آفتاب

افسانه نیما در آستارا

افسانه نیما در آستارا

آستارا - ایرنا - آجرهای قدیمی مدرسه حکیم نظامی آستارا همچون صفحات تاریخ نگاهم را جلب می کند، از پله های آن بالا می روم و در گذر از راهروی بزرگی صدای معلمی به گوش می رسد؛ پشت در می ایستم و آرام از پنجره به داخل نگاه می کنم و در کمال حیرت، نیما را می بینم که در سال 1309 به شاگردانش افسانه می خواند.

مدرسه حکیم نظامی آستارا در سال 1287 در دوران قاجار تاسیس و نام آن از نام نظامی گنجوی شاعر نامدار ایرانی قرن ششم هجری گرفته شده و به لحاظ داشتن در و پنجره های چوبی، بام سفالین، شومینه های چدنی، معماری کهن و تعلیم و تربیت شخصیت های نامداری در آن، در فهرست آثار ملی ثبت شده است و از نمادها و جاذبه های گردشگری آستارا در غرب استان گیلان محسوب می شود.
اکبر اکسیر پدر شعر فرانوی ایران و ساکن آستارا که از دانش آموختگان مدرسه حکیم نظامی این شهرستان است، به خبرنگار ایرنا می گوید: علی اسفندیاری متخلص به نیما یوشیج بنیانگذار شعر نو در ایران بعد از سرودن منظومه افسانه به آستارا مهاجرت و از سال 1309 تا 1311 در مدرسه حکیم نظامی این شهرستان تدریس کرده و همسرش عالیه جهانگیری نیز به عنوان مدیر مدرسه تربیت بنات آستارا، در رکاب نیما سنگربان علم و فرهنگ بود.
وی معتقد است که تلاقی کوه و جنگل و جاذبه های طبیعی آستارا در سروده های نیما انعکاس یافته و طبیعت این شهرستان در شکل گیری اندیشه نوگرایانه آن شاعر ساختارشکن، تاثیرگذار بوده است.
وی ادامه می دهد: مدرسه حکیم نظامی آستارا و شاگردانی که نیما در آن تربیت کرده است، گنجینه خاطرات آن شاعر نامدار هستند و نیما با زندگی و تدریس در آستارا، در اعتلای فرهنگ دیرپا و ارزشمند این دیار نقش مهمی ایفا کرده است.
شهرام پوررستم از شاعران پیشکسوت آستارا نیز می گوید: آستارا جزو معدود شهرهای ایران است که جمعیت بیسوادش بسیار اندک است و زمانی که در بسیاری از شهرهای ایران مدارس پسرانه وجود نداشت، در این شهرستان برای دخترها مکتبخانه دایر بوده و مدرسه حکیم نظامی با بیش از 100 سال قدمت، گواه پیشینه غنی و فرهنگی این دیار است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا نیز می گوید: مدرسه حکیم نظامی آستارا تاریخ فرهنگ و آموزش این شهرستان است و امسال برای معرفی بخشی از پیشینه آموزشی این مدرسه، نمایشگاه عکسی از دانش آموختگان قدیم آن با همکاری چند تن از چهره های فرهنگ دوست در آن مدرسه دایر شد.
پردل امیری نژاد معتقد است شهروندانی که از سابقه فعالیت آموزشی مدرسه حکیم نظامی آستارا تصاویر ارزشمند تاریخی در اختیار دارند، بهتر است آنها را برای احیای بیشتر هویت آن به مدرسه حکیم نظامی ارائه دهند.
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز عقیده دارد که مدرسه حکیم نظامی این شهرستان به لحاظ تدریس نیما و تربیت شاگردان نامدار در آن، به عنوان شناسنامه فرهنگی آستارا محسوب می شود و باید دستگاه های متولی برای احیاء، معرفی و صیانت از آن و سایر بناهای تاریخی این شهرستان برنامه داشته باشند.
ولی داداشی از مردم آستارا می خواهد اسناد و مدارک علمی و تاریخی مربوط به مدرسه حکیم نظامی را تحویل دهند تا در غنا و معرفی بیشتر آن مکتبخانه معروف تاثیرگذار باشد.
بر اساس مستندات موجود، شخصیت های مهمی نظیر خسرو گلسرخی اهل رشت و از مبارزان دوره حکومت پهلوی، منصور بنی مجیدی معلم و شاعر پیشکسوت از آستارا، حمید نطقی پدر علم روابط عمومی ایران از تبریز و اشرف آقاحریری محقق و نویسنده از آستارا در دبیرستان حکیم نظامی این شهرستان تحصیل کرده اند.
شهرستان آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان، جزو 20 شهر گردشگرپذیر کشور است و گردشگران و مسافران علاقمند به شعر، ادبیات و تاریخ از مدرسه حکیم نظامی آن بازدید می کنند.
گزارش از عیسی پاشاپور ** انتشاردهنده: امیرحسین کبیری
7124/2007
کد N1665368

وبگردی