آفتاب

بیش از سه هزار نفر در استان ایلام داوطلب عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا شدند

بیش از سه هزار نفر در استان ایلام داوطلب عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا شدند

ایلام - ایرنا - رئیس ستاد انتخابات استان ایلام از نام نویسی سه هزار و 66 نفر برای عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستاهای این استان در یک هفته مهلت ثبت نام پنجمین دوره این انتخابات خبر داد.

به گزارش ایرنا، حسین کلانتری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: با پایان هفت روز مهلت ثبت نام عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا در این استان، این تعداد نام نویسی کردند که 17 درصد در مقایسه با ثبت نام داوطلبان در دوره چهارم بیشتر است.
وی افزود: از میان داوطلبان انتخابات شوراهای شهر و روستا در این استان، 741 نفر برای شوراهای شهر و 2 هزار و 325 نفر نیز برای شوراهای روستایی هستند.
رئیس ستاد انتخابات استان ایلام تاکید کرد: تعداد داوطلبان زن ثبت نام شده 252 نفر و آقایان 2 هزار و 814 نفر هستند که 69 داوطلب زن و 672 داوطلب مرد برای شوراهای شهر و 183 زن و 2 هزار و 214 مرد نیز برای شوراهای روستا ثبت نام کردند.
کلانتری از افزایش گروه بندی سنی داوطلبان ثبت نام شده در این دوره خبر داد و یادآور شد: جوان ترین داوطلب متولد اول فروردین سال 71 و مسن ترین داوطلب نیز متولد ششم مهرماه 1309 هستند ضمن اینکه داوطلبان رنج سنی 46 تا 50 سال با بیشترین تعداد، نسبت به دوره گذشته نیز 64 درصد افزایش داشته است.
وی گفت: از لحاظ تعداد داوطلبانی که سابقه عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا را داشته اند 72 درصد در مقایسه با دوره قبل رشد داشته ایم به طوریکه در دوره گذشته 261 نفر ثبت نام کردند اما در دور پنجم این تعداد به 449 نفر افزایش یافت.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار ایلام از افزایش میزان 6/3 درصدی مشارکت زنان در این دوره برای عضویت در شوراهای شهر و روستا در سطح کشور خبر داد و افزود: میزان مشارکت داوطلبان زن در این استان در مقایسه با دوره گذشته 8.2 درصد رشد داشته است.
رئیس ستاد انتخابات استان ایلام اضافه کرد: میزان مشارکت داوطلبان ثبت نام کننده در این دوره انتخابات شورای شهر و روستا در سطح کشور 14 درصد به نسبت دوره گذشته رشد داشته که این میزان در استان ایلام رشد 17 درصدی را نشان می دهد.
کلانتری یادآور شد: به طور کلی مقوله انتخابات حول چهار محور مهم سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت دنبال می شود، سلامت انتخابات با اجرای دقیق قانون میسر می شود، یعنی قانون عادلانه، بی طرفانه و قانونی که حقوق انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان در آن لحاظ و ضامن ارتقا و پیشرفت همه جانبه کشور هستند.
به گفته وی، مولفه مهم دیگر تامین امنیت انتخابات است بدین معنی که همه آحاد جامعه با امنیت کامل این اطمینان را داشته باشند که تمام ساز و کارها لحاظ شده است.
وی اظهار کرد: بحث مهم دیگر در انتخابات رقابت است، موظف هستیم به عنوان مجریان برگزاری شرایطی را فراهم آوریم تا افراد مختلف و گروه های سیاسی بویژه احزاب قانونی که تلاش می کنند در انتخابات فعالیت داشته باشند، با هم رقابتی قانونمند داشته باشند.
معاون استاندار ایلام تاکید کرد: در انتخابات رعایت اخلاق انتخاباتی یک اصل تلقی می شود به این معنا که احزاب و طرفداران، ویژگی ها، برنامه ها و اهداف خود را از نامزد مورد نظر اعلام کنند و در این راه از تخریب و تهدید رقیب پرهیز کنند.
کلانتری افزود: مشارکت به عنوان مقوله مهم دیگر در انتخابات نماد حضور همه جانبه مردم در حمایت از ارکان نظام بوده که نشان دهنده رضایت مندی آنها از خدمتگزاران خود است.
وی با بیان اینکه امنیت نظام مرهون حضور مردم در صحنه های مختلف است، تاکید کرد: به طور قطع مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، مشروعیت، اقتدار و امنیت بیشتر نظام و آرامش کشور را به همراه دارد.
به گزارش ایرنا، انتخابات شوراهای اسلامی در 25 شهر و 385 روستای این استان برگزار می شود ولی فقط شورای شهر ایلام بدلیل داشتن جمعیتی بیش از 50 هزار نفر، هفت نفره خواهد بود و باقی شهرها شوراهای پنج نفره دارند.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا 29 اردیبهشت سال 96 به طور همزمان در کشور برگزار می شود.
دوره قبلی انتخابات یعنی چهارمین دوره انتخابات شوراها نیز همزمان با دوره یازدهم ریاست جمهوری در 24 خرداد سال 92 برگزار شد.
بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال جاری، استان ایلام 580 هزار و 158 نفر جمعیت دارد که در 25 شهر و بیش از 600 روستا سکونت دارند.
خبرنگار: فرهاد فرامرزی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3032/9002
کد N1667520

وبگردی