماه نخست پر بود از تصمیمات غیرکارشناسی، حاشیه و مصاحبه های ضد و نقیض که به جرات می توان به لحاظ حاشیه سازی همین شش ماه را حداقل با ۵ سال گذشته مقایسه کرد.

مشکل جودو قبل از چند ماه پیش از المپیک شروع شد،آنجا که سرپرست فدراسیون که طبق قانون برای برگزاری مجمع انتخاباتی به این سمت منصوب شده بود، چند روز بعد از قبول مسئولیت خیال ماندن در جودو و برنامه ریزی برای چهار سال آینده به سرش زد. مردی که کمترین شناخت را از جودو داشت، با تصمیمات غیرمنطقی و غیرکارشناسی با جودو چنان کرد که همان اندک شانس کسب حداقل چند پیروزی روی تاتامی ریو نیز از دست برود. 

سال ۹۵ برای جودو با مدال نقره جواد محجوب و حذف ملایی در رقابتهای گراند اسلم تفلیس آغاز شد. پس از آن تیم ملی با کاروانی ۲۵ نفره راهی تاشکند شد و به کار خود در بیست و پنجمین دوره رقابتهای قهرمانی آسیا با مدال نقره علیرضا خجسته و برنز سعید ملایی پایان داد. خجسته با این مدال سهمیه المپیک را کسب کرد، ولی هرکز رنگ تاتامی ریو هم ندید. 

رفت و آمد مربیان
رشید خدابخش که ۱۷ آذرماه ۹۴ به عنوان سرپرست به جای رستگار هدایت فدراسیون را قبول کرده بود، قبل از آن که برادری خود را ثابت کند، برای ماندن چهار ساله در جودو برنامه مدار شد. این سرپرست کاراته ای که خیلی زود مجید زارعیان سرمربی تیم ملی را برکنار کرده بود، با طرح دهان پرکن مربیان تخصصی مسعود خسروی نژاد و حامد ملک محمدی را به تیم ملی وارد کرد و پس از آن هم تیم با هدایت منصوری راهی مسابقات قهرمانی آسیا شد و همانطور که پیش بینی می شد، نتیجه درخوری هم حاصل نشد. 

سرپرست ناآشنا به جودو، قبل از آنکه بخواهد شناخت خود از این رشته را افزایش دهد، دست به تغییر زد و بعد از رفتن زارعیان و به مشکل برخوردن مربیان تخصصی، «نصرت خان ولی» ازبک را به عنوان سوغات از مسابقات قهرمانی آسیا به تهران آورد و او سکان هدایت تیم ملی را به او سپرد و این مربی موسپید هم با اعضای تیم ملی به مشکل برخورد تا محجوب و ملایی به دور از اردو و نزد مربیان تخصصی پیش از المپیک تمرین کنند. حذف خجسته، مرادی، ملایی و محجوب در رقابتهای باکو و تک برنز محجوب در رقابتهای آلماتی، خروج محجوب از اردوی تیم ملی، پادرمیانی معاون وزیر برای بازگشت وی و..... دستاورد همین مربی ازبکستانی بود که معلوم نشد با کدام رزومه وارد ایران شد و چندهزار دلاری دستمزد گرفت و رفت.

طرح بد موقع برگزاری انتخابات
در حالی که مسئولان جودو سرگرم برنامه ریزی و آماده سازی برای حضور در بازیهای المپیک بودند و سرپرست فدراسیون مدعی کسب مدال در ریو بود، وزارت ورزش و جوانان به یکباره تصمیم به برگزاری مجمع انتخابات گرفت و ثبت نام از نامزدها برای حضور در این انتخابات آغاز شد. وزارتی ها که یک سال قبل به بهانه المپیک با استعفای محمدعلی رستگار مخالفت کرده بودند، حالا تصمیماتی می گرفتند که هر لحظه به جودو شوک وارد می کرد. 

خدابخش رفت، گواری آمد
سرپرست فدراسیون جودو که درمدت نزدیک به ۱۵۰ روز مسئولیت خود، چندان موفق عملکرد نکرده بود، بعد از ثبت نام در انتخابات، از فدراسیون خارج شد و احمد گواری کار را در دست گرفت. حضور گواری حداقل این حسن را داشت که او فقط برای برگزاری مجمع آمده بود و تمایلی به ماندن در جودو نداشت و همین موضوع باعث شد تا جودو با تثبیت کادر فنی حداقل در چند روز باقی مانده به ریو تمرینات بی حاشیه ای را دنبال کند.

تاتامی تلخ ریو
بعد از پشت سرگذاشتن تمامی حواشی، تیم دو نفره جودو با هدایت رودکی راهی المپیک ۲۰۱۶ برزیل شد. سعید ملایی همان دور نخست به «خالمورزایف» روس باخت و جواد محجوب هم که دور نخست استراحت داشت، در پیکار با «نیکیفروف» بلژیکی تن به شکست داده و از دوره مسابقات حذف شدند.

رقابت مدعیان در انتخابات
مجمع انتخاباتی فدراسیون جودو چهارم مهرماه به ریاست سیدنصرالله سجادی معاون توسعه ورزش قهرمانی در سالن اجتماعات آکادمی ملی المپیک برگزار و طی آن محمد درخشان با اخذ ۲۱ رای به عنوان رئیس جدید این فدراسیون انتخاب شد. آرش میراسماعیلی جدی ترین رقیب درخشان در این انتخابات موفق به اخذ ۱۸ رای شد.  رقابت مدعیان در این انتخابات بسیار نزدیک و بود و به دور دوم کشیده شد. در دور نخست  انتخابات فدراسیون جودو، محمد درخشان ١٨ رای، آرش میراسماعیلی ١٦ رای و رشید خدابخش ٥ رای کسب کردند تا انتخابات به دور دوم کشیده شود.

اقدامات درخشان
محمد درخشان بعد از ۹ سال یکبار دیگر روی صندلی ریاست فدراسیون نشست. وی۱۲ بهمن ۱۳۸۶ بعد از ۱۴۲ ماه ریاست در فدراسیون جودو از سمت خود استعفا داده بود. وی در دومین دوره مدیریت خود در جودو با توجه ویژه به جوانان و نوجوانان، برای آینده این رشته برنامه ریزی کرده است. دکتر فرشاد تجاری نایب شد و محمد بلوطی هم به عنوان دبیر فدراسیون فعالیت حکم گرفت. رودکی در سمت مدیرتیم های ملی ابقا شد، عباس فلاح مدیرفنی شد، مجید زارعیان سرمربی تیم ملی، منصوری، کاظمی، قاسمی نژاد، چاه خندق و دیگر مربیان جوان حکم گرفته و کار خود را آغاز کردند.

قطع همکاری میراسماعیلی با جودو
نام آرش میراسماعیلی با جودو ایران گره خورده و نمی توان او را از جودو جدا دانست. میراسماعیلی اگر کمی خوش شانس بود و برخی بداخلاقی ها بر علیه او نمی شد، الان رئیس فدراسیون  بود و در حال فعالیت برای ادامه کار، وی بعد از آنکه با اختلافی اندک نتیجه را به درخشان واگذار کرد در جمع خبرنگاران گفت: انتخابات بسیار نزدیکی را پشت سر گذاشتیم و این رقابت پرشور را به همه اعضای مجمع و کاندیداهای حاضر در انتخابات تبریک می گویم. از این به بعد به عنوان سرباز در خدمت جامعه جودو هستم و امیدوارم همه دست به دست هم بدهیم تا جودو از این وضعیت خارج شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با فدراسیون جودو و پیشنهاد همکاری با این فدراسیون موافقت می‌کند یا نه گفت: من سرباز جودو هستم اما اجازه بدهید مدتی استراحت کنم. قطعا در یک باشگاه جودو به این رشته خدمت خواهم کرد و امیدوارم همه دوستان موفق شوند.

نقره کاتاروها در مالت
 هشتمین دوره مسابقات جودو قهرمانی کاتای جهان ۱۰ تا ۱۲ مهرماه با حضور تیم هایی از ۳۲ کشور جهان در مالت در چهار کاتای استاندارد برگزار شد. جودو ایران به دلیل صادر نشدن روادید برای ۱۲ کاتارو، تنها با یک تیم در این رقابتها به میدان رفت.محمد حسن سالاری و محمد رضا صحرایی در«کودوکان گوشین جوتسو» کاتا تنها تیمی بود که در نهایت با کسب ۵۶۵ امتیاز پس از تیم ژاپن به مقام نایب قهرمانی جهان و مدال نقره دست یافت. تیم‌های ایتالیا ، اسپانیا ، فرانسه و پرتغال تیم هایی بودند که پس از ایران مقامهای سوم تا ششم مسابقات را بدست آوردند.

نوجوانان و چهار مدال نقره و برنز آسیا
دهمین دوره رقابتهای نوجوانان آسیا با حضور ۱۶۵ جودوکار از ۲۲ کشور در سالن «راجیو گاندی» شهر گوچی هند برگزار شد و نمایندگان ایران در نهایت با کسب یک مدال نقره و چهار برنز به کار خود پایان دادند. مریم بربط جودوکار وزن ۷۰- کیلوگرم تیم بانوان کشورمان به یک نشان نقره با ارزش دست پیدا کرد. در وزن ۸۱- کیلوگرم پسران، یاسین تقوی مدال برنز دوره قبل خود را تکرار کرد. علی پرهیزگاری که در وزن ۹۰- کیلوگرن دوره قبل برنز گرفته بود ، در این دوره در وزن ۹۰+ کیلوگرم همین مدال را کسب کرد. مجید وحید بریمانلو و مهدی برغمدی هم دو مدال برنز دیگر کسب کردند.

سکوی سومی آسیا برای جوانان
هفدهمین دوره رقابتهای جوانان آسیا بعد از پایان رقابتهای نوجوانان در هند با حضور ۱۴۴ جودوکار از ۱۹ کشور برگزار شد که در نهایت تیم جوانان ایران  با دو طلای محمد رشنونژاد و رامین صفویه، مدال نقره علیرضا خجسته و سه برنز مهدی فتحی پور، سبحان رسولی و زهرا باقری در این دوره از مسابقات روی سکوی سوم ایستاد.

روزهای خوب جودو از راه می رسد
جودو ایران که در طول چند سال گذشته حواشی زیادی را تجربه کرده است، در مدت شش ماه بعد حضور درخشان دوران تقریبا آرامشی را پشت سر گذاشت. بازیهای کشورهای اسلامی، مسابقات قهرمانی آسیا، قهرمانی نوجوانان و جوانان و بزرگسالان جهان از مهمترین برنامه های پیش روی جودو کشور است که می توان با میدان دادن به جوانان و به دور از نتیجه کرایی، برای رسیدن به روزهای خوب تلاش کرد.

برنامه های سال جدید
جودو هم مانند سایر رشته های ورزشی سال ۹۶ را به عنوان یک سال پرترافیک، سخت و فشرده پیش رو دارد. رشته ای که یک تیم ملی منسجم ندارد و در حال سرمایه گذاری روی جوانان برای تدارک یک تیم قابل اتکاست، باید در بازیهای کشورهای اسلامی، قهرمانی آسیا، قهرمانی جهان در رده های سنی مختلف، رقابتهای جایزه بزرک برای کسب امتیاز ورودی المپیک ۲۰۲۰ حضور پیدا کند و باید منتظر ماند و دید که اقدامات درخشان چه زمانی به بار خواهد نشست. 

کد N1668888

وبگردی