آفتاب

چوب سیاست لای چرخ شورا

چوب سیاست لای چرخ شورا

ارومیه- ایرنا- شورای اسلامی شهر بر اساس اصل 100 قانون اساسی دارای اختیار ورود به عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده و نامی از دخالت این نهاد در امور سیاسی برده نشده است تا پیام قرآنی ' وَ اَمرُهُم شُوری بَینَهُم ' در مدیریت شهری به بار نشیند.

به گزارش ایرنا سیاست زدگی و توجه به منافع حزبی و شخصی، فرآیند انتخابات و عملکرد شورا را با موانع اساسی مواجه می کند و در نهایت دود سیاست زدگی اعضا شورای اسلامی شهر به چشم مردم می رود.
سیاست زدگی شورا در گام اول با قراردادن حاشیه به جای متن، توجه مسئولان را به مسائل حاشیه ای جلب کرده و آنان با درگیر کردن در مباحث سطحی از خواسته های اساسی و اولویت دار مردم، دور می کند.
معرفی لیست‌های انتخاباتی از سوی برخی افراد و وامدار شدن داوطلبان، اولویت دادن به منافع گروهی، تخریب، استفاده ابزاری از شورای اسلامی شهر و شهرداری برای ورود به عرصه های سیاسی، قومیت گرایی و دوقطبی کردن انتخابات مصادیق سیاست زدگی شورای اسلامی شهر به شمار می رود.
مجال گفت و گوی خبرنگار ایرنا با داوطلبان پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر ارومیه در خصوص نتایج سیاست زدگی شورا، فرصتی برای واکاوی آثار این رویداد در حال گسترش به شمار می رود.
داوطلب شورای اسلامی شهر ارومیه و دانشجوی دکترای مدیریت در این خصوص معتقد است که پارلمان شهری، محل مناسبی برای بحث های سیاسی نیست و اعضا شورای اسلامی شهر باید به منافع جمعی توجه کنند.
وی با تاکید بر رعایت اخلاق انتخاباتی ادامه داد: ورود به این نهاد به هر قیمت ممکن می تواند به سیاست زدگی اعضا منجر شود.
وی با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی شهر در دوره های اول و دوم، عاری از سیاست زدگی بود، افزود: شورای اسلامی شهر از مردم و برای مردم است و سیاست زدگی آفت بزرگی در این نهاد محسوب می شود.
یکی دیگر از داوطلبان شورای اسلامی شهر از بخش مرکزی ارومیه گفت: شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی در حوزه انتخابیه و تهیه راه حل های کاربردی از وظایف این نهاد مردمی است و اگر اعضا شورا وارد بازی های سیاسی شوند از هدف اصلی خود بازمی‌مانند.
یک طلبه با مدرک سطح 2 حوزوی نیز گفت: سیاست زدگی شورا به عنوان یک پارلمان محلی، اعضا این نهاد را از خدمت به مردم باز می دارد و مردم باید در انتخاب داوطلبان اصلح، به این معیار توجه کنند.
داوطلب شورای اسلامی شهر ارومیه با مدرک کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی نیز گفت: شورا نمادی از یک جامعه مدنی برای قانون گذاری در خصوص مدیریت شهری است و وامدار کردن اعضا شورای اسلامی شهر منطقی و شایسته نیست.
وی ادامه داد: برای اینکه شورا کارایی مناسب را داشته باشد باید هدف فقط خدمت دلسوزانه باشد ولی برخی سیاست زدگی ها و تخریب ها، هدفگذاری برای ورود به شورا را تحت تاثیر قرار داده است.
فرماندار ارومیه نیز گفت: شورای شهر در تمام دنیا یک پارلمان محلی است که مطالبه های مردم و شهر را پیگیری می‌کند ولی نه می توان شورا را سیاسی و نه غیر سیاسی خواند.
عباس حسن خانی ادامه داد: کارکردی که در قوانین کشور برای شورای اسلامی شهر مشخص شده کارکرد غیرسیاسی است.
وی افزود: شورای شهر باید برای حل مسائل شهری مصوبه هایی را به تصویب برساند و شهرداری هم موظف به اجرای این مصوبه هاست.
فرماندار ارومیه بیان کرد: شورا باید از دسته بندی و باند بازی سیاسی دور باشد زیرا مسایل شهری و حل مشکلات صرفا سیاسی نیستند، پس وظایف شورا هم سیاسی نیست.
حسن خانی اظهار کرد: کارکرد شورا بایستی در محل های عمرانی، اجتماعی، فرهنگی صرف شود و دستور العمل سیاسی برای آن تعریف نشده است.
وی با ابراز خرسندی از اینکه انتخابات در این استان دچار بحث های قومیتی نشده است، افزود: انتخابات فقط با هدف شایسته سالاری و انتخاب افراد اصلح صورت می گیرد.
عضو هیات علمی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی نیز معتقد است که سیاست زدگی شورا موجب درگیری، 2 دستگی و تفرقه بین اعضای شورا می شود، عملکرد و انسجام شورا را از بین می‌برد و از عمل به وظیفه اصلی خود باز می دارد.
عزیز جوانپور هروی افزود: اعضا شورای اسلامی شهر باید از جناح بندی سیاسی به دور باشد و به مسایل اجتماعی و فرهنگی و در نهایت به آبادانی شهر بپردازند.
وی افزود: سیاسی کاری و سیاست زدگی باعث درگیری های لفظی بیهوده و تخریب یکدیگر می‌شود و در این میان مردم ضرر می‌کنند زیرا شورا وارد مسایل سیاسی و جناحی می‌شود و حل مشکلات شهر به حاشیه رانده می‌شود.
به گزارش ایرنا تاکنون چهار دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با برگزاری انتخابات در سال‌های 1377، 1381، 1385 و 1392شمسی گذشته است؛ شوراهایی که عمر قانونی آنها /به استثنای شورای سوم که با مصوبه مجلس در پی ادغام انتخابات خبرگان با مجلس و انتخابات شوراها با ریاست‌جمهوری به هفت سال رسید/، چهار سال است.
انتخابات به عنوان مهم‌ترین عرصه برای حضور مردم در صحنه تصمیم گیری و تعیین سرنوشت خویش و میزان، رای مردم است اما انتخاب اصلح امری اجتناب ناپذیر در این عرصه به شمار می رود و این انتخاب، اهمیتی معادل تعیین آینده یک نظام و مملکت را دارد.
در سال 1396 پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در حالی برگزار می شود که 19 سال از عمر این پارلمان شهری در کشور می‌گذرد.
در اصل 7 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (مصوب 1358) به لزوم وجود شوراهای اسلامی شهر و روستا و در اصل 100 نیز به برگزاری انتخابات برای تشکیل آنها اشاره شده است.
3072/8135 ** گزارش از: شهین غریب بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
کد N1667854

وبگردی