آفتاب
عظیم موسوی در گفتگو با مهر:

اجرای تئاتر در نوروز نیازمند برنامه‌ریزی است/ چخوف با لهجه گیلکی

اجرای تئاتر در نوروز نیازمند برنامه‌ریزی است/ چخوف با لهجه گیلکی

کارگردان نمایش «خواستگاری» که از ۳ فروردین در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفته، تأکید کرد که طرح اجرای تئاتر در تعطیلات نوروز طرح خوبی است به شرط اینکه شرایط و امکانات هم فراهم شود.

عظیم موسوی که نمایش «خواستگاری» را از ۳ فروردین ماه ۹۶ در تماشاخانه سنگلج به صحنه برده است درباره این اجرا به خبرنگار مهر گفت: این نمایش که اثری موزیکال است بر اساس نمایشنامه «خواستگاری» چخوف نوشته شده و همان سیر داستانی را دارد ولی آداپته و ایرانی شده است. همچنین به نمایش رنگ و بوی محلی داده ایم و با لهجه گیلکی آن را اجرا می کنیم.

وی ادامه داد: نمایش موزیکال «خواستگاری» را اولین بار در سال ۸۳ و در صدمین سالمرگ چخوف در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر اجرا کردیم. بعد از آن و در سال ۸۴، این نمایش را در تماشاخانه سنگلج به صحنه بردیم که به دلیل استقبال مخاطبان حدود چهار ماه روی صحنه بود. در سال ۸۷ مجددا نمایش موزیکال «خواستگاری» را در تماشاخانه سنگلج اجرا کردیم.

این نویسنده، کارگردان و پژوهشگر تعزیه و نمایش های ایرانی درباره انتخاب زمان اجرای نمایش «خواستگاری» در ایام تعطیلات نوروز ۹۶ اظهار کرد: من قرار بود در اردیبهشت ماه سال ۹۶ نمایشنامه جدیدی را که نوشته ام در تماشاخانه سنگلج روی صحنه ببرم اما رییس تماشاخانه سنگلج پیشنهاد داد که نمایش موزیکال «خواستگاری» را بازتولید کنم و از ۷ فروردین ماه اجرا کنم. بعد از آن پیشنهاد شد که نمایش را از ۳ فروردین ماه را به صحنه ببریم.

موسوی یادآور شد: برای ما سخت بود که در مدت زمان کوتاهی نمایش را تمرین و آماده کنیم زیرا از چند روز قبل از تعطیلات نوروزی سالن و اداره تئاتر تعطیل بود و ما مکانی برای تمرین نداشتیم. بچه های گروه همان اعضای ۱۲ سال پیش هستند اما برای آماده کردن نمایش نیاز به امکانات و شرایط مناسب داشتیم.

این هنرمند عرصه تئاتر تأکید کرد: طرح اجرای تئاتر در تعطیلات نوروزی طرح خوبی است به شرط اینکه برای آن برنامه ریزی شود و امکانات و شرایط فراهم شود. من از اجرای اول نمایش موزیکال «خواستگاری» در سوم فروردین ۹۶ راضی نبودم چون کار پخته نشده بود.

وی با بیان اینکه از استقبال مخاطبان در اولین روز اجرای «خواستگاری» غافلگیر شدم، توضیح داد: من پیش از این نیز در تماشاخانه سنگلج اجرا داشتم و همیشه اجراهای اول نمایش ها با ۵ تا ۶ تماشاگر همراه بود ولی در روز سوم فروردین استقبال از اولین اجرای «خواستگاری» بسیار خوب بود.

موسوی ادامه داد: به عقیده من استقبال مخاطبان از اجرای «خواستگاری» نشان داد که طرح اجرای تئاتر در تعطیلات نوروزی جواب داده است ولی باید برای آن برنامه ریزی کرد.

وی با اشاره به اینکه نمایش «خواستگاری» تا ۱۵ اردیبهشت ماه به اجرای عمومی خود ادامه می دهد، گفت: در این نمایش محمود راسخ راد، حمیدرضا مرادی، علی فتحعلی، رضا گیلان پور و ثمیلا کریمی به ایفای نقش می پردازند. البته تعدادی از دوستان هم در اجرای این نمایش حضور دارند که گروه خوانندگان را تشکیل می دهند.

موسوی درباره برنامه های مدنظر خود در زمینه کارگردانی تئاتر در سال ۹۶، اظهار کرد: نمایشی را برای اجرا در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در نظر دارم و اگر بتوانم قصد دارم نمایش جدید دیگری را هم در یکی از سالن های خصوصی تئاتر به صحنه ببرم.

نمایش موزیکال «خواستگاری» هر شب ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه سنگلج اجرا می شود.

کد N1666371

وبگردی