آفتاب

نارین قلعه میبد؛ دژ سفید شاهنامه

نارین قلعه میبد؛ دژ سفید شاهنامه

نارین قلعه یا نارنج قلعه، بنایی خشتی متعلق به دوره اشکانی در شهرستان میبد است، این قلعه در دوران‌های مختلف به عنوان یک مقر نظامی مورد استفاده بوده‌ و گفته می‌شود؛ آبادانی در یزد با ساخت این قلعه آغاز شده است، افسانه‌های زیادی پیرامون این قلعه وجود دارد از جمله اینکه برخی معتقدند این قلعه همان دژ سفید شاهنامه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، استان یزد در مرکز فلات ایران و در همسایگی استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، اصفهان، کرمان و فارس، چهارمین استان از نظر وسعت در کشور است.

یزد یکی از استان‌های تاریخی ایران است، به طوری که پرونده ثبت جهانی شهر تاریخی یزد به یونسکو ارسال شده تا در صورت تصویب در فهرست میراث جهانی قرار بگیرد.

از جاذبه‌های گردشگری این استان می‌توان به مجموعه امیر چخماق،  آب انبار شش بادگیری، نارین قلعه میبد، باغ دولت آباد، بافت تاریخی یزد، سرو چهارهزار ساله ابر کوه، قنات زارچ  و... اشاره کرد.

بافت تاریخی یزد

باغ دولت آباد

[p]باغ دولت آباد یزد متعلق به دوره افشاریه است که بلندترین بادگیر خشتی جهان با 34 متر ارتفاع را در خود جای داده است. بادگیرها سازه‌هایی هستند که برای تهویه هوا در بالای خانه‌ها، آب انبارها و... ساخته می‌شوند، بادگیر یکی از مهم‌ترین نمادهای معماری ایرانی است.

باغ دولت آباد علاوه بر بادگیر حوض، آبنماهای متعدد، درختان و بوته‌های گل بسیاری دارد که همه آنها با بر اساس یک هندسه منظم در بخش‌های مختلف باغ تعبیه شده‌اند.

کد N1668776

وبگردی