آفتاب

توسعه راه ها پایانی بریک ترافیک ملال آور درالبرز

توسعه راه ها پایانی بریک ترافیک ملال آور درالبرز

کرج-ایرنا- ثبت نوروزی رفت وآمد بیش از 23 میلیون دستگاه خودرو در جاده های البرز بخشی از ترافیک سخت و ملال آور برای گردشگران و ساکنان بومی است که رهایی از این وضعیت سخت ودشوار تنها با توسعه راه ها ممکن خواهد شد.

به گزارش ایرنا، بررسی آمارعملکردی 42 دستگاه شمارشگر تردد خودرویی راه های استان البرز از ابتدای سفرهای نوروزی (25 اسفند 95) لغایت نهم فروردین ماه جاری بیش از 23 میلیون تردد خودرویی در جاده های البرز انجام شده که با بازگشت مسافران تا روز چهاردهم فروردین این آمار از مرز 27 میلیون تردد خواهد گذشت.
البرز با جمعیتی نزدیک به 3 میلیون نفر در مسیر تردد مسافران 13 استان کشور و پایتخت قرار دارد، شاهراهی که در ایام تعطیلات نوروزی و فصول گردشگری سال بیشتر مواقع تردد در راه های ارتباطی آن نفس گیر می شود.
وجود یک هزارو 450 کیلومتر آزادراه، بزرگراه ، راه اصلی و فرعی در جغرافیای کوچک همسایه غربی استان 13 میلیونی تهران، آنقدر کم است که نمی شود گاهی مواقع در ترافیک سنگین و آلوده البرز نفس راحت کشید.
مسافرانی که برای رهایی از یک سال آلودگی هوا وخستگی تهران و البرز راهی شهرهای مختلف کشور می شوند به ناچار باید گرفتارترافیکی سنگین وچند ساعته شوند که دراین میان یافتن مفرگاهی برای خروج از این وضعیت دست نیافتنی است.
از سوی دیگر گاهی حجم ترافیک به حدی است که باک بنزین خودروها هم تهی می شود و رانندگان دبه به دست در کنار جاده ها از یکدیگر تقاضای سوخت می کنند.
با این حال اگرچه بخش بیشتری از ترددهای گردشگری در نوروز انجام می شود اما ترافیک بین دو کلانشهر تهران و کر ج در تمام روزها و فصول سال تمامی ندارد وسفرهای تفریحی مزید برعلت می شود.
بررسی سفرهای نوروزی هر سال نشان می دهد که به طور متوسط حدود 25 میلیون تردد خودرویی در جاده های البرز صورت می گیرد که اگرفرض کنیم به طور متوسط هر خودرو 2 سرنشین داشته باشد یعنی حدود 50 میلیون نفر درنوروزاز راه های البرز تردد کرده که این تعداد بیش از 60 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهد.
با این اوصاف البرز، استانی است که بیش از دیگر مناطق کشور در مسیر گردشگری قرار دارد و طبق آمار18 درصد ترافیک ایران را به خود اختصاص داده لیکن به تناسب این وضعیت نیازهای ارتباطی آن تامین نشده است .
سی و یکمین استان کشور که هر سال در شروع سال جدید بار ترافیکی آن مضاعف شده، لیکن تردد سنگین و معطلی چند ساعته در راه ها پدیده جدیدی برای ساکنان البرز نیست .
مجاورت با پایتخت ، سالها است که مناطق خوش آب وهوای کرج ، ساوجبلاغ ، نظرآباد ، فردیس و حتی طالقان را درگیر مشکلات اجتماعی و ترافیکی تهران کرده تا جائیکه به رغم ترسیم خط جغرافیایی استانی نه تنها از مشکلات و آسیب ها برای البرز نشینان کاسته نشده بلکه روز به روز بردامنه آنها افزوده می شود.
سرریز شدن جمعیت تهران به همسایه غربی خود سبب شد تا کرج 50 هزار نفری دهه 40 را به کلانشهر یک میلیون و850 هزار نفری تبدیل شود.
کرج نخستین شهر بزرگ ایران است که فاقد جاده کمربندی برای هدایت کامیون و تریلرها به مسیرهای خارج از شهر است.
با آغاز سفرهای نوروزی دوربین های راهداری تعداد تردد ها را فراتر از یک میلیون و 500 هزار تردد در 24 ساعت ثبت می کنند که ناتمام ماندن بزرگراه شهید همت در ورودی شرقی کلانشهر کرج با ورود پرترافیک مسافران به حوزه درون شهری کرج همراه شده است.
از سوی دیگر جاده قدیمی و کم عرض در عین حال پرتردد کرج - چالوس یکی از محورهای مواصلاتی کشور است که سال ها ترافیک آن ساکنان حاشیه این جاده را در مشکلات مختلف گرفتار کرده است، جاده ای که با یکطرفه شدن آن ، بیش از 60 هزار سکنه بخش آسارا کرج گریبانگیر مشکلات می شوند.
همچنین با کمترین بارش برف یا تصادف ، این محور مواصلاتی ، گره ترافیکی اش آنچنان در هم می پیچد که خلاصی از این وضعیت ساعت ها وقت ماموران پلیس راه و راهداری را به خود اختصاص می دهد و کار را برای امداد رسانان فوریت های پزشکی و هلال احمر به مراتب سخت و نفس گیر می کند که گاهی ممکن است اتلاف وقت به مرگ حادثه دیدگان بینجامد.
وجود یکهزارو 450 کیلومتر آزاد راه ، بزرگراه ، راه اصلی و راه فرعی که نیم درصد راه های کشور را تشکیل می دهد اگر چه در یک استان کم وسعت مانند البرز ممکن است مناسب به نظر برسد اما موقعیت جغرافیایی و ترددهای فراوان، گاهی این ضرورت را به وجود می آورد که بخش زیادی از وسعت پنج هزارو 800 کیلومتر مربع البرز باید به جاده اختصاص یابد.
مشکلات فراوان ترافیکی در استان البرز بارها سبب شده تا مسئولان کشوری و استانی برای چاره جویی در این زمینه نشست های استانی و کشوری برگزار کنند لیکن هنوز آثار این نشست ها آنطور که باید و شاید جلوه گر نشده است.
سیدحمیدطهایی استاندار البرز می گوید راه های پرترافیک و کم عرض مشکل اساسی این استان نوپا است که باید در گام نخست بیماری مزمن ترافیکی را در این استان درمان کنیم .
وی اظهار کرد که ترافیک سنگین حتی موقعیت گردشگری استان البرز را دچار مشکل کرده و این آسیب بزرگی به لحاظ اقتصادی و اجتماعی برای البرز به شمار می رود.
ساخت 2 بزرگراه شمالی و جنوبی در امتداد بزرگراه شهید همت در استان البرز پیش بینی شده که بزرگراه شمالی به طول حدود 19 کیلومتر از سال گذشته آغاز شده لیکن نبود بودجه سبب شده تا بزرگراه جنوبی هنوز اجرایی نشود.
بزرگراه شهید همت که حدود 4 سال است در پنج کیلومتری شرق کرج ناتمام مانده یکی از علل افزایش ترافیک در ورودی شرقی این کلانشهر شناخته شده و صبحگاهان و عصرها ترافیک چند کیلومتری در این محدوده به وجود می آید.
یکی از اقداماتی که برای کاستن از بار ترافیکی البرز در چند سال گذشته در برنامه کاری قرار گرفت، احداث آزاد راه تهران- شمال است که اگر این مسیر تکمیل شود بخشی از بار ترافیک تهران از دوش البرز برداشته خواهد شد.
آنطور که کارشناسان می گویند: تسریع دراجرای آزاد راه تهران-شمال موجب کاهش مشکل ترافیک درجاده چالوس می شود .
به گفته این کارشناسان، اختصاص اعتبار کافی برای اجرای این آزاد راه می تواند به تسریع در ساخت آن بینجامد.
ساخت آزاد راه تهران - شمال به موازات جاده کرج - چالوس نقش تعیین کننده ای در کاهش حجم ترافیکی این باریک راه قدیمی دارد چرا که ترافیک جاده کنونی چالوس گاهی مواقع سبب می شود تا ساکنان بیش از 20 روستای استان البرز
خانه نشین شوند.
عباس صفری مدیر راهداری استان البرز می گوید: اعتبارات اختصاصی به بخش راهداری این استان سالانه بین 50 تا 70 میلیارد ریال است که فقط صرف نگهداری راه ها می شود.
وی گفت: این درحالی است که فقط برای نگهداری راه های استان سالانه به 400 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم تا بتوانیم راه ها را ایمن کنیم.
به گفته وی، توسعه راه های استان البرز ضرورتی انکارناپذیر است که امیدواریم با رفع مشکلات در آینده نزدیک شاهد حمایت های ملی برای توسعه راه های این استان باشیم .
به گفته کارشناسان ، تسریع در احداث آزاد راه تهران - شمال و اختصاص بودجه برای ساخت دو بزرگراه شمالی و جنوبی کرج مهمترین اقدامی است که می تواند از بار ترافیکی البرز بکاهد.
ساخت بزرگراه جنوبی و شمالی ، تکمیل جاده طالقان به شمال و توسعه جاده کرج - چالوس در کنار تسریع در ساخت آزاد راه تهران - شمال می تواند بخش قابل توجهی از ترافیک البرز را بکاهد.
7410 / 6155 خبرنگار: مژگان السادات سجادی** انتشار دهنده : محمد عزیزپور
کد N1668530

وبگردی