آفتاب
از مهران تا دهلران؛

ایلام؛ سرزمین رشادت و ایثار منتظر قدم های راهیان نور

ایلام؛ سرزمین رشادت و ایثار منتظر قدم های راهیان نور

ایلام- استان ایلام با ۴۲۰کیلومتر مرز با عراق که روزگاری خط مقدم جبهه جنگ بود با یادمان های دفاع مقدس و نشانهایی از رشادت های دلاور مردان کشورمان، قدمگاه راهیان نور در ایام نوروز شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: استان ایلام در غربی ترین نقطه ایران در زمان جنگ تحمیلی شاهد عملیات ها و رشادت های فراوانی بوده که امروز بخش مهمی از وقایع جنگ در این استان به جا مانده است.

این استان با ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک در ۸ سال دفاع مقدس خط مقدم جبهه های جنگ بوده و علاوه بر خود جنگ، مردم استان نیز پا به پای رزمندگان در جبهه حضور داشتند و حاضر به ترک شهرهای خود نشدند.

وجود مرز مشترک با کشور عراق در استان باعث شد، ایلام در کوران جنگ تحمیلی مورد هجمه دشمن زبون بعثی قرار گیرد ولی با دلاوری ها و رشادت های رزمندگان اسلام وجبی از این خاک گهرخیز در اشغال دشمن باقی نماند.

همه نکات جنگ در ایلام

جنگ در ایلام سه ماه قبل از جنگ رسمی یعنی ۳۱ شهریور ۵۹ آغاز شد و عراق در خردادماه ۵۹ برای تسخیر میمک که فقط ۱۵۰ کیلومتر با بغداد فاصله داشت به ایلام حمله کرد چرا که میمک یک نقطه استراتژیک برای آن محسوب می شد.

استان ایلام در طول هشت سال دفاع مقدس ۳۰۰ بار  بمباران شد، یکی از این رویدادهای مهم در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۶۵ رخ داد، حادثه ای که در تاریخ ورزش کشور نادر است زیرا در این حادثه عده ای ورزشکار در زمین خاکی فوتبال در حمله ای ناجوانمردانه مورد اصابت موشک قرار گرفتند و در این رخداد ۱۵ ورزشکار و تماشاچی به شهادت رسیدند.

وی تصریح کرد: یادمانهای دفاع مقدس شرهانی دهلران و نقطه ایثار قلاویزان مهران درایام نوروز میزبان راهیان نور از سراسر کشور هستند و این اردوها در شرایط کامل امنیت، معنویت و اثرگذاری فراوان برگزار می شود تا به عنوان خاطره ای ماندگار در اذهان زنده بماند.

حسینی اظهار داشت: شرهانی دهلران، نقطه ایثار مهران، منطقه عمومی بانروشان ایلام از مهمترین مناطق و یادمان های دفاع مقدس استان ایلام هستند که این اماکن همه ساله میزبان تعداد زیادی از کاروان های راهیان نور داخل و خارج استان از اقشار مختلف است.

وی گفت: میمک، زمین فوتبال چوار، کوشک ایوان، یادمان شهید چاغوند، سارات سومار از دیگر مناطق عملیاتی استان است که با ایجاد زیرساخت های مناسب در طول سال می تواند پذیرای کاروان های راهیان نور باشد.

کد N1667636

وبگردی