آفتاب
گردشگری و میراث فرهنگی در سال ۹۵؛

تکرار به توپ بستن مجلس در مسعودیه/ آشوب گردشگری ترکیه

تکرار به توپ بستن مجلس در مسعودیه/ آشوب گردشگری ترکیه

حواشی برگزاری یک مراسم در سعدآباد، بازپس‌گیری «مسعودیه» از بخش خصوصی، کودتای ترکیه و حواشی سفر به این کشور از جمله رویدادهای مهم میراث فرهنگی و گردشگری در سال ۹۵ بود.

خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ: یکی از اتفاقات جالب توجه در سال ۹۵ انتشار کلیپی از یک گردشگر خارجی بود که به ایران سفر کرده و تصاویری از جاذبه های گردشگری ایران را به ثبت رساند و در قالب ویدئویی با نام «به ایران سفر نکنید» آن را در فضای مجازی منتشر کرد. این کلیپ بارها و بارها در شبکه های مختلف دیده شد.

اردیبهشت امسال یک گروه فیلمبرداری به عمارت مسعودیه رفت تا آنجا بتواند تصاویری از به توپ بستن مجلس را ثبت کند برای این کار چند ده راس اسب به محوطه عمارت آورده شد و برخی صحنه سازی هایی که منجر شد تا صندوق حفظ و احیای آثار تاریخی این موضوع را دست مایه‌ای برای بازپس گیری عمارت مسعودیه از یک شرکت خصوصی قرار دهد. این عمارت برای ۵۹ سال به یک شرکت خصوصی داده شده بود تا بتواند آن را مرمت کرده و به هتل تبدیل کند. اما نه تنها به مرمت این بنا اقدام نکرده بود بلکه هتل شدن این عمارت را به ضرر بنای  تاریخی مسعودیه می دانستند اما این بار با ورود گروه فیلمبرداری به داخل محوطه و اتفاقات حاشیه ای آن، صندوق احیا تمام تلاش خود را کرد تا این عمارت را دوباره به صندوق پس دهد و این بار حکم قرارداد انجام شده را فسخ کند.

پیرامون این موضوع محمدرضا پوینده مدیرعامل صندوق احیای آثار تاریخی به خبرنگار مهر گفت: اگر وضعیتی که شاهدش بودیم ادامه پیدا می‌کرد سقف دیوان خانه ریزش می‌کرد و فاجعه انسانی رخ می‌داد.

بدهی ۶ میلیاردی دلیل منع فعالیت اداره کل میراث فرهنگی تهران

اواسط اردیبهشت اداره کل میراث فرهنگی تهران به دلیل بدهی ۶ میلیاردی به شهرداری پلمپ شد. در این باره رئیس اداره اجرای احکام منطقه ۶ شهرداری گفت: میراث فرهنگی تهران به دلیل تغییر کاربری ساختمان مسکونی به اداری باید ۶ میلیارد تومان عوارض و ۱۴ میلیون تومان جریمه بپردازد.

شهریار عطری رئیس اداره اجرای احکام منطقه ۶ شهرداری تهران گفت: از یک سال پیش بارها به مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان تهران اعلام کرده‌ایم که بابت تغییر کاربری و تبدیل ساختمان این اداره کل از مسکونی به اداری باید مبلغ ۶ میلیارد تومان به شهرداری منطقه ۶ پرداخت می‌کردند ولی این کار انجام نشد تا اینکه به آنها علاوه‌بر این مبلغ، جریمه ۱۴ میلیون تومانی نیز تعلق گرفته است؛ باز هم درباره این موضوع نتیجه‌ای نگرفته و این بار با قرار دادن بلوک سیمانی، مانع فعالیت آنها شدیم.

اختصاص یارانه سفر به استانهای محروم

امسال شوی تبلیغاتی سازمان میراث فرهنگی پیرامون سفر ارزان به مناطق محروم کشور و اختصاص یارانه سفر بود. مسعود سلطانی فر رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی امسال در اخبار مختلفی اعلام می کرد که قصد دارد تا با همکاری آژانسهای مسافرتی تورهای گردشگری به مقاصد استانهای محروم برگزار کند و هزینه اضافی آن را در قالب سوبسید به آژانسهای درگیر با این سفرها بپردازد اما این سفرها جز در چند استان اجرا نشد. چون از یک سو تبلیغاتی پیرامون آن انجام نگرفت و از سوی دیگر آژانسهای مسافرتی این طرح را جدی نگرفتند و اجرا نکردند.

در این باره سلطانی‌فر گفته بود: در آینده نزدیک یارانه سفر به مقاصد جدید داخلی به گردشگران اختصاص داده خواهد شد، استان سیستان و بلوچستان و مسیر زاهدان، زابل، چابهار و تهران به عنوان نخستین مقصد جدید به گردشگران داخلی ارائه می‌شود و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردئشگری، یک سوم هزینه سفر به این مقاصد را در سال ۹۵ می‌پردازد. باید ذهن وتوجه مردم را به سوی مقاصد متنوع و جدید داخلی سوق دهیم، چراکه جاذبه‌های گردشگری ایران در مقابل بسیاری از کشورهای دیگر، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

استرداد اشیای ساسانی از آمریکا به ایران

۷۳ قلم اشیا تاریخی دوره ساسانیان که از سوی دولت آمریکا به جمهوری اسلامی ایران عودت داده شد  اردیبهشت ماه پس از استرداد به ایران، به رئیس موزه ملی رفت.   این اشیا از قدمتی حدود ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ سال برخوردار هستند.

روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت، مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد محموله‌ای باستانی شامل ۷۳ مهر مربوط به دوره ساسانی از امریکا به ایران باز گردانده شد. این مجموعه در سال ۲۰۰۲ میلادی و زمانی‌که به صورت غیرقانونی در حال وارد شدن به کشور امریکا بود، از قاچاقچیان ضبط و مدتی پیش توسط وزارت خارجه امریکا به ایران تحویل داده شد. این مهرها دارای تصاویری از حیوانات و پادشاهان و یا کتیبه‌هایی به زبان پهلوی باستان هستند ولی هنوز مشخص نیست قاچاقچیان این قطعات با ارزش باستانی را از کدام نقطه ایران پیدا کرده‌اند.

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور گفت:  از سه ماه پیش  متوجه این محموله شدیم و کار بررسی تاریخی بودن این اشیا انجام و به اصالت آن پی بردیم.   این اشیای تاریخی به صورت قاچاق از کشورمان خارج شده بودند و مدتی پیش به سفارت ایران در نیویورک تحویل داده و پس از آن با هماهنگی وزارت امور خارجه به کشور منتقل شدند.

کودتای ترکیه؛ آشوب گردشگری همسایه

مرداد ماه امسال کودتای ناگهانی ترکیه موجب شد تا گردشگرانی که از ایران با تورهای گردشگری و یا حتی بدون تور و به صورت انفرادی به استانبول سفر کرده بودند، تصمیم به برگشت بگیرند. وحشت شب کودتا برخی از آن‌ها را وادار کرد تا سریعتر به ایران برگردند. به همین دلیل به فرودگاه مراجعه کرده و تصمیم گرفتند که به هر قیمتی شده، بلیت تهران را به نرخ گزاف خریداری کنند. این درحالی بود که بلیت برگشت آن‌ها برای یکی دو روز دیگر وجود داشت اما شرایط بحرانی حاضر را تحمل نکردند. از سوی دیگر برخی از مسافران هم که می‌بایست یکی دو روز تا فرارسیدن زمان بلیت برگشتشان صبر می‌کردند و یا مجبور بودند با هواپیماهای خالی که از ایران می‌آمد برگردند، باید در هتل اقامت می‌کردند. به همین دلیل مجبور شدند که هزینه اضافی اقامت در هتل را بپردازند. چون دفاتر خدمات مسافرتی تامین این هزینه را نپذیرفتند از سوی دیگر هتلهای ترکیه نیز هیچ کدام حاضر نشدند در این شرایط به مسافران ایرانی و خارجی دیگر تخفیف دهند.

از آنجا که یکی از بازارهای مهم صنعت گردشگری ترکیه ایران بود و این صنعت در ترکیه به دلیل کودتای چند روز اخیر دچار بحران شد و مسافران ایرانی نیز در حال حاضر سفر به ترکیه را به صلاح خود نمی دانند، گردشگری ترکیه روزهای سختی را می گذراند چرا که بازار مهم خود یعنی ایران را از دست داده است. به همین دلیل رضا هاکان تکین در نشست خبری که در سفارت ترکیه در تهران برگزار شد، درخواست کرد که «ایران هرچه سریع‌تر ممنوعیت ارایه خدمات آژانس‌های مسافرتی ایران برای سفر به ترکیه را لغو کند.»

۲۹ شی تاریخی ایران به ایتالیا رفت

تیر ماه امسال مدیر موزه ملی ایران خبر داد:این موزه با همکاری موزه ملی باستان‌شناسی اکویی‌لِیا، نمایشگاهی با عنوان «شیر و گاو ایران باستان در اکویی‌لِیا» را از ۴ تیر تا ۹ مهر ماه در ایتالیا برپا می‌کند.

جبرییل نوکنده در این باره گفت: در این نمایشگاه ۲۹ شی از مکانهای باستانی چون تخت‌جمشید، پاسارگاد، شوش، همدان، املش، کردستان، عمارلو و حاجی آباد فارس و... از موزه ملی ایران و موزه تخت جمشید به نمایش در می‌آید. اشیا منتخب شامل پیکره، ریتون، بشقاب، خنجر، دستبند، پلاک، سنگ وزنه از جنس سنگ، فلز، گچ، خمیر لاجورد و سفال که برخی از این اشیا وابسته به تزیینات معماری و سایر آن‌ها اشیا منقول هستند. این مجموعه از نظر زمانی از دوره هخامنشی تا پایان دوره ساسانی را در بر می‌گیرد که همگی مرتبط با نقش و شکل شیر و گاو و ارتباط این دو جانور با هم هستند.

نوکنده گفت: پس از بررسی و توافقات اولیه بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت میراث، فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری ایتالیا، در سفر رئیس جمهور و در بیانیه مشترک وی و نخست وزیر ایتالیا  یکی از موضوعات مورد توافق در بخش فرهنگ و گردشگری، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک بود. در این بیانیه به برگزاری نمایشگاه باستان‌شناسی در شهر اکویی‌لِیا نیز اشاره شده است. این نمایشگاه سومین نمایشگاه مشترک موزه ملی ایران با موزه‌های ایتالیا در دولت تدبیر وامید است و دومین نمایشگاه خارجی موزه ملی ایران در سال جاری محسوب می‌شود. این نمایشگاه با پشتیبانی بنیاد اکویی‌لِیا برگزار خواهد شد. این بنیاد یک موسسه معتبر فرهنگی است که ترکیب هیات امنای آن از وزارت میراث، فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری ایتالیا، حکومت خودمختار ونیز گیلا، استان ادینه، شهرداری اکویی‌لِیا و آرسیدیوسیس گوریزیا هستند.

ثبت «عرفات العاشقین» در حافظه جهانی

امسال ۱۴ پرونده در کمیته حافظه جهانی مورد بررسی قرار گرفته بود که یکی از آن ۱۴ مورد تایید شده، در اجلاس اخیر (HUE) در ویتنام اثر «عرفات‌ العاشقین» نظامی از ایران ثبت شد. این اثر توسط ایران در فهرست منطقه ای آسیا و اقیانوسیه و در نشست (HUE) که از هجدهم تا بیستم ماه می در ویتنام برگزار شده بود، به ثبت رسید.

کاخ سعدآباد رستوران شد!

امسال از اول ماه مبارک رمضان قرار بود یک جشنواره فرهنگی در کاخ سعدآباد برگزار شود که انتظار می‌رفت با توجه به فعالیت‌های اخیر مدیریت مجموعه کاخ سعدآباد این برنامه‌ نیز در راستای پویاتر شدن این مجموعه باشد. به خصوص که «کاخ سعدآباد» در دوره مدیریتی جدید خود کارنامه موفقی در جذب مخاطب و نیز توجه به اقتصاد فرهنگ داشته و این برنامه نیز با همین پشتوانه می‌توانست اجرایی شود.

اگر این مراسم افطار با هزینه کم و به صورتی ساده برگزار می‌شد شاید هیچ ایرادی نمی‌شد به چنین برنامه‌ای گرفت مسئولان برگزاری این جشنواره فرهنگی، در شبکه های اجتماعی متعدد فراخوان دادند که مردم می‌توانند مهمانی‌ها و مراسم افطار خود را در کاخ سعدآباد برگزار کنند! به همین منظور خبرنگار مهر پیگیر صحت این تبلیغات و توضیح مسئولان امر شد. مسئولان برپایی برنامه اعلام کردند که می‌توانند میزبان ۳۰۰ نفر از مهمانان خانوادگی برای مراسم افطار باشند؛ منتها باید از قبل رزرو کنند! در این باره، طبق اعلام مجریان برگزار کننده برنامه، ورودی هر مهمان به مراسم افطار از ۹۰ تا  ۱۲۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است که رقم نهایی به انتخاب منوی غذا ارتباط دارد. در غیر این صورت برای استفاده از فضای کاخ، برنامه‌های جانبی مانند حضور مردم در نمایشگاه و... ورود رایگان و آزاد است.

کد N1664156

وبگردی