آفتاب

پیش‌بینی وضع هوای کشور تا پایان تعطیلات نوروز

پیش‌بینی وضع هوای کشور تا پایان تعطیلات نوروز

از یکشنبه تا دوشنبه منطقه فعال بارش محدود به دامنه‌های البرز از شمال‌غرب تا شمال شرق کشور می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از سایت هواشناسی، عبور سامانه بارشی از عرض‌های میانی دریای خزر و گذر ناوه نسبتا ضعیف در مناطق میانی کشور و ترکیب این دو سامانه موجب بارش باران در نیمه شمالی کشور شده که طی پنجشنبه در این مناطق بارش باران غالبا به‌طور پراکنده و در ارتفاعات کوهستانی البرز مرکزی بارش پراکنده برف تداوم خواهد یافت. 

 موج اصلی سامانه جنوبی‌تر از روز جمعه تقویت می‌شود و انتظار می‌رود از ظهر جمعه تا اواخر شنبه بارش باران و در ارتفاعات نیمه غربی البرز و مناطق شمالی زاگرس بارش برف، بارش باران توام با رگبار و رعدوبرق در غرب و جنوب غرب کشور را سبب شود.

طی بعدازظهر جمعه تا شنبه گذر این سامانه در برخی نقاط استانهای واقع در شمال غرب، مرکز، غرب، جنوب‌ غرب و جنوب کشور همراه با رشد ابرهای جوششی توام با وقوع رگبار و رعدوبرق خواهد بود. در این شرایط با رشد متوالی سلول‌های ابر تندری، وقوع سیلاب در مسیل‌ها و مناطق مستعد محلی، رخداد تگرگ و  و وزش باد شدید بسیار محتمل است.

بر این اساس پیش بینی شرایط جوی به شرح زیر است:

پنجشنبه: رگبار پراکنده باران گاهی با رعدوبرق و وزش باد درمناطقی از لرستان، مرکزی، شمال اصفهان، خراسان جنوبی و ارتفاعات البرز مرکزی در شمال قزوین، شمال تهران، شمال سمنان، نیمه شرقی خراسان شمالی و شمال غرب خراسان رضوی و وزش باد شدید در حاشیه مرزی در شرق کشور در خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان.

 بعدازظهرجمعه تا شنبه مورخ: بارش باران گاهی با رعد وبرق و وزش باد درکردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، گیلان، غرب مازندران همراه با بارش برف در ارتفاعات این استان‌ها، بارش باران گاهی با رگبار و رعد وبرق و وزش باد شدید در کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب فارس و خوزستان و به تدریج از روز شنبه استان مرکزی و تهران.

 انتظار می‌رود که از یکشنبه تا دوشنبه منطقه فعال بارش این سامانه عمدتاً محدود به دامنه‌های البرز از شمال‌غرب تا شمال شرق کشور شود و مطابق خروجی مدلهای عددی در استان‌های آذربایجانهای غربی و شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و همچنین دامنه‌های جنوبی البرز در استانهای زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان بارش باران و برف تداوم یابد که بارش برف در ارتفاعات و جاده‌های کوهستانی البرز موجب لغزندگی در این مسیرها شود.

 باتوجه به پدیده‌های جوی مورد انتظار توصیه می‌شود بویژه برای عبور از جاده‌های کوهستانی عوامل محدودکننده مانند بارش برف و لغزندگی جاده، کاهش دید به سبب بارندگی و مه آلود بودن مورد توجه قرار گیرد و برنامه‌ریزی برای برگشت در شرایط مناسب انجام شود.

با توجه به احتمال وقوع سیلاب از برپا کردن چادر در حاشیه رودها و مسیل‌ها طی بعد از ظهر جمعه تا اواخر شنبه در مناطق درگیر بارش خودداری شود.

 باتوجه به وجود ناپایداری‌ها گذر این سامانه بطور مداوم پایش می‌شود و با تغییرات شرایط پیش‌بینی‌ها بروزرسانی می‌شود.

کد N1668582

وبگردی