آفتاب

کرمانشاه محور تاریخ ایران باستان/مرصاد یادآور ایستادگی و مقاومت ملت

کرمانشاه محور تاریخ ایران باستان/مرصاد یادآور ایستادگی و مقاومت ملت

کرمانشاه- ایرنا- معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز سه شنبه در سفر به استان کرمانشاه از آثار تاریخی و نقاط گردشگری بازدید به عمل آورد و از این استان با عنوان محور تاریخ ایران باستان یاد کرد و گفت: ایران همیشه به هویت تاریخی کرمانشاه ارج نهاده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، زهرا احمدی پور به همراه استاندار کرمانشاه از محوطه جهانی بیستون تنها اثر جهانی استان دیدن کرد.
او همچنین از بازارچه صنایع دستی و سیاه چادرهای برپا شده در این محوطه نیز دیدن و با گردشگران و مردم به گفت و گو پرداخت.
وی همچنین از ایجاد بازارچه ها و نمایشگاه صنایع دستی در محوطه های تاریخی قدردانی کرد و آن را در کنار این آثار از عوامل جذب گردشگر دانست.
احمدی پور، معرفی و نمایش آداب و رسوم، فرهنگ و آیین های بومی منطقه را مورد تاکید قرار داد و افزود: این گونه برنامه ها بیشتر مورد پسند گردشگران است.
معاون رئیس جمهوری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حجم بالای سفرهای نوروزی سال 1396 از امنیت قابل قبولی در جاده ها برخوردار بود، گفت: با وجود بارش باران در منطقه مانع از سفرهای نوروزی نشده است.
وی استان کرمانشاه را استانی با قدمت و تمدن بالا دانست و گفت: کرمانشاه محور تاریخ باستان است.
به گفته مدیرکل اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه از 26 اسفند تا هفتم فرودین امسال 950 هزارگردشگر وارد استان کرمانشاه شده اند که نسبت به سال گذشته سه درصد افزایش داشته است.
احمدی پور از کاروانسری عباسی دوران صفویه بازدید کرد،
و در سخنانی گفت: معرفی فرهنگ و آداب و رسوم مردم عشایر کشورمان در جذب گردشگری بسیار موثر است و این مهم در دستور کار سازمان میراث فرهنگی قرار دارد.
همچنین معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی با حضور در چادرهای راهنمای گردشگری جمعیت هلال احمر کرمانشاه از زحمات آنان قدردانی کرد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی از مجموعه تاریخی طاق بستان دوران ساسانی بازدید کرد و افزود: پرونده ثبت جهانی مجموعه تاریخی طاق بستان کرمانشاه هم اکنون در این سازمان در دست بررسی است.
احمدی‌ پور با بیان اینکه محدودیت ارسال آثار به سازمان یونسکو داریم، یاد آور شد: به دلیل این محدودیت امکان ارسال پرونده طاق بستان به یونسکو را در سال جاری نداریم اما به محض آماده شدن پرونده آن را در سال آینده به یونسکو ارائه می کنیم.
در استان کرمانشاه بیش از 2 هزار و 200 اثر تاریخی ثبت ملی شده وجود دارد که مجموعه تاریخی طاق بستان، محوطه باستانی بیستون، معبد آناهیتا و سنگ نوشته و نقش برجسته آنوبانی با چهار هزار و 800 سال قدمت در سرپل ذهاب از مهمترین این آثار هستند.
براساس آثار موجود تاریخی، کرمانشاه 100 هزار سال قدمت دارد و بخش کوچکی از شاهکارهای خلقت پروردگار را می توان در این استان زیبا به چشم دید.
یادمان شهدای مرصاد، نماد و اسوه مقاومت و ایستادگی ملت ایران مقصد بعدی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه این سفر یک روزه به استان کرمانشاه بود که عصر سه شنبه انجام شد.
احمدی پور در بازدید از تنگه مرصادگفت: شهدای والامقام با نثار جان خود، زندگی را به ملت ایران بخشیدند و اجازه ندادند ذره ای از این آب و خاک از کشور جدا شود.
وی همچنین در این یادمان در جمع خبرنگاران گفت: 21 یادمان شهدا در استان خوزستان و پنج یادمان در استان کرمانشاه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و با این اقدام قصد داریم این یادمان ها را بهتر و بیشتر به مردم معرفی کنیم.
عملیات مرصاد که روز 27 تیرماه سال 67 در تنگه چهار زبر در 30 کیلومتری کرمانشاه به طرف اسلام آب اد غرب انجام شد، رزمندگان اسلام توانستند مانع حرکت منافقین به سوی کرمانشاه شوند که در جریان این عملیات 700 تن از رزمندگان کشورمان شهید شدند که 300 شهید از این شهدا از نیروهای مردمی و 400 شهید دیگر از نیروهای نظامی بودند.
عملیات مرصاد که در آن منافقین شکست سنگینی متحمل شدند، آخرین عملیات دوران دفاع مقدس و نقطه پایانی جنگ تحمیلی بود.
تنگه چهارزبر پس از عملیات مرصاد به نام تنگه مرصاد شناخته می شود و اکنون یادمان شهدا در آن ساخته شده که یکی از مقاصد گردشگری استان کرمانشاه محسوب می شود.
اکنون ۹ یادمان دفاع مقدس و ۲۰ یادمان شهدای گمنام در استان کرمانشاه وجود دارد.
استان کرمانشاه با 360 کیلومتر مرز مشترک با عراق در طول هشت سال دفاع مقدس به صورت مستقیم درگیر جنگ بود و 9 هزار و 800 شهید، 394 مفقودالاثر و 20هزار و 500 جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
بازدید از تکیه معاون الملک کرمانشاه واقع در محله قدیمی 'آبشوران' پایان بخش بازدیدهای معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی در این سفر یک روزه به استان بود که احمدی پور از بخش های مختلف این تکیه شامل حسینیه، زینبیه و عباسیه بازدید کرد.
تکیه معاون الملک 118سال قدمت دارد و در اواخر دوران قاجار ساخته شده است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی درپایان سفرخودبه کرمانشاه در جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر استانداری شرکت کرد.
3033/8066 **شبس *1488 *خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده: بهمن بامداد**
کد N1668011

وبگردی