آفتاب

به چه میزان باید مسکن مصرف کنید؟

به چه میزان باید مسکن مصرف کنید؟

هشدار! مصرف خودسرانه مسکن‌هایی مثل ایبوپروفن یا دیکلوفناک می‌تواند باعث افزایش خطر ایست قلبی حتی تا ۵۰ درصد بشود.

در ایران معمولا بیماران، اصلا حوصله تحمل درد را ندارند و ترجیح می‌دهند درد خود را با قوی‌ترین مسکن‌ها تسکین بدهند. چنان که افتد و دانی، فروش بی‌نسخه داروها در برخی از داروخانه‌ها هم رواج دارد و تازه به خاطر تقاضای خود بیماران، شاید تجویز مسکن‌ها توسط خود پزشکان هم بی‌رویه باشد.
به تازگی مقاله‌ای در مجله معتبر قلب اروپا، منتشر شده است که حاوی هشداری جدی است:
مصرف داروهای مسکن از دسته مسکن‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی NSAID، خطر ایست قلبی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.
داروهای زیادی در این دسته قرار می‌گیرند: پیروکسیکام، دیکلوفناک، ژلوفن، ایبوبروفن، مفنامیک اسید از جمله پرمصرف‌ترین داروهای این دسته هستند.
بر اساس نتایج این تحقیق ایبوبروفن و دیکلوفناک که در انگلیس هم بدون نسخه از داروخانه‌ها می‌توانند تهیه شوند، به ترتیب به میزان ۳۱ و ۵۰ درصد خطر ایست قلبی را افزایش می‌دهند.
پروفسور گونار گیسلاسن، رهبری این گروه پژوهشی را برعهده داشت، او بر این باور است که باید سخت‌گیری بیشتری رو فروش این داروهای مسکن صورت بگیرد.
جالب است که در سپتامبر سال پیش هم مجله British Medical Journal نتایج تحقیق دیگری را منتشر کرده بود که نشان می‌دهد NSAID با نارسایی قلبی در ارتباط هستند و باز هم تحقیقات قبلی نشان داده بودند که این داروهای می‌توانند باعث اختلال ریتم قلبی بشوند و اگر به صورت مرتب استفاده شوند، میزان حملات قلبی و سکته مغزی را افزایش بدهند.
دکتر گیسلاسن، هشدار داده که به خصوص بیمارانی که ناراحتی قلبی دارند باید از مصرف خودسرانه NSAIDها بپرهیزند.
اما شیوه انجام این تحقیق به چه صورت بود؟
این تحقیق در دانمارک انجام شد و در آن ۲۹ هزار بیمار که در خارج بیمارستان، بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ دچار ایست قلبی شده بودند، انتخاب شدند. بررسی آماری نشان داد که آنهایی که NSAID استفاده می‌کنند، به صورت کلی ۳۱ درصد در خطر بیشتر ایست قلبی قرار دارند.
اما مکانیسم خطرزایی NSAIDها چیست؟
گمان می‌رود که این داروها باعث انقباض عروقی و افزایش بازگشت مایعات و افزایش فشار خون می‌شوند. گیسلاسن تأکید کرده که بیماران نباید روزانه بیش از ۱۲۰۰ میلی‌گرم ایبوپروفن استفاده کنند.
 میزان  
کد N1664143

وبگردی