آفتاب

نگرش سیستمی ضرورتی برای تحقق شعار سال -یحیی نیکدل**

نگرش سیستمی ضرورتی برای تحقق شعار سال -یحیی نیکدل**

سالهاست که رهبر معظم انقلاب هر سال را با عناوین اقتصادی نامگذاری می کنند، این تاکید نشان دهنده اولویت مسائل اقتصادی در کشور می باشد، تاکید دوباره بر اقتصاد مقاومتی با محوریت تولید داخلی و اشتغال حجت را بر همه آحاد جامعه و از جمله مدیران دولتی و قوای سه گانه تمام کرد.

واقعیت این است که تولید بدون نگرش سیستمی و همکاری جمعی امکانپذیر نخواهد شد . همان گونه که معظم له فرمودند این تکلیف فقط متوجه مسئولین نیست و آحاد جامعه باید در جهت حمایت از تولید تلاش کنند . تا زمانی که برای ما استفاده از برند خارجی یک افتخار باشد تولید داخل بصورت واقعی شکل نخواهد گرفت زیرا در چنین شرایطی تولید کننده و عرضه کننده هم تلاش خواهد کرد با چسباندن یک مارک خارجی حتی تولید داخل را هم خارجی معرفی کند و تا چنین تفکری بر جامعه حاکم باشد نباید گله ای از دیگران داشته باشیم .
در طی سال گذشته که مبارزه با کالاهای قاچاق در دستور کار دولت و سازمانهای عضو ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود این واقعیت تلخ به خوبی خود را نشان داد . بخش قابل توجهی از کالاهایی که بعنوان کالای قاچاق -بخاطر داشتن مارک خارجی – ضبط و جهت انجام کار کارشناسی به گمرک ارجاع می شد تولید داخل بودند که متاسفانه بخاطر فرهنگ غلط حاکم بر مصرف مارک خارجی به آنها چسبانده شده بود که این نوعی تقلب است .
این آسیب در مورد پوشاک از فراوانی بالاتری برخوردار بوده است . برای اصلاح این فرهنگ و حمایت واقعی از تولید داخل تریبون داران و از جمله ائمه محترم جمعه و رسانه های مختلف مسئولیت سنگین تری دارند .
از طرف دیگر فرایند تولید یک فرایند فرا بخشی است و برای اینکه تولید داخل شکل بگیرد لازم است بخش های مختلفی که بسترساز تولید هستند به دور از بخشی نگری و در یک نگرش سیستمی بصورتی هماهنگ عمل کنند .
یک تولید کننده و سرمایه گذار از لحظه ای که تصمیم به سرمایه گذاری و تولید می گیرد به خدمات سازمان های مختلفی احتیاج دارد که در صورت همراهی نکردن این سازمان ها و ادارات نمی توان انتظار داشت سرمایه گذاری منجر به تولید شکل بگیرد .
از صدور مجوز گرفته تا اخذ زمین و از تامین مالی گرفته تا تهیه ماشین خط تولید و ... و پس از اخذ پروانه پروانه بهره برداری برخورداری نیز از معافیت های مالیاتی پیش بینی شده در قانون و همراهی ادارات مرتبط در این زمینه گرفته تا بازاریابی و فروش و تامین سرمایه در گردش و همراهی بانکها حلقه هایی از یک زنجیره هستند که اگر منفک ازهم عمل کنند نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد اما چنانچه این حلقه ها به هم وصل شده و زنجیره واحدی را شکل بدهند بطور قطع هر اتفاق مثبتی دور از انتظار نیست .
در این مسیر مبارزه واقعی با قاچاق های سازمان یافته و شبکه های مافیایی و پرهیز از ایجاد نارضایتی در کف بازار و اصلاح برخی قوانین بازدارنده و اصلاح رویه های غلط و... از اهمیت ویژه ای برخوردار است .
امید اینکه همه مدیران مرتبط با حوزه تولید و آحاد جامعه و تریبون داران در سراسر کشور با وفاق و همدلی و به دور ازحواشی بتوانند در یک اقدام هماهنگ بستر را برای رونق تولید فراهم کنند.
**رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی
کد N1666858

وبگردی