آفتاب

خانه های تاریخی تبریز را قدر بدانیم

خانه های تاریخی تبریز را قدر بدانیم

تبریز - ایرنا - کهن شهر تبریز از شاخص های تمدنی ایران زمین در حداقل 800 سال گذشته محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، هر چند اغلب آثار تاریخی معظم باقی مانده از هفت بار پایتختی تبریز در دوره های تاریخی بر اثر 122 زلزله رخ داده از بین رفته اند، با این وجود این کهن شهر هنوز نیز میزبان سازه های قدیمی زیادی است که نماد هویتی آن محسوب می شوند.
خانه های تاریخی از جمله بناهای میراثی تبریز محسوب می شود که بنا به اقوال مختلف، تعدادشان از 500 مورد نیز فراتر می رود.
فارغ از اینکه تعداد دقیق خانه هایشان تاریخی تبریز کدام است، در تایید فراوانی این بناها همین بس که حدود 12 سال قبل آقای تقی زاده، مدیرکل وقت میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی در بازدید استاندار وقت از عابرگذر 'تربیت' اعلام کرد تنها در کوچه کرباسی این خیابان 14 خانه تاریخی شناسایی شده است.
اهمیت مرمت، بازسازی و دادن کاربری عمومی به خانه های تاریخی را می توان در موفقیت این رویکرد در جذب گردشگر در شهرهایی مانند کاشان مشاهده کرد.
این در حالی است که بدون شک تبریز به دلیل موقعیت جغرافیایی- سیاسی خاص آن در تاریخ ایرانی به ویژه 200 سال اخیر، جایگاهی به مراتب بالاتر داشته است.
از این رو شناسایی، ثبت، مرمت و عمومی سازی خانه های تاریخی تبریز از دو جنبه 'شناساندن داشته های آن به گردشگران و علاقه مندان' و نیز با لحاظ برنامه 'تبریز 2018' ضرورت عینی است.
البته اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی و شهرداری تبریز در سال های اخیر گام های ارزشمندی در این باب برداشته اند که لازم اما ناکافی بوده است.
در این میان ورود مناطق مختلف شهرداری تبریز به امر تملک و مرمت خانه های این کهن شهر به عنوان اقدامی مصداق مدیریت شهری در خور اهمیت است.
خانه های حیدرزاده، کوزه کنانی، گنجه ای، علی مسیو و حریری تنها نمونه ای از صدها خانه تاریخی تبریز هستند که بازسازی و با کاربری های عمومی با اولویت موزه در دسترس علاقه مندان و گردشگران قرار گرفته اند.
تملک و مرمت خانه ستارخان سردار ملی نیز اقدام ارزنده ای در حوزه احیای خانه های تاریخی است که متاسفانه موزه آن از سال 1389 تعطیل شد.
البته روس ها نیز به هنگام اشغال تبریز در تابستان 1290 شمسی، خانه های اغلب سران مجاهدان و بازرگانان سرشناس حامی انقلاب مشروطه را به توپ بستند و با دینامیت ویران کردند که خانه ستارخان و باقرخان در محله های امیرخیزی و خیابان از برجسته ترین آنها بودند.
در نهایت باید گفت که خانه های تاریخی، ثروت بزرگ معنوی و میراثی تبریز محسوب می شوند که علاوه بر پیوند دادن نسل حاضر و آیندگان به اسلاف شان، نقش بی بدیلی در شناساندن غنای فرهنگی این کهن- کلان شهر در سطح ملی و فراملی دارد.
انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
518
کد N1668148

وبگردی