آفتاب

کالاهای اساسی را گران نخرید/ توزیع کالای اساسی مورد نیاز مردم تا پایان فروردین

کالاهای اساسی را گران نخرید/ توزیع کالای اساسی مورد نیاز مردم تا پایان فروردین

برایم جالب بود که بدانم چه چیزی باعث شده تا قیمت‌ها به جای آنکه برای روزهای پرتقاضای نخست سال بالا بروند حتی در مواردی روند کاهشی نیز داشته‌اند و فروشندگان چوب حراج به اجناس خود زده‌اند....

در میان مغازه‌های خواربارفروشی، میوه فروشی و فروشگاه‌های مرغ و گوشت قرمز قدم می‌زنم. تابلوهایی نظرم را به خودشان جلب می‌کنند. مرغ کامل تازه کیلویی 6 هزار و 750 تومان. پرتقال تامسون شمال-دست چین- کیلویی هزار و 700 تومان. برنج هندی کیلویی 3 هزار و 800 تومان. یک مغازه خواربار فروشی که اصلاً کلیه اجناسش را حراج کرده است. روی یک تابلو نوشته «جدول تخفیف طرح استقبال از بهار 1396» و همه اجناس را با درصد تخفیفشان آورده است. از آن جالب‌تر نانوایی محلمان بود. قیمت نان را بزرگ نوشته بود و رویش خط کشیده بود و قیمت جدید را زده بود. مثلاً نان لواش 300 تومانی را 250 تومان و بربری 1200 تومانی را هزار تومان می‌فروخت.

برایم جالب بود که بدانم چه چیزی باعث شده تا قیمت‌ها به جای آنکه برای روزهای پرتقاضای نخست سال بالا بروند حتی در مواردی روند کاهشی نیز داشته‌اند و فروشندگان چوب حراج به اجناس خود زده‌اند.

داخل مغازه مرغ فروشی شدم و از فروشنده سؤال کردم. اسمش اصغری بود. او گفت: «قیمت را ما پایین نیاورده‌ایم. شرکت تعیین می‌کند. تازه قرار است پایین‌تر هم بیاید. فکر می‌کنم فردا، پس فردا به 6 هزار و 200 تومان هم برسد. اما دوباره برای سیزده بدر قیمت‌ها بالا خواهد رفت. البته ماندگار نیست و احتمالاً بعد از تعطیلات به 5 هزار و 700 تومان برای هر کیلو خواهد رسید.»

منظورش از شرکت گمانم کارگروه تنظیم بازار کشور بود. برگه‌ای را نشانم داد که روی آن قیمت‌های روز بعد نیز آمده بود. البته می‌گفت ممکن است این دستور مشمول همه مغازه دار‌ها نشود و فقط آنهایی که تحت نظارت مستقیم هستند از آن تبعیت کنند.

دی ماه 1395 بود که کارگروه تنظیم بازار کشور در نشستی قیمت‌های مصرف‌کننده کالاهای اساسی برنج، شکر و کره، برای توزیع در سبد کالای شب عید و عرضه از طریق شبکه منتخب را تصویب و ابلاغ کرد. اکنون دولت می‌گوید این قیمت‌های مصوب تا پایان فروردین نیز به قوت خود باقی است و مردم مراقب باشند که دلالان اجناس و کالاهای اساسی را گران‌تر از نرخ مصوب به آنها نفروشند. 

در این رابطه مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در گفت‌و‌گو با ستاد خبری وزارت جهاد کشاورزی گفت: توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز مردم مانند برنج، شکر، روغن و آرد خبازی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تا پایان فروردین ماه بر اساس قیمت‌های مصوب ادامه دارد.

علی قنبری خاطرنشان کرد: با توجه به ایام تعطیلات نوروزی در استان‌هایی مانند خراسان رضوی، مازندران، فارس که با تعداد زیاد مسافر و گردشگر مواجه بودند سهمیه فوق‌العاده آرد مورد نیاز خبازی‌ها اختصاص یافت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: مدیران استانی شرکت نیز با تشکیل ستادهایی بر رصد و پایش توزیع کالاهای اساسی نظارت داشتند تا تنظیم بازار در این ایام استمرار داشته باشد. به گفته قنبری همه دست اندرکاران توزیع کالاهای اساسی در چارچوب وظیفه‌مندی این شرکت برای تأمین کالاهای اساسی مردم تلاش می‌کنند تا بازار از حیث تنظیم و تعادل ثبات داشته باشد. اما نگاهی دوباره به قیمت کالاهای اساسی برای توزیع در شب عید بر اساس کارگروه تنظیم بازار کشور بیندازیم. مطابق با آخرین مصوبه کارگروه تنظیم بازار کشور، قیمت مصرف‌کننده جهت سبد کالایی وزرات رفاه که از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف کارمندی و کارگری توزیع خواهد شد را برای هر کیلوگرم برنج هندی مرغوب

3800 تومان، برنج اروگوئه 2600 تومان و سایر برنج‌های وارداتی 2000 تومان در نظر گرفته بود.

همچنین این کارگروه نرخ‌های مصوب مصرف‌کننده در کالای شکر جهت توزیع در سبدکالایی شب عید و عرضه در شبکه‌های توزیع منتخب را نیز به شرح ذیل تصویب و ابلاغ کرده بود:

- قیمت مصرف‌کننده هر کیلوگرم شکر بسته‌بندی جهت عرضه در شبکه‌های توزیع و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و کارمندی و کارگری 3200 تومان.

- قیمت فروش بسته‌بندی 900 گرمی شکر در شبکه‌های توزیع و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و کارمندی و کارگری 2950 تومان.

براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار در خصوص کالای کره، هر بسته کره 100 گرمی به قیمت 2900 تومان و بسته‌های 50 گرمی نیز با قیمت 1500 تومان در سبد کالا توزیع خواهدشد.

بنابراین این قیمت‌ها تا پایان فروردین ماه به قوت خود باقی است و آرد خبازی نیز به میزان کافی در اختیار نانوایی‌های شهرهای توریست پذیر قرارداده شده است و از بابت تأمین کالاهای اساسی با قیمت‌های مصوب جای نگرانی نیست. همین موضوع باعث شده بود که نان هم تخفیف بخورد!

سراغ علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران نیز رفتم و سؤال‌هایی در مورد توزیع پرتقال کیلویی هزار و 700 تومان پرسیدم تا قیمت‌های آجیل را از او جویا شوم. او دولت را مسئول تأمین کالا و خود را مسئول نظارت بر توزیع معرفی کرد. 

علی فاضلی با اشاره به اینکه «امسال دولت در تأمین کالاهای اساسی مردم گل کاشت» گفت: بازار امسال نسبت به سال‌های گذشته هم از نظر تأمین و هم از نظر توزیع و نظارت موفق‌تر بود. دولت به اندازه‌ای کالا تأمین کرد که هنوز در انبارها موجود است و به ترتیب به بازار تزریق می‌شود تا مبادا مانند سال‌های گذشته قیمت‌ها افسارگسیخته رشد کند و ما نیز با دقت بر توزیع و فروش آن نظارت داریم.  وی با اشاره به اینکه نظارت بر بازار امسال کنترل شده‌تر انجام شد، گفت: هنوز هم تعدادی از نیروهای اتاق اصناف بر توزیع مواد غذایی و کالاهای اساسی نظارت دارند و این روند تا پایان فروردین ادامه خواهد داشت.

فاضلی با اشاره به نوسان قیمت مرغ و پرتقال وارداتی در روزهای نخست تعطیلات گفت: اکنون این بخش‌ها نیز با تلاشی که انجام شد به روال عادی بازگشته‌اند. 

وی دلیل نوسان قیمت مرغ را تعطیلی کشتارگاه‌ها در 3 روز نخست سال دانست و گفت: الان این مشکل رفع شده و مرغ به اندازه کافی در بازار وجود دارد. به گفته رئیس اتاق اصناف پرتقال‌های وارداتی با مجوز و از مجراهای قانونی وارد کشور شده بودند. اما در سطح توزیع خوب عمل نشده بود و به همین خاطر گران بود. اما در همان ساعت‌های اولیه توزیع با متخلفان برخورد شده و توزیع آن با قیمت منطقی و در روال عادی قرار گرفته است. 

فاضلی با قدردانی از تمام اصناف زحمتکش که در بحث تأمین سبد کالای خانوار تلاش کردند، اظهار کرد: تمام اقدامات امسال قانونی، کنترل شده و مطابق با ضوابط بود. به طوری که چندین واحد را به علت تخلف پلمب کردیم و با حمایت سازمان تعزیرات حکومتی با آنها برخورد شد. اما عملکرد قالب بنگاه‌های صنفی جای قدردانی دارد.
کد N1668058

وبگردی