آفتاب

غار تاریخی 'سهولان' مهاباد نگین خفته در عمق تاریخ

غار تاریخی 'سهولان' مهاباد نگین خفته در عمق تاریخ

مهاباد- ایرنا- غار و غارنوردی آن هم با قایق، رویایی مسحور کننده است که در غار سهولان مهاباد در اذربایجان غربی به واقعیت می پیوندد و با زیبایی های خاص خود گردشگران را به 65 میلیون سال قبل در اعماق زمین می برد.

به گزارش ایرنا، غار سهولان 2 هکتار مساحت دارد و با 2 ورودی مجزا دارای 178 و 107 پله پرپیچ و خم تاریخی است که گردشگران را در عمق 30 متری زمین میهمان دوره 'کرتاسه' از دوره دوم زمین شناسی در میلیون ها سال پیش می کند.
هوای خنک و صاف غار، غارنوردی دلپذیری را نوید می دهد البته با نزدیک شدن به عمق زمین و کف غار فشار هوا افزایش و از مقدار اکسیژن کاسته می شود و رطوبت هوا به 78 درصد می رسد، دمای هوا نیز 15 تا 17 درجه سانتیگراد می شود که راه رفتن و پیمودن پله ها را برای افراد مسن و کودکان دشوار می سازد.
600 متر طول غار، 300 متر بخش خشکی و 300 متر بخش آبی است که گردشگران آن را با قایق می پیمایند و گردش و لحظه های فراموش نشدنی و به یاد ماندنی را در دفتر ذهن و خاطرات ثبت می کنند.
به گفته قایقران و راهنمای غار برای ادامه مسیر بخش آبی غار سهولان، فقط غواصان می توانند تا 300 متر دیگر را در اعماق 60 متری آب های غار بپیمایند، با بن بست صخره ای و دیوارهای غار امکان ادامه مسیر با قایق برای مسافران وجود ندارد.
آب دریاچه غار به صورت جوششی تامین می شود دمای آب پنج تا هفت درجه سانتیگراد بوده و از راه سفره های زیرزمینی در سطح زمین جاری می شود.
تالار اصلی غار از سطح آب تا سقف غار 50 متر است که خفاش ها از ترس نور نورافکن های تالارها و سالن های غار به سقف چسبیده اند اما 'کفترهای چاهی' در هر قسمت از صخره ها و دیواره ها لانه کرده اند و هراز چند گاهی به استقبال میهمانان پر می کشند و بر اساس عادتی که دارند ترسی از انسان نداشته و فرار نمی کنند.
این غار که جز غارهای مشهور و زیبای ایران در کنار غار 'علیصدر' همدان و غار' هاموپوئیل ' مراغه است شهرت جهانی دارد ولی تا 125 سال گذشته پای کسی به آن نرسیده بود اما جهانگرد فرانسوی بنام ' ژاک دمورگان' غار سهولان را 125 سال قبل کشف کرد.
غار سهولان که 1751 متر از سطح دریا ارتفاع دارد در سال 1379 تاسیس و امکان بازدید پیدا کرده و 13 قایق پارویی روزانه گردشگران را در دریاچه غار می گرداند.
بر اثر ریزش آب و ایجاد سائیدگی صخره های آهکی از 65 میلیون سال قبل تا کنون اشکال مختلف و جذابی پیدا کرده گویا گچ بر و مجمسه ساز متبحر آثاری همچون عقاب در حال شکار و فانتوم در حال فرود را آفریده و به تصویر کشیده که تعجب گردشگران را با دیدن این مناظر بکر و بدیع برمی انگیزد.
عروس دریایی، هشت پا، مار ماهی، لاک پشت حیوانات دریایی هستند که هر چند در دریاچه به عمق 30 تا 62 متری غار سهولان زیست نمی کنند اما وجود شکل ها و صخره های آهکی حال و هوای زیر دریا را روی سطح آب در ذهن گردشگران تداعی می کند.
پای فیل، شیر، خوشه انگور از دیگر اشکال قابل مشاهده در اطراف مسیر آبی غار سهولان است که جنس از 'آهکی دولیمیتی' و 'آهکی رسوبی' تشکیل یافته است.
کفتر چاهی، خفاش، زالو و مارگوس( لجن خوار) تنها جانوران بومی غار سهولان هستند که لانه های کفتر چاهی و خفاش در مسیر حدود 300 متری که با قایق پیموده می شود و حتی در بخش خشکی غار هم به راحتی به چشم می خورند.
مدیر غار سهولان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه زیبایی های این اثر طبیعی توجه بازدید کنندگان زیادی را تا کنون به خود جلب کرده است، گفت: امسال تا کنون در ایام تعطیلات نوروزی بیش از 13 هزار نفر از غار دیدن کردند که بیش از 50 نفر آنها خارجی بودند.
یوسف محمودزاده اظهار کرد: پارسال نیز حدود 117 هزار نفر از غار سهولان مهاباد بازدید کردند که یکهزار نفر از آنها گردشگران خارجی بیشتر از کشورهای عراق، فرانسه، چین، انگلیس و ترکیه بودند.
وی افزود: 13 قایق با 36 تا 37 نفر به طور نوبتی گردشگران را در بخش آبی غار هدایت می کنند و وظیفه پاسخگویی و راهنمایی به میهمانان را بر عهده دارند.
گردشگر بندرعباسی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تبلیغ غار سهولان در خارج از استان آذربایجان غربی ضعیف است و باید اطلاع رسانی و تبلیغات برای معرفی این غار تاریخی- آبی تقویت شود.
ابراهیم افراخته گفت: راهنمای غار در قسمت خشکی و ورودی غار کم است و محوطه غار سهولان نیاز به بوفه مجهز دارد.
وی با اشاره به فرهنگ و برخورد خوب مردم منطقه افزود: غار زیبای سهولان شباهت زیادی به غار نمکی استان هرمزگان دارد و در سفر بعدی بازدید از سهولان را به دوستان خود پیشنهاد خواهم کرد.
دیگر گردشگر بندر عباسی نیز با اشاره به اینکه از طریق دوستان از وجود غار سهولان اطلاع یافتند، گفت: ایجاد رستوران و افزایش امکانات رفاهی برای مسافران و گردشگران در محوطه و داخل غار لازم است.
سیده مهسا حسینی با بیان اینکه ظرفیت مناسب برای توسعه گردشگری منطقه وجود دارد، گفت: باید زیرساخت های گردشگری در مهاباد و آذربایجان غربی تقویت شود.
گردشگر تبریزی نیز به ایرنا گفت: امکانات استراحتگاهی برای گردشگران به خصوص در داخل غار باید تقویت شود تا ساعاتی را در منطقه به گردش و استراحت بپردازنذ.
مریم باغبانی اظهار کرد: ایجاد هتل در منطقه و ایجاد فضای تفرجگاهی در غار سهولان لازم است تا بر دلربایی این مکان بکر بیفزاید.
وی گفت: ایجاد امکانات برای استفاده افراد پیر، مسن، معلول و کودک نیز فراهم شود تا میهمانانی که به همراه خود افراد مسن یا نوزاد دارند دچار مشکل نشوند، برخی مواقع ممکن است جوانان نیز به خاطر افراد سالخورده نتوانند وارد غار شوند.
باغبانی بیان کرد: ایجاد بالابر، آسانسور یا ایجاد مسیر میانبر می تواند این مشکل را نیز رفع کند.
گردشگر مهابادی هم گفت: شنیده بودیم که طرح توسعه غار سهولان اجرا خواهد شد که نسبت به تسریع در اجرای آن باید اقدامات لازم انجام شود.
اسماعیل خضرزاده با اشاره به اینکه در اطراف غار نیاز به ساخت هتل وجود دارد، اظهار کرد: مدت زمان گردش در آب توسط قایق نیز کوتاه است و در این خصوص نیاز به بازنگری وجود دارد.
به گزارش ایرنا، غار سهولان که یکی از مهمترین غارهای آبی ایران است با مساحت 2 هکتار اثر طبیعی ملی است و جزو مناطق چهارگانه کشور به شمار می آید.
این غار طبیعی در 42 کیلومتری شهرستان مهاباد و در مسیر مهاباد– بوکان واقع شده است.
3093/ 6075** گزارشگر: پیمان پاکزاد** انتشار دهنده: زهرا هجینی نژاد
کد N1668690

وبگردی