آفتاب

البرز در مسیر انتخابات

البرز در مسیر انتخابات

کرج - ایرنا - پنجمین روز از ثبت نام داوطلبان پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در حالی سپری می شود که یکهزار و 449 نفر تا کنون به عنوان نامزد انتخابات در استان البرز ثبت نام کرده اند و مجریان و ناظران نیز خود را برای برگزاری انتخاباتی با شکوه آماده کرده اند.

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به طور همزمان 29 اردیبهشت 96 برگزار می شود و مجریان و ناظران انتخابات در روزهای تعطیلات نوروزی نیز آمادگی خود را برای این حماسه عظیم آماده می کنند.
رهبر انقلاب در سخنانشان در نخستین روز از سال جدید و در جمع مجاوران و زائران حضرت امام رضا (ع) انتخابات ریاست جمهوری و شوراها را بسیار مهم خواندند و تأکید کردند: در نظام اسلامی انتخابات یکی از دو رکن مردم سالاری دینی و باعث فخر ملت ایران در جهان است.
ایشان تلاش دشمنان برای نادیده گرفتن یا اتهام زدن به انتخابات ایران را نشانه اهمیت این موضوع دانستند و افزودند: انتخابات پدیده‌ای اقتدارآفرین ومایه عزت و آبروی بیشتر ملت ایران است.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به مجذوب شدن مردم و صاحبنظران کشورهای مختلف به ایده امام راحل عظیم الشان یعنی مردم سالاری دینی یا همان جمهوری اسلامی خاطر نشان کردند: مردم سالاری دینی متکی برانتخابات است و ملت باید واقعاً در انتخابات بدرخشد.
رهبر انقلاب اسلامی، شرکت عمومی و حضور همه واجدان شرایط را در روز رأی گیری، خواسته اصلی و مهم خود اعلام و تأکید کردند: همه وارد شوند و انتخابات پرشوری را رقم بزنند.
ایشان با تأکید بر ضرورت عمل به مرّ قانون در انتخابات، نتیجه رأی ملت را هر چه که باشد معتبر و قانونی خواندند و افزودند: اینجانب هیچ گاه در انتخابات دخالت نمی کنم و نمی گویم مردم به چه کسی رأی بدهند یا ندهند اما اگر کسانی بخواهند در مقابل رأی ملت بایستند و با ایجاد مزاحمت رأی مردم را بشکنند، دخالت می کنم و در مقابل آنها خواهم ایستاد.
نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج در پیامی با تبریک فرارسیدن نوروز سال یک هزار و سیصد و نود و شش از مردم و مسئولان خواست رویدادهای حماسی و برنامه های اجرایی سال 96 در زمینه تولید و اشتغال جوانان را با جدیت دنبال کنند.
در پیام نوروزی آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی آمده است: امسال دو انتخاب ملی و استانی در پیش رو داریم که هرکدام به‌نوبه خود مهم و سرنوشت‌ساز است، با توجه به شاخص‌های لازم، مشورت با بزرگان، عملکرد افراد، شخصیتی اصلح، بصیر و انقلابی، آگاه به زمان و مشکلات جامعه، استکبارستیز، ضد ظلم و تجمل انتخاب شود؛ و بار دیگر وحدت و همدلی و وفاق و انسجام را در این انتخابات به دنیا نشان بدهیم.
در پیام امام جمعه کرج آمده است: در وجهه استانی هم افرادی متعهد، کارا، عالم به مسائل شهر و روستا، مردمی و دور از تجمل و اشرافی گری، انتخاب شوند تا در توسعه استان از جهات مختلف موفق و زمینه‌ساز رشد و شکوفایی بیشتر شهرها و روستاها باشیم.
ثبت نام از داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از 30 اسفند ماه 95 آغاز شد و تا 6 فروردین ماه 96 ادامه خواهد داشت. بر اساس زمان بندی اعلام شده از سوی مسئولان برگزاری انتخابات فعالیت های اجرایی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز از 22 فروردین ماه آغاز می شود.
در سال 94 یک میلیون و 480 هزار و 131 نفر در استان البرز واجد شرایط برای رای دادن بودند که 800 هزار و 519 نفر رای دادند که درصد مشارکت مردم در این استان 54 درصد بوده که امید است در این دوره انتخابات افزایش چشمگیری داشته باشد.
فتح الله حقیقی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری البرز گفت که در مجموع هزار و 137 شعبه داشتیم که از این تعداد 935 شعبه شهری و 202 مورد روستایی بوده است از سوی دیگر تمام روستاهای واجد الشرایط باید شعبه ثابت داشته باشند حتی درصد افزایش شعبه هم منظور نکنیم باید بالای هزار و 182 شعبه باید داشته باشیم.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری البرز استقبال داوطلبان پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در نخستین روز نام نویسی این استان را گسترده اعلام کرد.
حقیقی با اشاره به اینکه هیات های اجرایی برای انتخابات سال96 تشکیل شده است، گفت:
از داوطلبان تقاضا می شود در همین فرصت های اولیه برای ثبت نام مراجعه کنند و به ساعات پایانی موکول نکنند.
وی افزود: پس از ثبت نام داوطلبان تمام اطلاعات آنان در اختیار مراجع چهار گانه نیروی انتظامی ،ثبت احوال،دادگستری و اطلاعات قرار می گیرد.
معاون استاندار البرز خاطرنشان کرد:نتایج بررسی ها دراین زمینه پس از 10روز به هیات اجرایی اعلام می شود که برای تسریع در این امر گزارش ها بصورت روزانه ارائه خواهد شد.
معاون استاندارالبرز افزود:انتخابات شوراها 29 ادیبهشت همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود و تمام اقدامات تبلیغی از ماه ها قبل رصد شده و می شود.
وی تاکید کرد: بنابراین داوطلبان باید خطوط قرمز را رعایت کنند وتمام تمهیدات امنیتی و انتظامی نیز برای این دوره از انتخابات پیش بینی شده است.
رئیس هیات مرکزی نظارت برانتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی در استان البرز از کسانی که قصد ثبت نام در انتخابات را دارند، خواست که فرایند نام نویسی را به روزهای آخر موکول نکنند.
محمدجواد کولیوند در گفت و گو با ایرنا افزود: فرآیند ثبت نام در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهرها و روستاها از 30 اسفند به صورت منظم در فرمانداری ها و بخشداری های استان در حال انجام است.
وی ادامه داد: برغم تقارن روزهای ثبت نام با تعطیلات نوروزی اما مجریان انتخاباتی به منظور ثبت نام از کسانی که شوق خدمت به مردم را دارند، در محل کار حضور یافته و به وظایف و تکالیف قانونی شان عمل می کنند.
کولیوند با بیان اینکه نامزدها قبل از حضوردر ستادهای انتخابات نسبت به تکمیل مدارک مورد نیاز اقدام کنند، خاطرنشان کرد: با توجه به احتمال شلوغی ستادهای انتخابات در روزهای پایانی ثبت نام و همچنین زمانبر بودن پروسه دریافت استعلام از مراجع چهارگانه و نیز پاسخ سوء پیشینه، از آقایان و بانوانی که واجد شرایط بوده و قصد کاندیداتوری دارند، تقاضا می شود که این مهم را به روزهای پایانی موکول نکنند.
وی گفت: به همه عزیزانی که قصد خدمت رسانی به مردم در عرصه شوراهای اسلامی شهرها و روستاها را دارند، به صراحت عرض می کنم که مبنا و ملاک ما برای تائید و احراض صلاحیتها تنها ملاک های قانونی و توجه به استعلام ها و مشاوره افراد امین و مورد وثوق است و به هیچ وجه سایه سلایق شخصی بر این موضوع سایه نمی افکند و ما امانتدار اعتماد مردم و جامعه خواهیم بود.
رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی در استان البرز در بخش دیگری از سخنانش گفت:در پروسه انتخابات شوراها، ابتدا هیئت های اجرایی عهده دار مسئولیت هایی هستند و در ادامه نقش هیئت های نظارت پررنگ تر می شود اما در مجموع همه برای برگزاری باشکوه و پرشور و رقابتی تلاش می کنیم
مجموع ثبت نام ها با احتساب 4 روز به یکهزار و 449 نفر شامل 797 نفر در حوزه شهری و 652 نفر در حوزه روستایی رسید.
از این تعداد 137 نفر زن ویکهزار و 312 نفر مرد هستند. در شهرها 698 نفرمرد و 99 نفر زن، در روستاها 614 مرد و 38 زن نام نویسی کردند، همچنین تعداد 272 نفر به میزان 19 درصد از ثبت نام کنندگان سابقه نمایندگی ادوار پیشین را دارند.
553 نفر در شهرستان کرج شامل 444 نفر درشهر، 37 نفر بخش مرکزی و 72 نفر در بخش آسارا، همچنین در فردیس از 161 نفر ثبت نام کننده 154 نفر مربوط به فردیس و 7 نفر بخش مشکین دشت بوده است.
469 نفر در شهرستان ساوجبلاغ نام نویسی کردند که 123 نفر شهر، 129 نفر بخش مرکزی، 105 نفر بخش چهارباغ و 112 نفر در بخش چندار بوده و در طالقان مجموعا 103 نفر ثبت نام کردند که شامل 14 نفر شهر، 49 نفر بخش مرکزی و 40 نفر بالاطالقان است.
56 نفر در شهرستان اشتهارد شامل 18 نفر شهری، 15 نفر بخش مرکزی و 23 نفر پلنگ آباد نام نویسی کردند، همچنین در نظرآباد 107 ثبت نام صورت گرفته که اعم از 44 نفر شهری، 28 نفر بخش مرکزی و 35 نفر بخش تنکمان است.
1535/6155خبرنگار:داریوش غفاری**انتشار دهنده:محمدعزیزپور
کد N1666038

وبگردی